جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

افتخاری دیگر برای کاپیتان تیم ملی یونان/پدیده ای به نام زاگوراکیس


وی در آخرین باری یونان با تیم ملی فوتبال قزاقستان در ورزشگاه كارسكاكی به افتخاری بزرگ در دو دهه اخیر دست یافته و نام خود را در كلوپ ۱۰۰ تایی ها ثبت كرده است. آمار بازی های وی نشان می دهد كه وی در ۶ بازی جام ملت ها در سال ۲۰۰۴ ، ۲۸ بازی ملی اروپایی، ۲۰ بازی در راه جام جهانی و ۴۶ بازی دوستانه تیم ملی خود شركت داشته است. وی در میان بازیكنان كنونی تیم ملی یونان كه بیش از ۷۰ بازی ملی در كارنامه خود دارند، در ردیف اول قرار گرفته است و پس از وی واسیلیس چارتاس با ۶۷ بازی، یورگوس یورگیادیس با ۶۰ بازی و ذیسیس ریذاس با ۵۵ بازی در ردیف های بعدی قرار گرفته اند.
اما در فهرست فوتبالیست های این كشور آپوستولاكیس با ۹۶ بازی، ساراواكوس با ۷۸ بازی، میتروپولوس با ۷۶ بازی، چالوخیذیس با ۷۶ بازی، آناستوپولوس با ۷۵ بازی، مانولاس با ۷۱ بازی، كالیجاكیس با ۷۱ و دامپنذاس با ۷۰ بازی ملی در ردیف های بعدی قرار دارند. زاگوراكیس از سپتامبر ۱۹۹۴ در ۵۳ بازی ملی شركت داشته و به جرات می توان گفت هیچ بازی رسمی تیم ملی كشورش را از دست نداده است.
وی در دوره مربیگری كاستاپلیخورئیو در ۳۴ بازی ملی، در دوره آنگل اورادینسكو در ۵ بازی ملی، در دوره مربیگری واسیلی دانیل در ۲۰ بازی ملی، در دوره مربیگری نیكو خریسیتذیری در یك بازی ملی و در دوره مربیگری اتو رهاگل آلمانی در ۴۰ بازی ملی شركت داشته است. او در سال های اخیر هرگز مصدومیت جدی نداشته و همین امر باعث شده است كه بازی های ملی را از دست ندهد و در بیشتر بازی ها به طور كامل در زمین حضور داشته باشد.
زاگوراكیس هرگز دو كارت زرد در بازی های خود دریافت نكرده است. او همچنین اعتماد روسای فدراسیون های مختلف یونان و در سال های اخیر اعتماد رهاگل مربی تیم ملی كنونی یونان را نسبت به خودش جلب كرده است. از ویژگی های وی می توان از ثابت قدم بودن وی، پیوستگی و استمرار در بازی های وی، صداقت در گفتار و عمل و در نهایت وفادار بودن به باشگاه اولیه خود یعنی تیم زردپوش AEK آتن نام برد. زاگوراكیس به دنبال كسب ۱۲۰ بازی ملی است و معتقد است توانایی دست یافتن به چنین ركوردی را در فوتبال یونان دارد.آپوستولاكیس دفاع تیم ملی یونان در دهه ۱۹۸۰ كه تا چندی پیش با ۹۶ بازی ملی ركورد دار بازی های ملی یونان بود از اینكه زاگوراكیس توانسته است ركورد وی را بشكند اظهار خوشحالی می كند و می گوید «بسیار خوشحالم كه ركورد وی از من بالاتر رفت. زاگوراكیس یكی از دوستان نزدیك من از دوران كودكی است. او توپ را به خوبی می شناسد. وی یك بازیكن بسیار قوی و جنگنده است. در تیم ملی نوجوانان با یكدیگر بازی می كردیم و در سال های اخیر همیشه با هم بودیم. به نظر من هیچ مورد منفی در تیم ملی از او سر نزده است و تیم ملی همیشه برای او یك اولویت اصلی تلقی می شود. شخصاً شكستن ركورد ۱۰۰ بازی ملی از سوی وی برای من بسیار خوشحال كننده است.»واسیلیس دانیل مربی سرشناس دهه ۱۹۹۰ یونان نیز در مورد زاگوراكیس می گوید: «وجود تئودوراس برای یونان باعث غرور است. به خصوص برای زادگاه مشترك ما شهر كاوالای یونان. برای من آنچه كه از شخصیت وی اهمیت فوق العاده ای دارد، روحیه وی است. او هر چه كه دارد و ندارد به شما ارائه می دهد. او یك بازیكن بسیار با ادب برای هر مربی است و در بازی هایش با قلب خود و تمامی وجودش بازی می كند و نه برای پول و مادیات. در بازی های ملی اش نقش وی مبارزه در صف اول بود. هر چند او به ۱۰۰بازی ملی دست یافته است اما هیچ چیز برای وی تمام شده تلقی نمی شود. او در سال های اخیر آرام آرام به چنین مرحله ای رسیده است و همچنان به مانند یك جوان بازی می كند.»
در حالی كه سال ۲۰۰۴ میلادی به پایان رسیده است بی شك سال گذشته برای مردم این كشور سال موفقی در عرصه ورزش به ویژه فوتبال بوده است. پیروزی تیم ملی یونان در اولین بازی یورو ۲۰۰۴ در مقابل تیم میزبان این بازی ها و در نهایت پیروزی این تیم در این دوره از بازی ها به رهبری رهاگل آلمانی و جشن میلیون ها یونانی در خیابان ها از خاطرات خوب و به یاد ماندنی مردم این كشور بوده است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید