سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

داوری و تبانی - رسوایی جدید در فوتبال آلمان


هویتسر با ۲۵ سال سن، به عنوان یکی از جوانترین داورهای آلمان به حساب می آید. او نزدیک به سه هفته پیش به جرم تبانی و زدوبند بازی هایی که در لیگ فوتبال باشگاههای آلمان - بوندسلیگا و جام حذفی این کشور - دی. اف. بی. پوکال قضاوت کرده بود متهم و دستگیر شد.
فراتر از یک بازی
چندی پس از دستگیری، هویتسر به زدوبندهای دیگر خود و همچنین داوران دیگر که در تبانی شرکت داشتند اعتراف کرد. او همچنین نام بازیکنان دیگری را فاش کرد که آنها نیز احتمالا در تبانی های گوناگون شرکت داشتند.
به گفته مقامات دادگاه بررسی جرم شهر برلین، محدوده جرایم این داور ۲۵ ساله به سال ۲۰۰۴ منتهی نمی شود. او احتمالا درسالهای قبلتر نیز در مسابقات خود نتایج را دستکاری کرده است.
انگیزه برای تبانی
بنا به اعترافات هویتسر، انگیزه او برای تبانی، برنده شدن در شرطبندی مسابقات بوده. تحقیقات بیشتر نشان داد که او با یک گروه مافیا در کرواسی همکاری کرده است. او برای این گروه در بازی ها تبانی می کرده تا این گروه در شرطبندی ها برنده شود.
عکس العمل مقامات
رییس اتحادیه فوتبال آلمان (DFB)، تیو تسوانسیگر (Theo Zwanziger) در این باره نظر خود را این چنین اعمال کرد: "چنین موضوعی برای ما غیر قابل باور است. ما انتظار چنین رسوایی را نداشتیم. به هرحال سعی می کنیم تا حقایق را سریعتر مشخص سازیم."
همچنین سپ بلاتر (Sepp Blatter) رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) نیز اظهار کرد: "پس از شنیدن این خبر، شکه شدم. اما تا به حال از تمامی اطلاعات مربوطه آگاهی یافته ام و گزارش كامل در این زمینه را دریافت کردم". آقای بلاتر همچنین مخالفت شدید خود را بخاطر استفاده از تصاویر ویدیویی بعنوان وسیله ای در راه جلوگیری از زدوبند اعلام کرد.
فهرست تمام بازی ها
اتحادیه فوتبال آلمان روز سه شنبه پانزده فوریه لیست کاملی از تمام بازی های قضاوت شده توسط این داور تهیه کرد.
در این لیست که بازی های آن از اول ژانویه سال ۲۰۰۳ آغاز می شوند، ۶۳ بازی به چشم می خورد. در این ۶۳ بازی، هویتسر ۳۶ بار داور اصلی بازی بوده، ۶ بار کمک داور و ۲۱ بار به عنوان داور چهارم قضاوت کرده است. در چه تعداد از این بازی ها این داور تبانی کرده هنوز مشخص نیست.
احساس خطر برای فوتبال آلمان
فرانتز بکن بایر (Franz Beckenbauer) نیز در آخرین اظهار خود درباره این مسیله برای موقعیت فوتبال آلمان بویژه وضعیت داوری آن در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ احساس خطر و موقعیت نامطلوب کرد.
او گفت: "این رسوایی همیشه برای آلمان می مانند و ما برای پاک کردن آن هیچ کاری نمی توانیم بکنیم". او امیدوار است که در آینده نزدیک همه چیز به حالت عادی خود برگردد. وی همچنین از اینکه اکثر رسانه های جهان هر روز در مورد این موضوع گزارش می دهند، برای آینده فوتبال آلمان احساس نگرانی کرد.
منبع : خبرگزاری ایلنا


همچنین مشاهده کنید