چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

افزایش کیفیت زندگی با کنترل خشم


شاید زندگی با تمام عظمتش فقط یك رودخانه باشد و ما انسانهایی باشیم كه در قایقی كوچك نشسته ایم و با جریان رودخانه زندگی به پیش می رویم. یكی از درسهایی كه رودخانه زندگی به ما می آموزد این است كه چگونه با افراد خشن برخورد كنیم. افراد خشن در زندگی همانند خمیدگی های خشن و پرتلاطم رودخانه هستند كه برای گذر از این مناطق باید از توانایی ها و مهارت های خاصی استفاده كنیم. مسلماً همه ما انسانها در زندگی به افراد خشن و غیرقابل تحملی برخورد می كنیم كه نه قادر به ترك آنها هستیم و نه راهی برای كنار آمدن با آنها وجود دارد. گاهی اوقات ارتباط ما با این افراد موقتی است. این افراد تأثیری بر روی زندگی ما ندارند. مثلاً هنگامی كه پشت چراغ قرمز منتظر هستید راننده ای را می بینید كه مكرراً بوق می زند تا چراغ راهنمایی زودتر سبز شود. ولی گاهی اوقات یكی از این افراد خشن در درون خانواده یا محل كار شماست و شما نمی توانید او را نادیده بگیرید. چه كسی می تواند مسئولیت خود را در برابر فرزندش ، همسرش یا رئیسش نادیده بگیرد؟
برای برقراری ارتباطی سالم با اینگونه افراد كه جایگاه حساسی در زندگی و نهایتاً پیشرفت كاری شما دارند باید صبور باشید و از روشهای متعددی استفاده كنید تا نهایتاً یكی از آن روشها مؤثر واقع شود. فرانسوی ها ضرب المثلی دارند كه می گوید هر پایی كفش نمره خودش را می خواهد. شاید اینكه شما باید این همه صبور باشید به نظر شما بی عدالتی باشد، اما نتیجه ای كه از این كار به دست می آورید ارزش تحمل كردن را دارد. تغییرات پایدار با گذشت زمان به نتیجه می رسند همانطور كه فصل بهار با شكوفه های فراموش نشدنی اش بعد از سرمای سخت زمستان می آید. باید قادر باشید هر واقعه ای را قبل از وقوع پیش بینی كنید، هیچ رفتاری نباید شما را غافلگیر كند. اگر از عصبانیت خودتان درست استفاده نكنید می تواند به مخرب ترین پاسخ روحی شما تبدیل شود. عصبانیت سبب تیرگی شعورتان می شود و وقتی نتوانید شرایط را به درستی تجزیه و تحلیل كنید نمی توانید شرایط و محیط اطراف را تحت كنترل خود درآورید و بهانه ای به حریف (طرف مقابلتان ) خود می دهید. اگر یاد بگیریم بر رفتار خود مسلط شویم، چگونه عصبانی بشویم و چطور با افراد عصبانی برخورد كنیم می توانیم كنترل رفتار دیگران را به دست بگیریم.
عادل باشید همیشه دیگران مقصر نیستند
*هر انسانی در درجه مختلفی جوش می آورد. پس اولین مرحله این است كه شما بدانید میزان عصبانیت طرف مقابل تان تا چه حدی است و چه چیزی باعث عصبانیتش شده است. آگاهی دقیق از میزان عصبانیت و همدردی كردن بهترین روش برای كنترل انسان عصبانی است.
*هنگام صحبت كردن با این اشخاص لبخند بزنید و نفس عمیق بكشید. سعی كنید برای چند بار و با فاصله های منظم در حین صحبت چنان نفس عمیق بكشید كه او متوجه شود. این یك تفكر تاكتیكی است كه ناخودآگاه سبب می شود او به آرامش خود بازگردد. بدون آنكه شما هیچ درگیری كلامی و فیزیكی با یكدیگر داشته باشید.
*رفتار طرف مقابل تان را پیش بینی كنید و بدانید حرفهایی كه شما به او می زنید ممكن است چه تأثیری بر روی او داشته باشد. مواظب عكس العمل های اندامی خود باشید. موقع صحبت كردن از دستان خود با حالت تهدید آمیزی استفاده نكنید. دستتان را در پشت خود قرار دهید و به او بفهمانید كه قصد در گیری ندارید. حركت دست، سر و حالات چهره در انتخاب عكس العمل های طرف مقابل تأثیر به سزایی دارد.
*فراموش نكنید كه هیچ انسانی نمی تواند در تمام شرایط كاملاً منطقی عمل كند. پس با علاقه به حرفهای شخص عصبانی گوش كنید زیرا وقتی كه متوجه شود شما با علاقه به حرفهای او گوش می كنید از میزان عصبانیت و فشار عصبی او كاسته می شود. ممكن است شما جای این شخص بودید. دوست داشتید دیگران چه رفتاری با شما داشته باشند؟
*سعی كنید هنگام صحبت كردن با افراد عصبانی از آنها سؤالاتی بپرسید كه حتماً می دانید جواب آنها به سؤالات شما بله است. این تكنیكی است كه سخنرانان حرفه ای دنیا از آن برای شروع سخنرانی های خود استفاده می كنند. چون آنها می دانند وقتی در ابتدای صحبت از شما چند بله بشنوند، سیستم عصبی بدن شما به بله گفتن عادت می كند و آنها می توانند با همین تكنیك كوچك موفقیت بزرگی را در كار خود به دست آوردند.
*اما گاهی اوقات برخورد با افراد خشن مشكل تر از سایر موارد است. گاهی اوقات شخص عصبانی مورد نظر از آن دسته از افرادی است كه قیل و قال راه می اندزد. بهترین روش برای مقابله با اینگونه افراد این است كه سكوت كنید و مرتباً تكرار كنید كه وقتی عربده می كشی نمی توانم با تو صحبت كنم.
*به شخص عصبانی در مورد عواقب این كار هشدار بدهید. به او یادآوری كنید كه خشن بودن شانس آنها را در داشتن دوستان و حامیان خوب از بین می برد. آنها باید كاملاً متوجه باشند كه عصبانیت آنها در محیط كاری، منزل، روابط شخصی و دوستانه برای آنها مشكلات زیادی به همراه خود می آورد.
*مسلماً هر انسانی از بی نزاكتی دیگران ناراحت می شود، اما با این وجود شما سعی كنید كه یك ارتباط عاطفی و دوستانه با این اشخاص برقرار كنید. با این شخص در فعالیت های روزمره و نیكوكارانه شركت كنید. احساس صمیمت باعث می شود از مقدار عصبانیت آن شخص كاسته شود. بعد از مدتی محبت و دلبستگی باز جوانه می زند و شما دوباره بهترین دوستان یكدیگر می شوید و هر چه زمان می گذرد عهد و پیمان شما استوارتر می شود. بعد از آن معاشرت با این شخص نه تنها موجب ناراحتی شما نمی شود بلكه لذت بخش نیز خواهد بود.
حرف آخر:
بیشتر انسانها در زندگی در جستجوی كمال، آرامش و ارزشهای اخلاقی هستند، اما فقط تعداد محدودی به آنچه می خواهند می رسند. گاهی اوقات انسانها به خاطر عدم دسترسی به اهداف خود دچار یاس و ناامیدی می شوند، نهایتاً عصبانی شده و عكس العمل های غیرمنطقی از خود نشان می دهند. نكته مهم این است كه عصبانی شدن مهارت ما را در زندگی بیشتر نمی كند. نیمی از مهارت ما انسانها در زندگی منوط به كارهایی است كه نباید انجام دهیم. اگر می خواهیم كه در روابط اجتماعی پیشرفت كنیم باید دائماً رفتار خود را زیر نظر داشته باشیم و صبور باشیم. صبر مانع از بروز عكس العمل های نامناسب ما در برابر دیگران می شود. زندگی سراسر تلاش است و ابداً بازی نیست .فراموش نكنیم كه كوچكترین بی توجهی و بی فكری جبران ناپذیر خواهد بود. هر انسانی در درجه متفاوتی جوش می آورد. خشم بخش جدایی ناپذیری از وجود ماست و می توان به آن به چشم یك نعمت الهی نگاه كرد. اگر درست از این نیروی خدادادی استفاده كنیم نسبت به عصبانی شدن احساس بهتری پیدا خواهیم كرد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید