پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مسوولان از خود سلب مسوولیت نکنند


این بار ۱۳ دانش آموز در آتش سوختند تا ایرانیان نام روستای سفیلان در بخش خان میرزا از توابع شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری را بشنوند ، اما وقتی ۷ دختر و ۶پسر دانش آموز در شعله های آتش بخاری های نفتی دبستان ابتدایی این روستا ، بی پناه و معصومانه سوختند ، نخستین واکنش مسوولان آموزش و پرورش ، پیام تسلیت و اعلام نوساز و مجهز بودن دبستان بود. دبستان نوسازی که گرمای آن از سوخت نفت بود ، اما حتی یک کپسول آتش نشانی هم در آن نبود. مسوولان آموزش و پرورش و استانداری چهارمحال و بختیاری «بی احتیاطی» را تنها عامل وقوع آن دانستند. معاون عمرانی آموزش و پرورش بعد از پیام تسلیت وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: عملیات ساخت این مدرسه در شهریور ماه ۷۹ آغاز شده و شهریور سال ۸۰ به بهره برداری رسیده است.
به گفته این مقام مسوول آموزش و پرورش این مدرسه مجهز به ۲ کلاس درس و اتاق مدیر و ساختمان آن آجری و کاملا بر اساس استانداردهای موجود بوده است.بی شک ماهیت وجودی هر مدرسه ای به کلاسهای درس آن است و گفتن این جمله که این مدرسه مجهز به ۲ کلاس درس و اتاق مدیر است ، کاملا بی پایه و منطق است.اما تاکید بر نوساز بودن این مدرسه ، تلاش برای این نتیجه است که بی احتیاطی تنها عامل حادثه بوده و اگر در این زمینه بی احتیاطی صورت نمی گرفت ، هیچ گونه اتفاقی رخ نمی داد. به گفته مسوولان محلی «تنها ندانم کاری و بی احتیاطی معلم مدرسه سفیلان باعث وقوع این حادثه شده است». در حالی که اهالی روستای سفیلان و از جمله رئیس شورای اسلامی آن می گویند: این مدرسه فاقد امکانات مناسب از جمله کپسولهای آتش نشانی ، جاده و راه مناسب ارتباطی ، برق و امکانات رفاهی دیگر بود و به همین دلیل چندی قبل با مراجعه به آموزش و پرورش خان میرزا ، تقاضای تجهیز مدرسه را ارائه کردیم ولی بدون پاسخ ماندیم.از مدارس کپری تا مدارس بی بخاری از مدارس کپری تا مدارس بی بخاری و بدون معلم ، نخستین عبارتی است که می توان برای مشکلات ریز و درشت مدارس آموزش و پرورش به آن اشاره کرد. حادثه روستای سفیلان در حالی روی می دهد که طبق اظهارات مسوولان کمتر از ۳ سال از ساخت آن گذشته است و کمتر کسی است که نداند بسیاری از هزینه های ساخت و ساز مدارس از طریق خیرین مدرسه ساز و یا در روستاهای دور و نزدیک از طریق مشارکت مردمی و اهالی روستاها تامین می شود و تا وقتی مسوولان آموزش و پرورش نتوانند در مدرسه ای که تنها کمتر از ۳سال از ساخت آن گذشته ، بخاری مناسب ، کپسول آتش نشانی و معلم آموزش دیده ، تامین کنند باید منتظر چنین حوادثی بود. اعلام این مطلب که مدرسه روستای سفیلان مجهز به ۲ کلاس درس بوده آن هم ساعاتی پس از چنین حادثه دلخراشی تنها نشان از بی کفایتی مسوولانی دارد که کلاس درس را جزئی از تجهیزات مدرسه می دانند و وقتی درباره سیستم های گرمایشی مدارس از آنها سوال می شود ، می گویند: هزینه راه اندازی سیستم مرکزی شوفاژ در مدارس روستایی از ساخت مدرسه بیشتر است.در عین حال نماینده مردم لردگان در مجلس اعلام کرد: وضعیت مدارس «بخش خان میرزا» بسیار اسفبار است و متاسفانه سهل انگاری سرباز معلم و بی تجربگی او و همچنین نبودن امکاناتی از قبیل وسایل اطفای حریق و بخاری سالم ، از عوامل اصلی ایجاد این آتش سوزی است.بر اساس آمارهای رسمی وزارت آموزش و پرورش ، هزاران کلاس درس نامناسب و غیراستاندارد و با قدمت بالای ۴۰ سال در سطح کشور پراکنده است و وضعیت اسفبار مدارس تنها به بخش خان میرزای لردگان محدود نیست بلکه از پایتخت کشور تا جای جای آن را شامل می شود و این وضعیت غیر قابل باور در حدی است که به رغم قول رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور هنوز در بعضی مناطق «مدارس کپری» وجود دارد. تصور این که دانش آموزانی هنوز در روستاهای این مملکت در کپر درس می خوانند به همان اندازه وحشتناک است که مرگ ۱۳ دانش آموز در روستای سفیلان در مدرسه ای تازه تاسیس و یا مرگ ۱۳ دانش آموز در استخر پارک شهر تهران می تواند اندوه را به دل مردم راه دهد. به گفته رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز به منظور کپرزادیی مدارس از ۲ سال پیش با همکاری سازمان نوسازی مدارس کشور احداث مدرسه در مناطق محروم آغاز شده و تا سال آینده مدرسه کپری در کشور نخواهیم داشت.محمدرضا حافظی اعلام کرده است که طرح احداث ۵۰ هزار مدرسه روستایی را آغاز کرده ایم و بتدریج تا ۳ سال دیگر این مدارس احداث می شود. به گفته وی ، تمام مدارس موجود در مناطق محروم ، کپری نیستند، بلکه تعدادی مدارس خشتی و گلی که به هیچ وجه ایمن نیستند وجود دارند. تاکید مسوولان آموزش و پرورش بر نوساز بودن مدرسه سفیلان و وقوع این حادثه در چنین مدرسه ای نشانگر این است که «ایمن کردن مدارس و استانداردسازی آنها» تنها با نوساز بودن آنها حل نمی شود و مدارس نوساز هم می توانند غیر استاندارد ساخته شوند. تخصیص بودجه نامناسب ، نظارت نکردن بر مدارس نوساز مناطق محروم و نداشتن تجهیزاتی که کلاسهای نوساز را به شرایط استاندارد از نظر امکانات نزدیک کند، می تواند در مدت کوتاهی مدارس نوساز را به مدارسی فاقد کاربری استاندارد تبدیل کند. به مشکل استفاده از نیروهای سرباز معلم در مناطق محروم اشاره نمی کنیم که معلم دبستان روستای سفیلان نیز سرباز معلمی بینواست که دچار ۸۰ درصد سوختگی شده و اکنون برخی مسوولان گناه بی مسوولیتی خود را متوجه بی تجربگی و سهل انگاری او می دانند؟
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید