چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

یوونتوس کاپیتان خود را کنار می گذارد


اما انگار كاپلو با او وارد فاز دیگری شده است. برای چه؟ داستان كمی در این مورد وجود دارد، آمار قبلی می گوید دل پیرو در ۱۷ بازی انجام داده قبلی، ۱۶ دفعه تعویض شده است یعنی همیشه. اما این موضوع جالب تر می شود وقتی كه به تنها بازی نود دقیقه ای او رجوع می كنیم و می بینیم كه او در همان بازی در دقیقه نود دروازه تیم بایرن مونیخ را در لیگ قهرمانان اروپا باز كرده است. مسلماً كاپلو حق دارد وقتی كه می گوید همه بازیكنان تعویض می شوند. در كلام همه، اما واقعیت فقط دل پیرو را نشان می دهد. در قبال ۱۶ تابلوی تعویضی آلكس، كامورانزی و ابراهیموویچ ۵ بار و ندود و بلازی ۴ بار از زمین بیرون آمده اند. هیچ جنگی وجود ندارد. دل پیرو در آخرین مصاحبه خود در سال ۲۰۰۴ با گاتزتا دلواسپورت گفته بود: «این تعویض ها مرا ناراحت می كند؟ نه، امیدوارم كه فقط موجب دل نگرانی نشود. در تمام دوران فوتبالم دو یا سه دفعه از تعویض خودم، خوشحال شدم اما همیشه نیازهای بازی و تیم و احترام به انتخاب مربی هم وجود دارد. آن دفعاتی كه از زمین بیرون آمدم هم تماماً بدین معنا نبوده كه تعویض درستی انجام شده باشد. در حال حاضر مشكلی وجود ندارد، تنها دفعه ای كه كاپلو مرا در زمین نگه داشت در دقیقه نود گل زدم، امیدوارم كه ملاك خوبی باشد.»
همه به این نكته توجه دارند «امیدوارم مشكلی نباشد» اما تعویض در بازی با پارما و بعد از آن هم نیمكت نشینی در برابر برشا چندان خوشایند كاپیتان نیست. در حالی كه سرش را تكان می داد از زمین بیرون آمد. یووه مقابل پارما متوقف شد اما در برابر برشا با گل های ترزگه پیروز شد. او این روزها دوست ندارد چشم هایش به چشم حاضرین و دوربین های تلویزیونی بیفتد، هرچند كه مورد توجه قرار گرفته باشد و همه منتظر جملات آتشین او باشند اما دل پیرو فعلاً سكوت كرده است. كاپلو به آینده خوشبین است. كاپلو قبلاً هم این روش را اعمال كرده بود و اولین دفعه نیست. سه قهرمان دیگر هم به چنین سرنوشتی دچار شدند: روبرتو باجو، داور شوكر و وینچنزو و مونتلا. در تیم میلان كسی كه بیشتر از دیگران تعویض می شد روبرتو باجو بود، وقتی به رئال مادرید رفت، داور شوكر بهترین بازیكن برای خروج از میدان بود و وقتی كه هدایت تیم رم را در دست گرفت وینچنزو مونتلا بهترین فرد برای بازی پاره وقت بود. اما همه آنها از این اتفاقات ناراحت بودند و چیزی را پنهان نمی كردند هرچند كه كمتر حرف می زدند. امروز دل پیرو در همان جاده قدم برمی دارد بدون اینكه فریاد بزند و كمك بخواهد. مطبوعات در این چند روز فشار بسیار زیادی روی مدیران یوونتوس آورده اند تا علت این تعویض ها و اظهارات كاپلو را بشنوند. اما این آنتونیو جرائودوست كه حرف می زند و می گوید: «وقتی كه در یوونتوس بازی می كنی نمی توان با گذشته زندگی كرد و هر لحظه باید به دنبال تایید باشی. دل پیرو یك قهرمان است و مطمئن هستیم به همان سطحی می رسد كه او را قبلاً به قله اروپا برد. همانطور كه برای شوچنكو و و یری هم اتفاق افتاده است تا روی نیمكت بنشینند.»
این اظهارات در حالی شنیده می شود كه سابقه نداشت جیرائودو، مرد سیاسی پارلمان یوونتوس در مورد مسائل فنی حرف بزند و همین نشان می دهد كه جهت باد در تورینو تغییر كرده است و همه امروز برای كم كردن كنجكاوی ها و بحران ها در مورد دل پیرو می توانند صحبت و از عملكرد مربی خود دفاع كنند: «جیرائودو اضافه می كند كاپلو یك مربی استثنایی است و تمام خصوصیات بزرگ فنی، روحی و انسانی را دارد. او یك مربی تواناست و از اینكه او را در اختیار داریم واقعاً خوشحال هستیم. در حال حاضر انتخاب های فنی برای رسیدن به راه حل های جدید از سوی كاپلو اتخاذ می شود و هر یكشنبه آن را در زمین می بینیم. من واقعاً ناراحت هستم كه می بینم تماشاگران دل پیرو را صدا می زنند در حالی كه ندود روی زمین افتاده بود و از درد به خود می پیچید. شاید در آن لحظه بهتر بود كه ندود را تشویق می كردند. همینطور كه متاسفم به خاطر ورود كاپو، این مربی تیم ماست كه مورد انتقاد و اعتراض قرار می گیرد.»
این روزها همه كنجكاو هستند تا بدانند به جای ندود مصدوم چه كسی بازی خواهد كرد؟ آیا بعد از دو نیمكت نشینی متوالی كاپیتان به میدان برمی گردد یا باز هم باید بیرون بماند؟ اگر این اتفاق تكرار شود آن وقت شاید آلكس بخواهد یك جای مناسب دیگر برای خودش پیدا كند هرچند او تا سال ۲۰۰۸ و با مبلغ ۵/۴ میلیون یورو (سالانه) با این تیم قرارداد داشته باشد و كمتر تیمی پیدا می شود كه بتواند چنین حقوقی را پرداخت كند. لحظات سختی است اما به او گفته اند كه سكوت كند و آرام باشد، هرچند كه او هم منتظر فرصتی می گردد تا این سكوت را بشكند. لوچانو موجی می گوید: «دل پیرو قهرمان ماست و اینجا می ماند» او هیچ حرفی از اتفاقات امروز نمی زند و همه چیز را به بررسی های تابستان آینده موكول می كند. البته دعوت آنچلوتی برای ورود به میلان همچنان پیش روی دل پیروست و همین می تواند كمكی به او باشد تا از شرایط امروزی خارج شود، در غیر این صورت او باید فداكاری اقتصادی كند تا بتواند از زندان یووه بیرون بیاید. موجی اعتراض هواداران را نیز قبول ندارد: «۵ امتیاز بیشتر از میلان داریم. دیگر چه می خواهند؟ به من بگویند تا راه حل جدید نشان بدهم، بگذارید راحت باشند و كارشان را ادامه بدهند. هنوز حریفان بزرگ تری مانده اند. كاپلو و یوونتوس با دل پیرو لجاجت ندارند و در حال حاضر كسی به میدان می رود كه آماده تر باشد، وقتی كه او هم آماده باشد- مثل همیشه كه كار خودش را انجام داده- باز به میدان می رود، تا امروز هم همكاری خوبی برای به دست آوردن نتایج داشته است. او نیمكت نشین مطلق نیست، نباید دلسرد شود و به زندگیش ادامه دهد.»
امروز هركسی یك بار روی سن می رود و می خواند. بعد از جیرائودو و موجی نوبت به به ته گا هم رسید تا خودش را نشان دهد. درست مانند پاواراتی، دومینگو و كاره راس سه خواننده بزرگ كه امروز برای كاپلو این مدیران سه گانه همان كار را انجام می دهند و در زمین هم دل پیرو، ترزگه و ابراهیموویچ باید اینگونه باشند. به ته گا می گوید: «خوب است كه او ۱۷ بار به عنوان بازیكن ثابت به میدان رفته است، نه بازیكن تعویضی. چون همیشه ابتدای بازی به حساب می آید. نه پایان آن و همین نشانه های اعتماد یك مربی است. اگر كاپلو به بازی و توانایی دل پیرو اعتقاد نداشت هیچ گاه از دقیقه اول او را به میدان نمی فرستاد.» اما آنها هم صدای اعتراض طرفداران را شنیده اند: «بله مسئله كوچكی وجود دارد اما مسئله خاصی نیست.» مشكل این نیست، بلكه گل ها و جذابیت دل پیرو در هر لحظه ای وجود دارد، اما همه به این موضوع توجه دارند كه اگر كاپلو این كار را تكرار كند هیچ تفاوتی بین بازیكنانش نمی گذارد. در حالی كه دل پیرو تا امروز ۹ گل به ثمر رسانده است. امروز داستان ها پشت سر هم تكرار می شود و هنوز كسی جواب قطعی به آن نداده است. با این حال صدای پای آدریان موتو و آنتونیو كاسانو هم شنیده می شود و همین مسئله برای كاپیتان نگران كننده تر است ولی روبرتو به ته گا می گوید: «او كاپیتان ماست و تا پایان قراردادش هم می ماند- شبیه حرف موجی- اگر دل پیرو رهبر این تیم نبود این همه مورد توجه قرار نمی گرفت و مطبوعات به مسئله او نمی پرداختند.» او امروز می تواند به عنوان دومین گلزن بزرگ تاریخ یوونتوس به جایگاه مطمئنی برسد. ۱۷۸ گل در لیگ كم نیستند. «این ركوردی است كه در زمان من اصلاً مطرح نبود، من فقط یك گل كم داشتم تا به بونیپرتی برسم و می توانستم حداقل یك پنالتی دیگر را به ثمر برسانم. بله دل پیرو می تواند این كار را بكند اما باید خود را با فوتبال جدید تطبیق دهد. اینجا ۲۴ قهرمان حضور دارند و همه شبیه هم هستند، در پایان هم فقط نتیجه اهمیت دارد. بعد اینكه با پولی كه پرداخت كردیم كسی انتظار نداشت ابراهیموویچ به این خوبی بازی كند. فراموش نكنید كه امروز در صدر جدول هستیم و در مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان قرار داریم. این ناعادلانه است كه علیه كاپلو سوت می زنند و هوار می كشند.» همه می پرسند كه در پایان فصل اگر دل پیرو بخواهد برود آن وقت چه می شود؟ «او كیفیت قابل اعتنایی دارد، پسر خوبی است و در تورینو بماند برایش بهتر است.» و سن او هم مطرح است. به ته گا می گوید: «من به چنین چیزی اعتقاد ندارم، كسی كه توانایی های شبیه دل پیرو داشته باشد، همیشه جایی برای بازی كردن پیدا می كند.» حالا همه می پرسند، آخر این داستان چه می شود؟ كسی جواب نمی دهد. كاپلو ساكت است. دل پیرو سكوت می كند، خواننده های سه گانه تورینو فقط توجیه می كنند.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید