جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آنفلوآنزا، بلای فصل


شاید بدون شك بتوان گفت هیچ ویروسی تنوع و قابلیت انطباق ویروس آنفلوآنزا را ندارد. شما اگر در عمرتان هزار بار آنفلوآنزا بگیرید، باز هم دلیل نمی شود كه سال بعد یا حتی بلافاصله بعد از آخرین بار ابتلای همان سال، دوباره آنفلوآنزا نگیرید!خود شما تا به حال چندین بار نام انواع و اقسام آنفلوآنزاها را شنیده اید؟ آنفلوآنزای چچنی، افغانی، مرغی و ...هر كدام با نوع دیگر كاملا متفاوت بوده و می توانند به نوبه خود تلفاتی حیرت انگیز برجا بگذارند و بعد از گذشت این همه سال و پیشرفت های قابل توجه و اعجاب انگیز علم پزشكی، هنوز هم مثلا خبرهایی می شنویم مبنی بر اینكه امسال ۳۰ درصد مردم جهان به آنفلوآنزای مرغی مبتلا خواهند شد.
یك ویروس آنفلوآنزا ممكن است ۹۰ بار كوچكتر از یك گلبول قرمز خون انسان باشد، به اندازه ای كوچك كه می تواند میان امواج نوری پنهان شود، اما همین ویروس كوچك می تواند در یك سال به اندازه نیمی از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات ترافیكی، باعث مرگ انسان ها شود. در هر ویروس آنفلوآنزا از هر فصلی تا فصل دیگر جهش ژنتیك ایجاد می شود و در نتیجه این امر داروها و سیستم های دفاعی قبلی را بی تاثیر و بی فایده می كند. از مهمترین علایم آنفلوآنزا می توان به تب، سردرد، درد چشم، گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد، خستگی و بدن درد اشاره كرد. ویروس های عفونت زا نوعی مواد شیمیایی را موسوم به پیروژن وارد جریان خون می كنند. این مواد شیمیایی سلول های عصبی حساس به سرما را در هیپوتالاموس كه ترموستات بدن محسوب می شود، تحریك می كنند. به این ترتیب دمای بدن افزایش یافته و فعالیت گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت آغاز شده و در نتیجه این امر منجر به بروز تب می شود. همزمان با واكنش التهابی بدن به وجود ویروس در بدن، رگ های خونی مغز شروع به باز شدن می كنند و این امر موجب تحریك پایانه های عصبی در فضاهای به خصوصی از مغز می شود. با افزایش تب، ضربان قلب نیز زیاد می شود و در نتیجه خون بیشتری به سرتاسر بدن فرستاده می شود كه وجود این خون اضافه در مغز موجب سردرد می شود. موكوس اعضایی مانند چشم ها و بینی با هم مخلوط می شود و هر دوی آنها در طول عفونت ملتهب می شوند. رگ های خونی چشم عموما گشاد شده و در نتیجه چشم ها قرمز و حساس به روشنایی شده و احساس سوزش پیدا می كنند. گرفتگی بینی زمانی بروز می كند كه رگ های خونی در اعضایی كه موكوس دارند گسترش پیدا كرده و مایعات و گلبول های سفید ضد ویروسی همراه آنها در واكنش به وجود ویروس به این منطقه می روند و نتیجه آن متورم شدن، گرفتگی و آب ریزش بینی است. التهاب مجاری تنفسی و ریزش مخاط بینی باعث تحریك گلو می شود كه رفلكس آن سرفه كردن است. این سرفه های خشك از شایع ترین علایم آنفلوآنزا است درحالی كه سرفه های مرطوب از علایم عفونت های ثانویه مانند برونشیت یا ذات الریه است. گلودرد و دشواری در بلع در اثر التهاب بافت های گلو همزمان با حمله ویروس به سیستم تنفسی بروز می كند.خستگی ناشی از آنفلوآنزا به ۲ دلیل صرف شدن انرژی بدن برای واكنش های ایمنی به ویروس ها و تاثیر سلول های پیغام رسان واكنش ایمنی به سیستم اعصاب در سراسر بدن، بروز می كند.همچنین همزمان با گسترش ویروس، گلبول های سفید خون در دستگاه ایمنی از داخل شروع به مبارزه می كنند و پیغام های سیستم ایمنی كه در سراسر بدن منتشر می شود، روی سلول های عضلانی تاثیر گذاشته و موجب درد عضلانی و بدن درد می شود.هیچ ویروسی تنوع و قابلیت انطباق ویروس آنفلوآنزا را ندارد. شما اگر در عمرتان هزار بار آنفلوآنزا بگیرید، باز هم دلیل نمی شود كه سال بعد یا حتی بلافاصله بعد از آخرین بار ابتلای همان سال، دوباره آنفلوآنزا نگیرید!حتی تا چند سال پیش اقدامات و روش های بسیار اندكی برای كاهش شدت و دوره آنفلوآنزا وجود داشت اما در حال حاضر روش های درمانی مختلفی برای معالجه این بیماری وجود دارد.برخی از مواردی كه پس از ابتلا به این بیماری باید مورد توجه قرار گیرد به قرار زیر است:
تب: اگر میزان تب ۳۸ درجه سانتیگراد یا كمتر است، از آنجا كه تب منجر به افزایش واكنش ایمنی می شود، اجازه بدهید باقی بماند، اما تب بیشتر را به كمك داروهایی چون آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن كاهش دهید. در مورد كودكان از آسپیرین استفاده نكنید. برای كاهش دردهای ماهیچه ای نیز می توانید از این ۳ دارو استفاده كنید. برای جلوگیری از خشك شدن آب بدن كه در اثر تب یا كاهش مایعات بروز می كند، مقادیر زیادی مایعات مصرف كنید. حتما در صورتی كه اشتها برای غذا خوردن ندارید، این میزان برای كودكان و بزرگسالان متفاوت است. مرطوب كردن هوا و خوردن مایعات گرم برای بهبود گرفتگی بینی مفید است.یكی از راه های مناسب برای بهبود گلودرد، شست وشوی دهان و گلو با محلول آب و نمك ولرم است. سیگار نكشید، چراكه ویروس های آنفلوآنزا پس از رسیدن به مجاری تنفسی آنها را تحریك می كنند و سیگار نه تنها این امر را تشدید می كند، بلكه واكنش ایمنی بدن را نیز كاهش می دهد. گاهی اوقات یبوست یا اسهال در هنگام ابتلا به این بیماری در كودكان بروز می كند. بهترین راه حل در این مورد مراجعه به پزشك است. تا جایی كه می توانید استراحت كنید. یك روز صبر كنید تا دمای بدن شما طبیعی شود. می توانید از ویتامین هایی چون ویتامین C و حتیD برای كمك به بهبودی استفاده كنید.
برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نیز راه های مختلفی وجود داردكه در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است. حتی از واكسن آنفلوآنزا استفاده كنید. این امر بویژه برای افراد ۵۰ سال یا مسن تر یا افرادی كه مبتلا به بیماری های مزمن هستند، تجویز می شود. تزریق این واكسن همچنین برای كسانی كه با افراد زیادی در محل كار برخورد دارند، تجویز می شود.در مورد اطفال خود در زمینه سیستم ایمنی بدن آنها حتی با یك متخصص مشورت كنید. دست های خود را مكرر در طول روز شسته و از ماندن آلودگی روی آنها جلوگیری كنید. به منظور كاهش احتمال برخورد مستقیم ویروس ها به بینی و چشم ها از برخورد دست ها به چهره جدا خودداری كنید.
از تركیبات ویتامین ها و مواد معدنی مختلف برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده كنید، برای جلوگیری از گسترش عفونت از دستمال كاغذی استفاده كنید و میزان استرس و فشارهای روحی را كاهش دهید، چراكه استرس باعث ضعف واكنش ایمنی در بدن می شود. در طول شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابید و از مصرف نوشیدنی های الكلی خودداری كنید.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید