پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

امان از این توپ های لعنتی!


در هر سه زوج لمن / آلمونیا، هاوارد/ كارول و كركلند / دودك، هر یك از شش دروازه بان منتظر و مطمئن از اشتباه رقیبش هرچند هفته یك بار در درون دروازه قرار می گیرد اما دلیل این همه تزلزل در درون سه تیم بزرگ انگلستان چیست؟
باب ویلسون، دروازه بان سابق آرسنال و تیم ملی اسكاتلند كه از بهترین مربیان دروازه بانی انگلستان هم به شمار می رود، مشكل به وجود آمده را ناشی از توپ های جدید لیگ برتر می داند كه توسط شركت ورزشی «نایك» تولید می شود: «حاضرم قسم بخورم كه در حال حاضر هیچ دروازه بانی در جهان وجود ندارد كه بتواند با این توپ ها راحت كار كند. مطمئن باشید اگر افرادی مثل من پت جنینگز، گوردون بنكز، ری كلمنس یا پیتر شیلتون كه بهترین دروازه بان های دوران خود بودیم اگر با توپ های امروز بازی می كردیم بیشتر شبیه چند آدم احمق به نظر می رسیدیم و مردم ما را به مسخره می گرفتند.»
ویلسون كه هم اكنون مربی دروازه بان های آرسنال هم هست با ذكر خاطره یی صحبت هایش را ادامه می دهد: «وقتی دیوید سیمن و جان لوكیچ دروازه بان های آرسنال بودند نایك توپ جدیدی را تولید كرد و برای آزمایش به تمرینات ما فرستاد. وقتی ما آن توپ ها را آزمایش كردیم واقعاً گیج شدیم. اصلاً نمی شد حدس زد پس از برخورد به زمین این توپ به چه سمتی حركت خواهد كرد حتی سرعت آن هم غیرقابل پیش بینی بود. وقتی نماینده شركت» نایك «برای گرفتن جوابش به تمرینات برگشت ما فقط او را در درون دروازه قرار دادیم و چند شوت به او زدیم. او كه متوجه وخامت وضع محصول جدیدشان شده بود حتی یك كلمه هم حرف نزد و با جمع كردن همه توپ ها خیلی سریع باشگاه را ترك كرد.»
این توپ ها سر و صدای بسیاری از دروازه بان های لیگ برتر را درآورده. یرزی دودك كه در هفته گذشته یك گل دیرهنگام را مقابل پورتس موس دریافت كرد تا تیمش بازی برده را مساوی كند، می گوید: «وقتی بازیكن حریف توپ را روی دروازه ما سانتر كرد من منتظر بودم تا با طی روال عادی به دست من برسد اما پس از برخورد به زمین ناگهان با تغییر مسیر جلوی پای مهاجم حریف افتاد، واقعاً شگفت آور بود، هیچ كاری نمی توانستم انجام دهم.»
البته فقط توپ ها نیست كه موجبات نارضایتی دروازه بان ها را فراهم آورده، قوانین جدید و مدرن فوتبال هم بیشتر به نفع مهاجمان است تا محافظان دروازه ها، ویلسون در این مورد می گوید: «من در زمان بازی ام معروف بودم كه روی پای مهاجمان پریده و توپ را جمع می كنم ولی شما در فوتبال امروز به هیچ وجه نمی توانید چنین حركتی را انجام دهید چون در این صورت مهاجم حریف خود را روی زمین می اندازد و شما پس از چند لحظه چهره داور را می بینید كه با اعلام پنالتی به نفع حریف یك كارت مستطیلی شكل قرمز رنگ را جلوی چشم شما نگه می دارد تا از زمین خارج شوید به همین سادگی! من در دوران بازیگری ۱۵ ساله ام هیچ گاه كارت زرد نگرفتم اما فكر می كنم اگر در فوتبال امروز به عنوان یك دروازه بان حضور پیدا می كردم حداقل نصف هر فصل را به دلیل اخراج از دست می دادم. سخت ترین پست فوتبال امروز قطعاً دروازه بانی است.»
باید دید آیا دروازه بان ها می توانند خود را با توپ های جدید سازگار كنند یا مشكلات باز هم ادامه خواهد یافت.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید