دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ / Monday, 24 September, 2018

کارمینا بورانا مویه بر زخم های سرنوشت


کارمینا بورانا مویه بر زخم های سرنوشت
تا چند سال كسی نمی دانست بخشی از موسیقی فیلم «طالع نحس» كه عظمتی ستودنی دارد، متعلق به «كارل ارف» است نه آهنگساز فیلم. خیلی های دیگر آن را به عنوان اپرایی می شناختند كه یكی از بزرگان موسیقی كلاسیك تصنیفش كرده است.اما «كارمینا بورانا» مهم ترین ساخته «كارل ارف» آهنگساز آلمانی است كه حالا بر آموزش موسیقی به كودكان «ارف» نام او را گذاشته اند. چرا كه او در سال ۱۹۴۲ همراه «دروتی گانثر» مدرسه ای برای ژیمناستیك، موسیقی و حركات موزون راه انداخت و شیوه هایی برای آموزش موسیقی به كودكان ابداع كرد كه در آن از صدای خود بچه ها و ساز های بسیار ساده شده، استفاده می شد.«كارل ارف» ۱۰ جولای ۱۸۹۵ در مونیخ به دنیا آمد و ۲۹ مارس ۱۹۸۲ در همین شهر از دنیا رفت. او از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ رهبری انجمن باخ مونیخ را برعهده داشت. برای این انجمن آثاری از موسیقی كهن تهیه می كرد. ارف در سال ۱۹۳۵ با «كارمینا بورانا» كه در حقیقت دست نوشته ای بسیار قدیمی بود شامل ۲۰۰ شعر كهن از یك صومعه در آلمان، آشنا شد. اصل این دست نوشته به گفته پژوهشگران مربوط به قرن سیزدهم و شعر های آن مربوط به یكی دو قرن قبل از آن است. در آن قرون شاعران جوانی زندگی می كردند كه به سرودن شعر های هجو می پرداختند و فساد كلیسا، دولت شهر های قرون وسطایی و رفتار حقارت بار آدم ها را به سخره می گرفتند. «كارمینا بورانا» هم شامل مجموعه شعر هایی به همین مضمون است كه احتمالاً توسط چند كشیش در آن دوران گردآوری شده است. «كارل ارف» هنگام رویارویی با این اثر تاریخی دست به گزینشی دقیق از آن زد و ۲۴ قطعه برای ساخت كانتانت كارمینا بورانا برگزید كه در سه بخش با عنوان های «در بهاران، در سبزه زاران»، «در میخانه» و «بارگاه عشق، بلانشفلور و هلنا» گنجانده شده اند. پس از كر نیرومند اثر كه در آغاز شنیده می شود، قطعه ای نواخته می شود با شعری كه مطلعش این است: «من بر زخم های سرنوشت مویه می كنم.» كارمینا بورانا فقط به عنوان اپرایی كه برای اركستر ساخته شده، نبود بلكه در قالب یك اثر هنری خلق شد كه می تواند در اپرا، باله و تصویر سازی به كار گرفته شود. این اثر تكان دهنده كه كر و صدای ساز های ضربی تا مدت ها در گوش مخاطب آن زنگ می زند، در سال ۱۹۳۷ برای اولین بار توسط خود كارل ارف در فرانكفورت به صحنه رفت و خیلی بعدتر آوازه اش در آلمان و خارج از مرز های این كشور پیچیده و سال ها بعد اركستر های بسیاری آن را به اجرا درآوردند. سی دی اجرا های جیمز لوین و آندره پره ون و اویگن یوخوم از شركت دویچه گرامافون، اجرای یوجین ارماندی از شركت سونی و اجرای آنتال دوراتی از شركت RCA در ایران موجود است و اركستر سمفونیك تهران هم آن را به رهبری شهرداد روحانی چند بار به اجرا درآورده است. قبل از اینكه اصل اثر به گوش مخاطب عام برسد، كل آن برای او آشنا است چرا كه گوشه هایی از «كارمینا بورانا» را در كارهای تبلیغاتی و فیلم ها شنیده است. خیلی از مخاطبان ایرانی فكر می كنند اجرای كرال این اثر صرفاً شامل آوا هایی است كه گروه كر آن را می سراید، بدون اینكه معنایی خاص داشته باشد، اما گروه كر همراه هم شعری را می خوانند كه مضمونی معنوی دارد و همان دست نوشته های كهن به دست آمده در قرن سیزدهم است. شعر درباره انسان، خشم، شادی، غم و ناتوانی، عشق، لذت و سرنوشت محتوم اوست.مرثیه و پندنامه ای است كه به انسان دلداری می دهد و او را غمگین و گاه خشمگین می كند از آرزو هایش سخن می گوید، او را به اوج می برد و با همان سرعت به زمین می كوبد، آنجا كه می گوید: «چونان كشتی بی ناخدایی به این سو و آ ن سو كشیده می شوم / یا كه چون پرنده سبكبال گمشده ای در مسیر آسمان ها سرگردانم/ هیچ زنجیری نتواند كه مرا پای در بند سازد/ هیچ قفل و كلیدی به زندانم در نتواند افكند / من در پی همانندان خویشم و به شروران و منحرفان خواهم پیوست.»


مطالب مرتبط

چهره‌ات‌ یادم‌ نمی‌آید

چهره‌ات‌ یادم‌ نمی‌آید
سال‌ ۱۹۶۹ است‌. كولی‌های‌ (كاروان‌ اسپانیایی‌) نمایش‌ رانده‌ شدن‌ آدم‌ از بهشت‌ را بازآفرینی‌ كرده‌اند. موسیقی‌ متن‌ به‌ چهار فصل‌ ویوالدی‌ می‌ماند. مثل‌ آنكه‌ در این‌ نمایش‌، جوانی‌ به‌ نام‌ جیمز داگلاس‌ موریسون‌، نقش‌ «آدم‌» را ایفا می‌كند. شایعه‌كرده‌اند ویلیام‌ بلیك‌ شاعر، نقش‌ مار را به‌ عهده‌ دارد. می‌گویند بلیك‌ نه‌ سیب‌ دارد و نه‌ گندم‌، اما شعری‌ گفته‌ است‌ كه‌ حتما این‌ آدم‌ بیست‌ و دو ساله‌ دانشجوی‌ تئاتر را گمراه‌ خواهد كرد. بلیك‌ به‌ جیمی‌ موریسون‌ لبخند می‌زند: «هان‌ ای‌ پسر آدم‌، اگر درهای‌ دانایی‌ تمیز شده‌ بودند، حقیقت‌ ازلی‌ بر چشمانت‌ گشوده‌ می‌شد.»و درها را به‌ او نشان‌ می‌دهد. دستگیره‌یی‌ آنجا؟ شبیه‌ یك‌ ساز شاید گیتار است‌. جیمی‌ آن‌ را فشار می‌دهد. در باز می‌شود و او به‌ زمین‌ هبوط‌ می‌كند.اینجا زمین‌ است‌. در سواحل‌ فلوریدا بوی‌ باروت‌ می‌آید. شاید اثر جنگ‌ ویتنام‌ است‌ كه‌ دست‌ از سر هیچ‌ كسی‌ بر نمی‌دارد. دستگیره‌ در هنوز در دستانش‌ است‌. خواب‌ نمی‌بیند این‌ یك‌ گیتار واقعی‌ است‌. نمی‌داند می‌تواند بنوازد یا نه‌، فعلا تنهای‌ تنها است‌، سعی‌ می‌كند نواختن‌ را یاد بگیرد. هوا كه‌ تاریك‌ می‌شود او می‌تواند مثل‌ یك‌ (بچه‌ وحشی‌) هم‌ ساز بزند و هم‌ آواز بخواند. چند نفر دورش‌ جمع‌ می‌شوند، كه‌ آنها هم‌ دستگیره‌ دستشان‌ است‌ شاید آنها نیز از بهشت‌ رانده‌ شده‌ باشند. همه‌ با هم‌ شروع‌ می‌كنند به‌ پیچاندن‌ دستگیره‌ها و اینچنین‌ كار شروع‌ می‌شود. جیمی‌ با آنها آهنگهای‌ زیادی‌ می‌سازد و گروه‌ «درها» آنجایی‌ كه‌ اعضای‌ گروه‌ در كنار اقیانوس‌ نشسته‌اند، بیشتر راجع‌ به‌ (فاتحان‌ طوفان‌( و )كشتی‌ بلورین‌( و )رودخانه‌یی‌ كه‌ می‌داند) آواز می‌سازند. در تاریكی‌ شب‌ جمعیت‌ به‌ دور آنها حلقه‌ می‌زند. برایشان‌ هورا می‌كشند. تشویقشان‌ می‌كنند. حتی‌ خیلی‌ها برای‌ جیمی‌ غش‌ می‌كنند. از آن‌ دسته‌ طرفدارانی‌ هستند كه‌ فقط‌ شبها پیدایشان‌ می‌شود. شاید همه‌ آنها نسبت‌ به‌ نور روز حساسیت‌ دارند كه‌ اینقدر به‌ «درها» احساسات‌ نشان‌ می‌دهند. پلیس‌ دخالت‌ می‌كند جیمی‌ حالا دیگر خیلی‌ آدم‌ خوبی‌ نیست‌ چون‌ در این‌ تاریكی‌ شب‌ راه‌ را گم‌ كرده‌ است‌. اما او هنوز هم‌ خیلی‌ محبوب‌ است‌. یكی‌ از طرفدارانش‌ كه‌ الیور استون‌ همان‌ كارگردان‌ معروف‌ است‌ درباره‌ او فیلم‌ «درها» را می‌سازد. اما جیمی‌ دلزده‌ می‌شود. از نظر او همه‌ ۹مردم‌ عجیب‌ هستند). این‌ غم‌ غربت‌ وحس‌ بیهودگی‌ او را آزار می‌دهد. همیشه‌ دلش‌ برای‌ بهشت‌ تنگ‌ می‌شود. مثل‌ اینكه‌ یادش‌ رفته‌ است‌ همه‌ اینها، فقط‌ یك‌ نمایش‌ تئاتر است‌. شب‌ است‌ و او (منتظر خورشید) است‌. (تابستان‌ تقریبا تمام‌ شده‌) و (روزهای‌ غریبی‌ است‌) و او می‌خواهد (مثل‌ یك‌ سرباز گمنام‌ به‌ طرف‌ دیگر زندگی‌) فرار كند.و برای‌ تو، تویی‌ كه‌ به‌ موسیقی‌ گروه‌ «درها» گوش‌ می‌كنی‌، همه‌ چیز از آن‌ جاده‌ مهتاب‌ شروع‌ می‌شود و تو فقط‌ یك‌ مفتی‌ سوار هستی‌. او را در یك‌ یكشنبه‌ غمگین‌ در خیابان‌ مهرورزی‌ می‌بینی‌. جیمی‌ ماشینش‌ را نگه‌ می‌دارد و به‌ تو می‌گوید: سلام‌، دوستت‌ دارم‌! سپس‌ تو را دعوت‌ به‌ یك‌ سواری‌ شاعرانه‌ در مهتاب‌ می‌كند. می‌دانی‌ كه‌ این‌ یك‌ دعوت‌ معمولی‌ نیست‌. در پس‌ این‌ دعوت‌ بی‌تكلف‌ معنای‌ او نهفته‌ است‌. هرچند جاده‌ مهتاب( در ابتدا به‌ گونه‌یی‌ ساده‌ و پیش‌ پا افتاده‌ به‌ نظر می‌رسد اما با سفر كردن‌ در امتداد آن‌ می‌توانی‌ چیزهایی‌ را كه‌ ماه‌ در این‌ شب‌ تاریك‌ روشن‌ كرده‌ است‌ بهتر ببینی‌. ماشین‌ را كنار اقیانوس‌ پارك‌ و تو را دعوت‌ می‌كند تا به‌ آب‌ بزنی‌. شنا در اقیانوس‌، جسورانه‌، وسوسه‌انگیز و خیلی‌ دور از حقیقت‌ می‌نماید.با شنا كردن‌ در اقیانوس‌ آگاهی‌، جیمی‌ تو را به‌ بالا رفتن‌ از موجهای‌ طوفان‌ تشویق‌ می‌كند. می‌خواهد تو و او فاتحان‌ طوفان‌ باشید. او می‌گوید: ما می‌توانیم‌ خیلی‌ به‌ هم‌ وفادار باشیم‌؟ انگار نمی‌داند آرزوهای‌ او همه‌ محال‌ هستند و انگار تو نمی‌دانی‌ كه‌ شنا در این‌ اقیانوس‌ خیالی‌، استعاره‌یی‌ است‌ از تلاش‌ آدمی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ رویاهای‌ دست‌نیافتنی‌. موریسون‌ سعی‌ می‌كند رویاهای‌ خود را، برای‌ تو به‌ عنوان‌ یك‌ شنونده‌ مفتی‌سوار در قالب‌ اشعارش‌ بیان‌ كند. او نسبت‌ به‌ شهر ترسو، كه‌ همیشه‌ خود را به‌ خواب‌ می‌زند، بی‌اعتنا است‌.جیمی‌ موریسون‌ یك‌ زنبور وحشی‌ است‌ كه‌ عاشق‌ جنگیدن‌ و دست‌ و پنجه‌ نرم‌ كردن‌ با مشكلات‌ و شكستن‌ هنجارهای‌ پوسیده‌ اجتماع‌ منحط‌ امریكای‌ دهه‌ ۷۰ است‌. او اما، خود خوب‌ می‌داند كه‌ راهنمای‌ لایقی‌ نیست‌. دستت‌ را دراز می‌كنی‌ تا او را نگه‌ داری‌، اما او خسته‌ است‌. خود می‌گوید: من‌ راهنمای‌ خوبی‌ نیستم‌. او فقط‌ مثل‌ امیر كوچولوی‌ كتاب‌ سنت‌ اگزوپری‌ روی‌ زمین‌ گم‌ شده‌ است‌. سفر وی‌ اما سفری‌ است‌ به‌ درون‌، در كاویدن‌ راههایی‌ كه‌ همه‌ از خود او آغاز می‌شوند.
لحظه‌یی‌ بعد این‌ جوان‌ دم‌ دمی‌ مزاج‌ به‌ تو می‌گوید: تو دیگر كه‌ هستی‌؟ چهره‌ات‌ یادم‌ نمی‌آید، دیگر نه‌ من‌ و نه‌ تو! و بدون‌ خداحافظی‌ به‌ پاریس‌ می‌رود، تا در آنجا پس‌ از ۶ سال‌ متوالی‌ روی‌ صحنه‌ بردن‌ «نمایش‌ درها» بمیرد.
تو به‌ آسمان‌ نگاه‌ می‌كنی‌، مهتاب‌ رفته‌ و سپیده‌ دم‌ بزرگراه‌ بر فراز سرت‌ است‌. دیگر آخر خط‌ است‌، و این‌ یعنی‌ پایان‌.

عبارت‌های‌ درون‌ پرانتز، برگرفته‌ از عناوین‌ آهنگهای‌ این‌ گروه‌ هستند

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.