جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

وحید هاشمیان؛ ۳۴ گل در بوخوم و طلسم در بایرن مونیخ


شاید روزهایی كه مهاجم لاغراندام تیم فوتبال پاس در لیگ آزادگان دروازه حریفان را به زیبایی باز می كرد كسی تصور نمی كرد این مهاجم گمنام روزی در باشگاه بایرن مونیخ آلمان بازی كند. اما هاشمیان به این مهم دست پیدا كرد و حالا افتخار بسیاری از ایرانیان و حتی آسیایی هاست.بازیكن ۲۸ ساله بایرن مونیخ برای رسیدن به این تیم سختی های فراوانی را پشت سر گذاشته است. او پس از درخشش در تیم پاس تهران و تیم ملی ایران در سال ۱۹۹۹ راهی تیم هامبورگ آلمان شد. در آن زمان رابطه باشگاه پاس با باشگاه هامبورگ بسیار خوب بود و علاوه بر وحید هاشمیان، رسول خطیبی نیز در این باشگاه توپ می زد ،اما خیلی زود با فوتبال حرفه ای خداحافظی كرد و به ایران بازگشت. پس از بازگشت رسول خطیبی، وحید هاشمیان در هامبورگ ماند و فقط تمرین كرد. درست همان روزهایی كه هاشمیان در آستانه تبدیل شدن به بازیكن فیكس هامبورگ بود از سوی منصور پورحیدری برای انجام دیداری تداركاتی با تیم ملی ژاپن به اردوی تیم ملی ایران دعوت شد، اما در دیداری كه در ورزشگاه یوكوهاما برگزار شد و دو تیم به نتیجه مساوی یك بر یك دست یافتند، وحید هاشمیان فرصت بازی پیدا نكرد تا با ناراحتی و اعتراض تیم ملی را ترك كند و تا سالها به دعوت مربیان این تیم پاسخ مثبت ندهد. حضور هاشمیان در اردوی تیم ملی برای دیدار دوستانه با ژاپن باعث شد او موقعیتش را در تیم هامبورگ از دست بدهد و برای به دست آوردن آن سختی های بسیاری را متحمل شود اما هیچ وقت نتوانست مجدداً در تركیب هامبورگ جای ثابتی برای خودش دست و پا كند.مهاجم ایرانی باشگاه هامبورگ پس از دو فصل حضور در این باشگاه ناچار شد برای پیشرفت بیشتر به تیمی برود كه فرصت بیشتر برای بازی كردن پیدا كند. هاشمیان از اوایل فصل ۲۰۰۱ به تیم بوخوم پیوست كه آن زمان در رقابتهای دسته دوم بوندس لیگا قرار داشت. درخشش هاشمیان از همان روزها آغاز شد و پس از صعود این تیم به رقابتهای دسته اول بوندس لیگا به اوج خود رسید. وحید سه فصل در تیم بوخوم توپ زد و فصل گذشته پرفروغ ترین فصل او در رقابتهای بوندس لیگا بود.
او تاكنون در سه باشگاه مختلف آلمان توپ زده است اما تنها در تیم بوخوم موفق به گلزنی شده است. هاشمیان برای هامبورگ گلی به ثمر نرساند اما در طول سه فصلی كه در بوخوم بود ۳۴ گل برای این تیم به ثمر رسانده است. ۱۶ گلی كه او فصل گذشته در بوندس لیگا به ثمر رساند باعث شد تیم های بسیاری خواهان او شوند اما در نهایت مهاجم ایرانی شاغل در بوندس لیگا، بایرن مونیخ را برای ادامه فعالیتش انتخاب و از ابتدای فصل ۲۰۰۵ _ ۲۰۰۴ به این باشگاه قدیمی و مطرح پیوست. هاشمیان كه پس از انصراف از حضور در تمرینات و اردوهای تیم ملی تمام توانش را روی موفقیت در باشگاهش گذاشته بود پس از آنكه ۱۶ گل برای بوخوم به ثمر رساند از سوی فدراسیون فوتبال و محمد دادكان بارها و بارها دعوت شد تا تیم ملی را در مسابقات جام ملتهای آسیا همراهی كند اما با وجود اصرارهای فراوان او نپذیرفت تیم ملی را در چین همراهی كند. با این حال فدراسیون فوتبال و خصوصاً سازمان تربیت بدنی پس از جام ملتهای آسیا و حساس شدن دیدارهای تیم ملی برای صعود به جام جهانی فشار خود بر وحید هاشمیان را بیشتر كردند تا به هر شكل ممكن این بازیكن را راضی به حضور در اردوی تیم ملی كنند. بالاخره پس از كش و قوس های فراوان و اصرار مهندس مهرعلیزاده و محمد دادكان و صحبت های برانكو ایوانكوویچ، هاشمیان پذیرفت تا تیم ملی را در دیدار حساس مقابل اردن همراهی كند. او پس از سالها به اردوی تیم ملی آمد و در سه بازی كه برای این تیم انجام داد از بهترین بازیكنان ایران بود. هر چند او در دیدار با اردن و آلمان برای تیم ملی گل نزد اما دو گلی كه در دیدار مقابل قطر و در غیاب علی دایی به ثمر رساند، باعث شد تا تیم ایران جواز صعود به مرحله بعد رقابتهای مقدماتی جام جهانی را كسب كند.اما با وجود حضور موفق هاشمیان در تیم ملی او در تیم جدید باشگاهی اش به موفقیت زیادی دست نیافت و تاكنون نتوانسته است انتظارات علاقه مندان به فوتبال و مسئولان باشگاه بایرن مونیخ را برآورده كند. در ابتدای فصل فیلگس ماگات اعتقاد بسیاری به هاشمیان داشت و با توجه به اینكه چند بازیكن اصلی اش مثل پیزارو و روی ماكای با مصدومیت مواجه شده بودند، از وحید در چند دیدار استفاده كند اما این مهاجم ایرانی نتوانست انتظارات را برآورده كند. پس از بازگشت روی ماكای و كلودیو پیزارو و گلزنی یك پدیده جوان به نام گوئررو باعث شد وحید هاشمیان به مهاجم چهارم بایرن مونیخ تبدیل شود و فرصتی برای حضور در میدان پیدا نكند.آخرین بازی كه هاشمیان برای بایرن مونیخ به میدان رفت چند دقیقه بیشتر طول نكشید و باز هم او نتوانست دروازه حریفان را باز كند و طلسم گل نزنی هایش را بشكند. حالا بسیاری از علاقه مندان به فوتبال در ایران و حتی دوستداران او در آلمان منتظرند تا طلسم این گل نزدنها شكسته شود و وحید هاشمیان همچنان یكی از بازیكنان مطرح بایرن مونیخ باشد. پس از اینكه او در دیدارهای گذشته تیمش به یك نیمكت نشین صرف بدل شد، باشگاه سابقش با توجه به ضعف عمده ای كه در خط حمله داشت خواهان بازگشت هاشمیان شد اما فیلگس ماگات سرمربی بایرن مونیخ در مصاحبه هایش اعلام كرد اجازه بازگشت هاشمیان به بوخوم را نمی دهد.
وحید نیز در مصاحبه هایش اعلام كرد تمایلی به بازگشت ندارد و نمی خواهد بایرن مونیخ را به آسانی از دست بدهد. هاشمیان به بازیكنی مصمم و با اراده معروف است وقصد دارد با پشت سر گذاشتن تمرینات سخت و فشرده خود را مجدداً به تركیب اصلی بایرن مونیخ برساند.


همچنین مشاهده کنید