جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هیاهو برای هیچ


این مباحثات عمده توسط محافظه‌كاران نوینی حاضر در پنتاگون دامن‌زده می‌شود كه پس از انتخاب مجدد بوش علی‌رغم اینكه نقش نوینی در جمع آوری و ارائه اطلاعات نادرست در مورد تسلیحات عراق – كه در نهایت به حمله آمریكا به این كشور منتهی شد – داشتند، همچنان بر سر كار باقی مانده‌اند.واشنگتن از مذاكرات ایران و اتحادیه اروپا كناره گرفته و محافظه‌كاران پنتاگون براین باورند كه توافق فعلی اتحادیه اروپا و ایران در مورد غنی‌سازی اورانیوم و افزایش بازرسی‌های تسلیحاتی، ضمانت اجرایی نداشته و در ماه‌های آتی به سرعت شكست خواهد خورد. بسیاری از این افراد مصرانه معتقدند كه تنها تهدید – و در صورت لزوم به‌كارگیری – حملات نظامی هوایی و نیروهای ویژه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند روحانیون حاكم ایران را از تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باز دارد. میانه‌روهایی كه تعدادشان در دولت دوم بوش، بیش از پیش كاهش یافته است، بر این باورند كه ایران حتی اگر به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای باشد، این برنامه در سرتاسر كشور و درمكان‌هایی كه واشنگتن حتی كوچكترین اطلاعاتی نسبت به آن ندارد، گسترش یافته باشد. از نگاه این افراد، علاوه بر امكان ‌ناپذیر بودن چنین اقدامی، هزینه انتقام‌گیری ایران و اقدام متقابل این كشور، آنچنان بالا خواهد بود، كه عملاً گزینه برخورد نظامی با ایران را از دستور كار آمریكا خارج می‌كند. یك مقام ارشد دولت كه در شكل‌دهی به سیاست واشنگتن در قبال ایران نقش مهمی دارد، این باور میانه‌روها را رد كرده و معتقد است: گاهی اوقات هزینه عدم انجام كاری، بسیار بالا است. در ایران ما با تركیبی از تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و ارتباط با گروه‌های تروریستی روبه‌رو هستیم.

نیویورك در شماره این هفته خود گزارشی مبنی بر اعزام تیم‌های ویژه عملیاتی از سوی پنتاگون به خاك ایران را منتشر كرد. به موجب این گزارش این تیم‌ها با هدف شناسایی مراكز و تأسیسات هسته‌ای ایران – با مقاصد نظامی – وارد كشور مزبور شده‌اند.

گزارش نیویورك كه به قلم سایمور هرش، روزنامه‌نگار با سابقه – كه شهرت بسزایی در نگارش مقالات تحقیقی دارد – منتشر شده بود، از سوی كاخ سفید و پنتاگون با اظهارنظرهایی كه تفاوت عده‌ای با «تكذیب كامل» داشتند، روبه‌رو شد.

لاورنس دی‌ریتا، سخنگوی ارشد پنتاگون روزگذشته در واكنش به این گزارش گفت: مقاله آقای هرش، آنچنان با اشتباهات متعدد در مورد برخی فرضیات اساسی در هم آمیخته است كه اعتبار كل مطالب از بین رفته است.

با این وجود گاردین به این واقعیت دست یافته است كه پنتاگون ظرف مدت اخیر سرگرم بررسی امكان استفاده از اعضای گروه ناراضی ایرانی، مجاهدین خلق (منافقین) برای نفوذ به خاك ایران و جمع آوری اطلاعات بود. این گروه هم‌اكنون در پایگاه اشرف در نزدیكی بغداد مستقر است. مقر این گروه قبلاً تحت كنترل و حفاظت صدام قرار داشت و اكنون ایالات متحده حفاظت از آن را برعهده گرفته است.

مجاهدین خلق (منافقین) یك گروه تروریستی است كه وزارت ‌خارجه آمریكا نیز نام آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. یك افسر سابق سیا كه تسلط مطلوبی بر زبان فارسی دارد، می‌گوید كه برخی محافظه كاران نوین پنتاگون از وی خواسته بودند تا با سفر به عراق بر فعالیت‌های مرزی مجاهدین خلق نظارت كند. او از انجام این كار خودداری كرده، اما در مورد پایان یافتن پروژه ابراز تردید می‌كند.

این مقام سابق سیا می‌گوید: این روزها اسب‌های پیر جنگی، كهنه سربازان فرتوت و اعضای عملیات شكست خورده ایران – كنترا از گنجه‌های آشپزخانه خارج شده و برای تعیین سیاست آمریكا در قبال ایران، به كاخ سفید فراخوانده می‌شوند.

به گفته او، مباحث سیاسی مرتبط با ایران تحت نظر داگلاس فیث هدایت می‌شود. سیاستمداری كه از حامیان اصلی جنگ علیه عراق بود. فیث در جریان برنامه‌ریزی‌های اولیه برای حمله به عراق، به همراه زیردستان خود در «اداره طرح های ویژه» جهت‌دهی به سیاست‌های پنتاگون در قبال مواردی را كه محافظه‌كاران نوین باور داشتند سیاست‌های سیا و وزارت‌خارجه محافظه‌كارانه است، برعهده داشت. همكاران فیث عموماً در میان همفكران وی در خارج از دولت، انتخاب شده بودند.

این مقام سابق سیا می‌گوید: آنها فكر می‌كنند شما می‌توانید به راحتی وارد خاك ایران شده، تأسیسات هسته‌ای این كشور را نابود كرده و دولت را متزلزل كنید. فكر می‌كنند فقط با چند سیاستمدار لجباز روبه‌رو هستند و مجلس جوان كه دوستدار شلوار جین «گپ» هستند. فكر می‌كنند اگر این كار را بكنند، تمامی معضلات جهان حل می‌شود. این تفكر احمقانه است.

رئول ماك گرچت، یك افسر سابق دیگر سیا كه اكنون در موسسه امریكن اینترپرایز رهبری جمعی از محافظه‌كاران نوین را كه خواهان برخورد با ایران هستند برعهده گرفته است، نظر دیگری دارد.

او می‌گوید: حملات هوایی به تأسیسات ایران، می‌تواند برنامه‌های هسته‌ای این كشور را مدتی به تعویق بیندازد. این حملات می‌تواند به صورت مكرر تكرار شود.

گرچت در ادامه می‌گوید: این دولت در عمل فاقد استراتژی مناسبی در قبال ایران است. پروژه عراق اكنون به جایی رسیده است كه می‌توانیم توجه خود را بر ایران متمركز كنیم.

دیوید آلبریت، كارشناس تسلیحات هسته‌ای در مركز امنیت ملی می‌گوید: اسرائیلی‌ها معتقدند كه ایران تا سال ۲۰۰۷ به اورانیوم غنی شده كافی برای ساخت بمب دست خواهد یافت. برخی حتی پایان دهه جاری را زمان دستیابی ایران به اورانیوم غنی شده به میزان كافی می‌دانند.

بررسی احتمال برخورد نظامی با ایران، با حضور افسران ارشد بازنشسته ارتش، مقامات امنیتی و دیپلمات‌ها كه به درخواست نشریه «آتلانتیك» صورت گرفته و مدت‌ها كارگروهی منظم و سازماندهی شده، نشان می‌دهد كه هیچ گزینه نظامی قابل اتكایی برای مقابله با ایران وجود نداشته و در نهایت اگر مذاكرات و تهدید ایران به تحریم كارساز نباشد. ایالات متحده باید جمهوری اسلامی را با عنوان یك قدرت هسته‌ای به رسمیت بشناسد.

سام گاردنر، سرهنگ سابق نیروی هوایی كه در این برنامه گسترده حضور داشت، می‌گوید: نتیجه نهایی، از نظر ما، منطقی و مبتنی بر واقعیات است. اما آنچه كه در عراق گذشت نشان می دهد كه منطقه معمولاً پایه و اساس تصمیم گیری دولت را شكل نداده است. از نگاه من، ایالات متحده دیگر به سمت اعمال دكترین حمله پیشگیرانه نخواهد رفت.
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید