شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

قیصر فوتبال مردی برای تمام فصول


قدرت مطلق همه مدافعین اروپا در تاریخ فوتبال دنیا و اروپا به عنوان یکی از گلزنترین مدافعان نام خود را ثبت کرده.نامی که هیچگاه از اذهان پاک نمیشود.
فوتبالوگرافی
او در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۴۵ در جنوب آلمان، شهر مونیخ متولد شد و فوتبال را با تیم مونیخSC Muenchen ۰۶ آغاز کرد و تنها زمانی که ۱۴ سال داشت به تیم نوجوانان بایرن مونیخ پیوست. اولین حضورش برای این تیم در لیگ Regional League South در ماه ژوین ۱۹۶۴ انجام داد، و در سال ۱۹۶۵ بهراه تیمش به بوندسلیگا رسید.
اولین بازی ملی وی مقابل تیم ملی اسپانیا و اولین جام جهانی که در آن حضور یافت جام ۱۹۶۶ بود. وی همراه با تیم بایرن خیلی زود توانست قهرمان جام باشگاهی آلمان در سال ۱۹۶۶/۶۷ شود و جام برندگان اروپا را از آن خود کند. بکن بایر برای اولین بار در فوتبال آلمان بازوبند کاپیتانی تیمش را در فصل ۱۹۶۸/۶۹ بست و بایرن را به سوی عنوان قهرمانی رهنمون ساخت.
در این زمان او نقش سوییپر (مدافع آخر جلوبر) را در تیم داشت و مرتب در حال تجربه اندوزی بود و پس از مدت کوتاهی به یکی ا ز توانمندترین مهره های تیمش بدل گشت که در حملات مهاجمان در نقش دفاع گلزن مشارکت میکرد.
فرانتز در سال ۱۹۷۱ افتخار کاپیتانی تیم ملی کشور آلمان را به دست آورد، اگرچه در کمال تاسف در مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۷۰ مصدوم شد و نتوانست بازیها را ادامه دهد اما در عوض با آلمان غربی با شکست ۳:۰ اتحادیه جماهیر شوروی در فینال بازیها، قهرمان رقابتهای اروپا گشت.
بایرن به همراه فرانتز بکن بایر توانست سه جام قهرمانی را طی سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ تصاحب کند و در جام باشگاههای اروپا نیز در سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۴ قهرمان شود. بکن بایر در طول ۱۰۳ بازی برای تیم ملی کشورش ۱۴ گل به ثمر رساند و در لیگهای داخلی با ۴۲۴ بازی ۴۴ گل زد که در نوع خود رکورد خوبیست.
بازگشت وی به فوتبال آلمان در سال ۱۹۸۴ با مربیگری تیم ملی همراه بود. بکن بایر در آن زمان جانشین یوپ دروال (Jupp Derwall) شد. در سال ۱۹۹۰ او برای آخرین بار قبل از یکی شدن دو آلمان مربیگری تیم آلمان غربی را به عهده داشت و با پیروزی برابر آرژانتین در فینال جام جهانی تنها مردی لقب گرفت که در کسوت مربی و بازیکن فاتح جام جهانی میشود!
پس از آن فرانتز تصمیم گرفت فوتبال باشگاهی را در مقام سرمربی تجربه کند و به تیم المپیک مارسی (Olympique Marseille) در سال ۱۹۹۰ پیوست اما یکسال بعد، از آن تیم جدا شد و مجددا" به خانه خود یعنی بایرن بازگشت و سال ۱۹۹۴ به ریاست باشگاه بایرن منصوب شد و پس از چند سال در سال ۱۹۹۸ نایب رییس DFB یا همان اتحادیه فوتبال آلمان (German Football Association) شد.
او در تمام مدت دوران فوتبالش یکی از بهترینها بود. سوپر استاری به تمام معنا که در سال ۲۰۰۴ در لیست برترین های ۵۰ ساله اخیر فوتبال جهان، در جایگاه دوم ایستاد و حالا امیدوار است در جام جهانی۲۰۰۶ که به میزبانی کشورش و ریاست او برگزار میشود بار دیگر شاهد افتخار آفرینی تیم ملی آلمان باشد.
منبع : اخبار و فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید