جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

توپ های ۱۲۰ هزار تومانی


در كشوری كه صاحب بهترین لیگ فوتبال جهان است انتظار می رود كه اصول اولیه فوتبال حرفه ای به صورت كامل رعایت بشود. یكی از این اصول ابتدایی، برخورداری هر تیم از یك دروازه بان ثابت است. به عبارتی دیگر فاصله دروازه بان اول هر تیم فوتبال باید با دروازه بانان دوم و سوم همان تیم بسیار زیاد باشد و این دروازه بان باید اطمینان داشته باشد حتی در صورت ارتكاب چند اشتباه كماكان دروازه بان اول تیمش باقی خواهد ماند. اما در فصل جاری لیگ برتر چنین اصلی رعایت نشده و سه تیم سرشناس این كشور از جمله منچستر یونایتد، آرسنال و لیورپول دروازه بان اول خود را نمی شناسند.باب ویلسون كه سابقه دروازه بانی در بالاترین سطح فوتبال جهان را دارد، این روزها یكی از بهترین مربیان دروازه بانان جهان به شمار می آید.هنگامی كه از وی در مورد مشكل دروازه بانی در سه تیم مطرح فوتبال انگلیس پرسش می شود، ویلسون تمام تقصیرها را به گردن توپ های جدید می اندازد. این توپ های جدید نقره ای رنگ برای اولین بار در جریان رقابت های جام ملت های اروپا سال ۲۰۰۴ نمایان شد كه از یك سو مورد اعتراض دروازه بانان و از سوی دیگر مورد تأیید مهاجمان قرار گرفت. ویلسون می گوید، توپ های جدید و نقره ای رنگ در حین حركت منحرف می شوند و به همین دلیل حتی یك دروازه بان در جهان نمی توان یافت كه با این توپ ها در عملكرد خود استمرار داشته باشد. به همین دلیل ویلسون معتقد است اگر در فصل جاری دروازه بانان تیم های بزرگ (به جز تیم چلسی) متزلزل نشان داده اند باید علت را در این توپ ها جست وجود كرد. به گفته ویلسون، حتی اگر یك بازیكن ضربه ضعیفی به توپ وارد كند، توپ جدید به سرعت اوج گرفته و از روی زمین بلند می شود. اما بدتر از همه، در آخرین لحظه، توپ تغییر جهت می دهد و دروازه بان را گمراه می كند.
اما این پایان ماجرا نیست چون ویلسون ادعا می كند اگر در گذشته از همین توپ ها در مسابقات فوتیال استفاده می شد هرگز دروازه بانان بزرگی چون پت جنینگز، گوردان بنكس، ری كلمنس و پیتر شیلتون در فوتبال جهان ظهور نمی كردند.
پیش از آغاز یورو ،۲۰۰۴ یك شركت تولید كننده لوازم ورزشی اقدام به تولید این نوع توپ های نقره ای رنگ نمود. این توپ جدید روتی یرو (Roteiro) نام داشت كه سطح آن كاملاً بدون شكاف و درز بود. همچنین روی سطح این توپ دوخت دستی به چشم نمی خورد كه در نتیجه احتمال ساییدگی توپ، جذب آب و تغییر مسیر آن به حداقل رسید. علاوه بر این، تكنولوژی مدرن بكار رفته در تهیه این توپ ها باعث می شد تا بازیكنان با وارد كردن حداقل انرژی به توپ، حداكثر بازدهی را شاهد باشند بدون این كه مسیر توپ تغییر بكند.
به هرحال، ویژگی هایی كه در بالا به آن اشاره شد، تعریف و تمجید شركت تولید كننده توپ های یورو ۲۰۰۴ بود، اما ظاهراً نظر بازیكنان و مربیان چیز دیگری است، چون بزرگترین مشكل این توپ ها، تغییر جهت آن در آخرین لحظه به شمار می آید.
یكی از ویژگی های منحصر به فرد این توپ ها متالیك بودن آن می باشد كه همین ویژگی، قیمت رسمی آن را به ۱۰۰یورو رسانده است. پس جای تعجب نیست كه به چه دلیل همه باشگاه های فوتبال ایران توانایی خرید چنین توپ های گران قیمتی را ندارند.


همچنین مشاهده کنید