سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مردی که خاموش نمی شود


چند روزی در آنجا بودند كه مسؤولان سپاهان نگرانی خود را از بابت نداشتن گلر ششدانگ به سفیر ایران در ارمنستان منتقل كردند. مهندس نیك نظر، سفیر ایران در ارمنستان بلافاصله دروازه بان قد كوتاه با پاهایی پرانتزی را به آنها توصیه كرد. گلر جوان ارمنستانی به همراه سپاهانی ها به ایران آمد و قرار شد در این تیم تست بدهد. یك روز صبح با سپاهانی ها تمرین كرد و بعدازظهر همان روز در دیداری دوستانه برای این تیم به میدان رفت. دروازه بان خارجی در این بازی آنقدر عالی بازی كرد كه میهمان سپاهان را غافلگیر كرد طوری كه با این دروازه بان قرارداد بستند تا به این ترتیب آرمناك پطروسیان وارد فوتبال ایران شود.
«نمی دانم چطور با سپاهان قرارداد بستم. از ارمنستان آمدم اینجا. صبح با این تیم تمرین كردم، بعدازظهر یك بازی دوستانه انجام دادم و بعد گفتند بمان. همین.»
آرمناك پطروسیان فیزیك بدنی مناسبی نداشت. خیلی ها در آن زمان گمان نمی كردند كه او بتواند در فوتبال ایران موفق شود ولی زمان هرچه به جلوتر رفت، آرمناك به چهره یی مطمئن و تأثیرگذار تبدیل شد. او می گوید: «قد بلند سرعت بازیكن را كم می كند. من هیچ وقت ناامید نشدم.» پطروسیان خودش را با اسطوره فوتبال جهان مقایسه می كند؛ «زمانی كه مارادونا با همان قد كوچكش بازی می كرد، شاید خیلی ها فكر نمی كردند كه او نابغه فوتبال جهان شود.»
آرمناك پطروسیان حدود ۹ سال است كه در لیگ ایران بازی می كند، بدون اینكه در بازی اش افتی دیده شود. او چه در سپاهان و چه در ذوب آهن هیچ گاه بازیكن ذخیره نبوده. آرمناك در این سال ها همیشه بازیكن ثابتی در تركیب تیمش بوده. اگر هم بازی نكرده یا مصدوم بوده یا محروم. او البته گلر موفقی بوده. اما راز این موفقیت چیست؟ «همیشه پیش خودم گفته ام كه مربیان از من انتظار دارند. بنابراین باید عالی بازی كنم. البته از خودم هم انتظار دارم. به همین دلیل فكر می كنم موفق بوده ام.»
احمدرضا عابدزاده وقتی از تیم ملی ایران خداحافظی كرد، روزی گفته بود: «ای كاش آرمناك پطروسیان ایرانی بود.» خیلی ها از او به عنوان بازیكنی یاد می كردند كه جایش در تیم ملی خالی است. با اینكه آرمناك ارمنستانی است اما چند وقت پیش گفته می شد او می خواهد تابعیت ایرانی بگیرد كه این گفته ها در حد حرف باقی ماند. «پیشنهاد رسمی نبود. همان در حد حرف بود. به همین دلیل خیلی هم دوام نیاورد. البته دوست داشتم در تیم ملی ایران بازی كنم ولی دوست داشتن كافی نبود.»
فصل پیش در دیدار ذوب آهن- فولاد، آرمناك بزرگ ترین اشتباه خود را مرتكب شد. وقتی از ابراهیم میرزاپور گلر حریف گل خورد، آن هم از فاصله دروازه فولاد تا ذوب آهن. خودش می گوید: «این هم از اتفاقات فوتبال است.»
سپاهان دو فصل پیش قهرمان لیگ شد. خیلی ها تأثیر آرمناك پطروسیان در قهرمانی سپاهان را كمتر از فرهاد كاظمی نمی دانند اما همین گفته ها روابط این دو را شكرآب كرد، طوری كه كاظمی مجبور شد قید او را برای همیشه بزند. آرمناك نمی خواهد در این باره حرفی بزند. «هرچی بوده، تمام شده.»
آرمناك حالا دومین فصل حضور خود را در ذوب آهن تجربه می كند. از وقتی به تیم رقیب رفته خیلی كمتر از قبل گل می خورد. مثلاً در چهارده بازی این فصل فقط ۶ گل دریافت كرده. «كلاً تیم خوب بوده، من كه كاری نكردم. همه بچه ها در این فصل عالی بودند. فقط من كه در ذوب آهن بازی نمی كنم. همه بازیكنان تلاش می كنند.»
او با رفتنش به ذوب آهن دو گلر این تیم را به نیمكت پیچ كرده. عباس قاسمی و رسول زمانی. اولی جوان است و با تیم جوانان ایران در جام جهانی هم شركت كرده و دومی هم پیش از این یكی از یاران ثابت ذوب آهن بوده اما با بودن آرمناك آنها چاره یی جز نشستن روی نیمكت ندارند.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید