جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لالیگا و ادامه کابوس نژادپرستی/جریمه خنده دار آتلتیکو مادرید


بازیكنانی كه مورد توهین قرار گرفتند شاید رنگ پوستشان اندكی از جماعت نژادپرست پررنگ تر بود بدتر از همه توهین به روبرتو كارلوس بود كه دست آخر داور را مجبور به مذاكره با هیات ناظر بر مسابقه كرد و پس از آن از طریق بلندگوهای ورزشگاه تماشاگران دعوت به سكوت شدند. اما این كار تنها بر شدت ناسزاهای نژادپرستان افزود. چون داور این اتفاقات را در گزارش خود لحاظ كرده بود، فدراسیون مجبور شد كه واكنش نشان دهد و این كار را روز چهارشنبه بعد از مسابقه انجام داد. اما روز بعد از این حادثه BBC برای انجام مصاحبه ای با من تماس گرفت و موضوع بحث، نوع واكنش مطبوعات اسپانیا به اینگونه حوادث بود. در حالی كه هیچ چیزی در این باره نمی دانستم خوشحال شدم كه مصاحبه تلفنی به صورت زنده انجام نمی شود. پس یك ساعتی وقت داشتم تا تحقیقاتی را در این باره انجام بدهم و اطلاعاتی به دست بیاورم. تنها نتیجه ای كه گرفتم این بود كه ماركا و سایر روزنامه ها فقط سعی كردند به شعله ورتر شدن آتش اینگونه اتفاقات دامن نزنند و این تصمیم را همگی روز قبل از دیدار هیات های تحریریه خود گرفته بودند. در واقع همگی با هم دست به یكی شدند تا سكوت كنند و این نشان از مسئولیت گریزی آنها داشت. مفسران تلویزیونی هم به همان نتیجه ای رسیدند كه مطبوعات رسیده بودند. پس هیچكدام اشاره ای به این موضوع نكردند. اما روز چهارشنبه فدراسیون فوتبال اسپانیا اتلتیكو را ۶۰۰ یورو جریمه كرد. بله! جلوی عدد ۶ فقط دو تا صفر وجود دارد. جالب آن كه فدراسیون اتلتیكو را به اندازه پول خرید یك دوربین ویدیویی دست دوم جریمه كرده است. این رقم مضحك به جای آن كه باشگاه خاطی را ادب كرده باشد باعث شده كه اتلتیكو به الگویی برای سایرین تبدیل شود چون دیگر همه فهمیده اند كه جریمه توهین های نژادپرستانه آنقدر اندك است كه هركسی از دیدن رقم آن به خنده می افتد. اگر آنها درست و حسابی تنبیه می شدند و جریمه شان سنگین تر بود (حتی جریمه ۶۰۰۰ یورویی هم خنده دار است) یا این كه در ورزشگاه آنها برای مدتی بسته می شد شاید خاطیان درس هایی را كه باید، می آموختند. افرادی هم كه جریمه ۶۰۰ یورویی را محاسبه كردند یا باید جریمه شوند یا این پست از آنان گرفته شود. رفتار فدراسیون در نوع خود یك حركت نژادپرستانه محسوب می گردد. چون پاسخ آنها به نژادپرستی با بی مسئولیتی و بی تفاوتی همراه بوده است. واضح است كه فدراسیون با اكراه تمام دست به جریمه اتلتیكو زده آن هم به این دلیل كه قید شدن حوادث مسابقه در گزارش داور آنها را ملزم به تصمیم گیری كرد. هیچ اقدامی برای ریشه كن كردن این معضل یا مقابله با این حركات صورت نگرفت. فدراسیون كاركنان تاسف باری دارد!
و اما بازی های این هفته اوساسونا و والنسیا در حالی به تساوی بدون گل رسید كه مردان والنسیا قبل از مسابقه برای برگزاری آن بی میل بودند.
یك ساعت قبل از شروع بازی به ماركو آنتونیو كانیرا مدافع والنسیا خبر داده شد كه دختر هشت ماهه اش دچار مشكل تنفسی حاد شده و به بیمارستان انتقال یافته است. او سعی كرد با یك هواپیمای خصوصی به سرعت خود را به دخترش برساند و در حین پرواز به او خبر دادند كه دخترش جان باخته است . این خبر ناراحت كننده باعث از بین رفتن اشتیاق هم تیمی های كانیرا برای انجام مسابقه شد. خوآن باتیستا سولر رئیس والنسیا وقتی از تمایل بازیكنان تیمش مطلع شد از آنها حمایت كرد. داور این دیدار گونزالس واسكوئس هم با این عقیده آنها مخالفت نكرد اما او در مورد منتفی كردن انجام مسابقات اختیاری نداشت و فرد تصمیم گیرنده تنها آنجل ویار رئیس دوباره انتخاب شده فدراسیون فوتبال بود. با دفتر كار، منزل و تلفن همراه او تماس گرفته شد اما او هیچ جا در دسترس نبود. سرانجام موعد مسابقه فرا رسید و بدون اجازه ویار هم هیچ كاری ممكن نبود. پس مردان والنسیا مجبور به حضور در میدان مسابقه شدند. مردم هم ترجیح می دادند كه این بازی برگزار نشود و حتی هواداران اوساسونا ورزشگاه را ترك كردند. اما ویار كجا بود؟ آیا روز یكشنبه برای یك رئیس روز كاری محسوب می شود؟ او مطمئناً وقتی خبر وجود بمب در برنابئو بازی رئال قبل از كریسمس را به هم زد پشت خط بود و اگر وقتی مقامات والنسیا با او تماس می گرفتند مشغول گلف بازی كردن بود چرا تلفن همراه خود را خاموش كرده بود؟ چطور است همیشه مسئولیت ها به گردن دیگری انداخته شود تا در صورت بروز بحران هایی اینچنینی اوضاع به سرعت روبه راه شود! البته این گونه زیركی ها به بهره هوشی بالاتر از ۵۰ نیاز دارد چیزی كه برای اینگونه افراد كمی زیاد است!
لالیگای این هفته شاهد رفت و آمدهای زیادی بوده است كه مهم ترین آنها آمدن یك ستاره سینمایی دیگر به جمع كهكشانی ها است. آمدن توماس گراوسن از اورتون به رئال عناوین مختلف خبری را به خود اختصاص داد و باشگاه و خبرگزاری های وابسته به آن مدام در تلاش بودند تا خرید خود را به عنوان بهترین خرید جلوه بدهند. ماركا او را «ال اوگرو» (غول بزرگ) خطاب كرد تا مثلاً نشان بدهد كه رئال بازیكن سرسختی را خریداری كرده و رونالدو در جلسه معرفی گراوسن به هم تیمی هایش با گفتن جمله «سلام، شرك!» از او استقبال كرد. گراوسن در اولین دیدار خود برای رئال نیم ساعت در دیدار مقابل ساراگوسا حضور یافت اما آنقدرها هم كه گفته بودند برای حریفان ترسناك نبود. حقیقت این است كه رئال خرید خوبی انجام داده و شاید باید زودتر از اینها این كار را می كرد. حالا از بین گوتی و بكام یكی باید با فداكاری میدان را خالی كند تا جا برای گراوسن باز شود. گوتی بازیكن خوبی است اما بكام انگار در لیگ دیگری توپ می زند. بكام تازگی ها اسپانیایی را به قدری خوب آموخته كه به این زبان صحبت می كند و حتماً این نوشته ها را هم می خواند. پس دیوید گوش كن! بگذار شرك دوندگی هایش را بكند. به فیگو بگو كه در گوش چپ كمی جلوتر بازی كند. خودت هم در گوش راست همان كاری را انجام بده كه در آن مهارت داری و از نظر من تو با موهای بلند جذاب تر هستی! دانش آموز دیگر زبان اسپانیایی ما، اوون است كه این هفته یك بار دیگر به عنوان یار ذخیره به میدان آمد و گلزنی كرد. در این حین مورینتس داشت در شهری كه قبلاً اوون در تیم آن توپ می زد، اولین بازی خود را برای لیورپول انجام می داد. شاید ختم شدن سرنوشت این دو نفر به این دو باشگاه كمی عجیب باشد چون هردو اول با رفتن به این باشگاه ها مخالفت كرده بودند. اوون می گوید كه به رئال آمده تا از دوران راحتی خود فاصله بگیرد و كمی سختی بكشد اما این قانع كننده نیست. مورینتس هم بعد از گذراندن یك فصل موفق با موناكو به رئال بازگشته بود تا این بار شانس خود را امتحان كند اما اوضاع باز هم بر وفق مراد او نشد. او پس از آن دیگر هرگز جزء چهره های محبوب رئال نبود. با وجود ركورد خوب گلزنی، افرادی در برنابئو بودند كه هرگز به مورینتس اعتنایی نكردند. حالا او باید در لیگ برتر به جست وجوی موفقیت برود. حالا كه بیشتر مدافعان مركزی پریدن را از یاد برده اند موفقیت او چندان دور از ذهن نخواهد بود. او مثل یك مهاجم انگلیسی به سبكی قدیمی بازی می كند و جدای از آن در پاس كاری و كنترل توپ هم تبحر دارد. اگر لیورپول از مورینتس استفاده های مفیدی ببرد دیگر به خاطر بودجه های ناچیز خرید گله نخواهد كرد و سرانجام باید به نومانسیا تبریك گفت. آنها در تساوی یك بر یك با دپورتیو لاكرونیا به اولین امتیاز خود در دیدارهای خارج از خانه این فصل رسیدند. بیچاره دپور. دو ماه است كه آنها در ریازور از كسب پیروزی عاجز مانده اند و طی این فصل پر از بدشانسی بارها و بارها تحقیر شده اند. عقل سلیم و منطق حكم می كند كه مقامات فدراسیون فوتبال اسپانیا هرچه زودتر از سمت های خود كناره گیری كنند اما این خواسته ای است كه بدبختانه احتمال انجام شدن آن بسیار ضعیف است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید