چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

درباره دروازه بان فروتن چلسی/چک: من بهترین نیستم


پیتر چك ۲۳ ساله كه ۰۱/۲ متر قد دارد، در مجموعه تمرینی كوبهام در جنوب غرب لندن خطاب به خبرنگاران می گوید: «دفاع به یك دروازه بان و ۴ مدافع ختم نمی شود، حقیقت آن است كه ما به لحاظ گروهی و تیمی و كلی نیز خوب دفاع كرده ایم. یعنی برای حریفان عبور از سد دفاعی ما از نقطه شروع تا پایان بسیار دشوار بوده است. به اینها بیفزایید توانایی خاص هر سه بازیكن ما را كه می توانند آن جلو ضربات كاری را به رقبا وارد كنند و گل های پیروزی ساز ما را نیز بزنند.» پیش از آن كه خوزه مورینیو پرتغالی از اوایل تابستان امسال زمام امور را در استنفورد بریج به دست گیرد و این تیم را متحول كند، رومن آبراموویچ صاحب میلیاردر و روسی این باشگاه چك را در ازای ۹ میلیون پوند از استادرند فرانسه خریداری كرده بود. گفته می شود كه آرسنال نیز خواهان این سنگربان بلندبالا بوده است و عده ای حتی معتقدند كه شروع اقدامات تفنگداران در این زمینه به دو سال پیش از اقدام چلسی بازمی گردد. و باز روایت می كنند كه بارسلونا هم در یك مقطع خواهان پیتر چك بوده است. امروز هواداران چلسی خشنودند كه هیچ یك از آن باشگاه ها در كار و تلاش خود با موفقیت قرین نشدند. امروزه فرم عالی او باعث شده است دروازه بان برجسته دیگری مثل كارلو كودیچینی ایتالیایی در استنفورد بریج یك نیمكت نشین صرف باشد و این در حالی است كه امثال منچستریونایتد و آرسنال او را می خواهند. با این همه یك نوع فروتنی در حركات و حرف های چك محسوس است كه بر ارزش های او می افزاید و با اینكه همه می دانند در بعضی موارد فقط دست های كشدار و شهامت چك چلسی را از خوردن گل های مسلم نجات بخشیده است، او هر گاه زبان به سخن می گشاید، در تعریف از كلیت تیم و توانایی مجموعه تیم است. یكی از نقاط اوج این روند، بازی اخیر چلسی - بلك برن در اوودپارك بود كه چلسی حتی در بدترین روز خود نیز آن را به حریف واگذار نكرد و به برتری صفر - ۱ رسید، اما این برد را دربست مدیون چك بود كه هم یك ضربه پنالتی حریف را مهار كرد و هم چند موقعیت عالی دیگر را از حریف گرفت. در غیر این صورت چلسی كه در آن روز یكی از بی خاصیت ترین و محتاطانه ترین نمایش های خود را در این فصل ارائه می كرد، تن به شكستی مسلم می داد.
•الگوهای او
با حفظ دروازه اش طی همان دیدار بود كه چك توانست ركورد ۶۹۴ دقیقه گل نخوردن متوالی اشمایكل را در رقابت های لیگ انگلیس كه به سال ۱۹۹۷ بازمی گشت، بشكند و به مرز ۷۸۱ دقیقه گل نخوردن برسد و چه چیزی از این جالب تر كه اشمایكل در عمل یكی از الگوهای ایام جوانی چك بوده است. چك می گوید: «اشمایكل یكی از برترین های تاریخ فوتبال بود و من بسیار مایل بودم و هستم كه مانند او شوم. البته من به حاصل و نحوه كار ادوین فان درسار (دروازه بان هلندی فولام) و جیان لوئیجی بوفون (دروازه بان معروف یوونتوس) نیز چشم داشته ام و از روی كار آنها نیز الگوبرداری می كرده ام.»
از نظر «چك» ركوردها و دستاوردهای فردی دهان پركن آنقدرها هم جالب نیستند و شاید بدین خاطر كه او در گذشته حد نصاب های بهتری را نیز به ثبت رسانده است. به عنوان مثال او در دروازه اسپارتا پراگ چك می ایستاد و قبل از كوچش به فرانسه و سپس انگلیس طی یك مقطع زمانی در ۹۰۰ دقیقه متوالی گلی را پذیرا نشد. با این همه او می گوید: «از نظر من مهمترین مسئله كسب ۳ امتیاز و پیروزی برای تیم است و نه توفیق های فردی. ما باید متحد بمانیم و با حفظ روحیه و توان و اعتماد به نفس مان به اهداف مان برسیم و بدون این ابزار قهرمان شدن در لیگ انگلیس و در هیچ جای دیگری امكان پذیر نیست. باید روحیه ای قوی و تیمی داشت و از هر جهت جنگید و این كاری است كه من به عنوان یكی از اعضای تیم موظف به انجام آن هستم. بله من فقط یكی از بازیكنان چلسی هستم و نه بهترین آنان.»
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید