پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

در حاشیهٔ المپیک


کولونی با افراشته کردن پرچم ستاره‌دار آمریکا بعد از قهرمانی خود این اقدام را به مراسمی رسمی در المپیک و تمامی رقابت‌های ورزشی تبدیل کرد. شعار المپیک سریعتر بالاتر، قویتر برای اولین‌بار توسط مایکل بریل در سال ۱۸۹۶ به جهانیان اعلام شد.
هرکس مرا در قایق دید با تیر بزند
استیو روکریو از انگلیس پُرتداوم‌ترین دارندهٔ مدال طلا در المپیک می‌باشد او از سن ۱۶ سالگی با کسب ۵ مدال دورهٔ پیاپی (۲۰۰۰-۱۹۸۴) در رشتهٔ قایقرانی این رکورد را به نام خود ثبت کرد. در حالی که آخرین مدال طلای او در سیندی و با اختلاف ۳۸ صدم ثانیه نسبت به دو نفر دوم به‌دست آمد وی بالافاصله اعلام بازنشستگی کرد و به‌نظر می‌رسد که توانائی افزایش این رکورد را نخواهد داشت. البته نکتهٔ جالب اینجا است که او پس از بازی‌های آتلانتا ۱۹۹۶ نیز گفته بود: اگر کسی یک‌بار دیرگ مرا در قایق دید اجازه دارد به من شلیک کند.
جالب‌ترین موضوع در مورد این رکورددار المپیک این است که او از معروف‌ترین بیماران دیابتی جهان نیز است. وی مجبور به تزریق شش وعده انسولین در روز می‌باشد تا بتواند زنده بماند.
واژهٔ المپیک
المپیک از کلمهٔ المپس Olympus (که کوهی است در یونان کوه المپ یا المپس در نیمهٔ شمالی کشور یونان در نزدیکی دریای اژه و مابین شهرهای لاریسا و سالونیکا واقع است) گرفته شده و مردم یونان معتقد بودند که این کوه تا آسمان کشیده شده و جایگاه خدایان است و عظمتی خاص دارد، جشن‌هائی را که یونانیان برای قهرمانان برپا می‌داشتند المپیا و فاصلهٔ بین دو المپیا را المپیاد می‌نامیدند.
المپ مظهر خدایان یونان
المپ کوهی است واقع در مقدونیه نزدیک مرز تسال که یونانیان قدیم آن را اقامتگاه خدایان خود می‌دانستند. پنج واژهٔ آشنای Olmpus - Olympiad - Olympian - Olympieum همگی زیرمجموعه‌های Olymp هستند.
تاریخچهٔ المپیک
بازی‌های المپیک (تابستانی) امروزی، دارای ۳۲ رشتهٔ مختلف ورزشی می‌باشد. با نگاهی به تعداد رشته‌ها و رشته‌هائی مانند دو و میدانی که شامل دسته‌های مختلفی در رده‌های زنان و مردان می‌شود، درمی‌یابیم که دنبال کردن تمام بازی‌ها با توجه به افزایش آنها، تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد. این در حالی است که همه‌چیز در بازی‌های باستانی ساده‌تر بود. بازی‌های المپیک باستانی دارای ۱۳ رشتهٔ ورزشی منقسم بر ۶ دستهٔ عمده و البته، همهٔ آنها فقط مختص مردان بود. دسته‌های عمدهٔ این رقابت‌ها عبارتند از بوکس، شاخه‌های اسب‌دوانی، پانکریشن (نوعی ورزش رزمی)، دو و پرش بودند. شاخه‌های اسب‌دوانی. مسابقات پنج‌گانه نیز ترکیبی از پنج رشتهٔ پرتاب دیسک، پرتاب نیزه، پرش و دو و کشتی بود. بوکس در یونان باستان قوانین بسیار کمتری نسبت به حالا داشت در آن زمان راند وجود نداشت و بوکسورها تا زمانی که یکی از آنها ناک اوت شده و یا خود اقرار به شکست می‌کرد به مسابقه ادامه می‌دادند. هیچ قانونی در مورد ضربه زدن به حریف زمانی که به روی زمین افتاده است وجود نداشت و ورزشکاران در دو دستهٔ پسران و مردان و با انتخاب تصادفی حریفان به رقابت می‌پرداختند.
بوکسورها دستکش به‌دست نمی‌کردند و فقط مچ و دستان خود را با نوارهای چرمی که به آنها ”هیمانت“ گفته می‌شد، می‌بستند. به‌طوری‌که انگشتان آنها آزاد بود. مسابقات ارابه‌رانی خود در دو بخش ارابه‌رانی دو اسبه و چهار اسبه انجام می‌شد و یک مسابقهٔ جداگانه نیز برای ارابه‌های با کره اسب برگزار می‌شد. اسب‌سواری نیز شاخه دیگر مسابقات اسب‌دوانی بود که ورزشکار می‌بایست ۶ دور حول استادیوم دو و میدانی که برابر ۵/۴ مایل را طی می‌کردند. مسیر مسابقه بدون مانع و رقابت‌ها به دو بخش کره‌اسب‌ها و اسب‌های بالغ تقسیم می‌شد. مسابقه‌ای نیز در این دسته وجود داشت که بین گاری‌هائی که با دو قاطر حمل می‌شدند برگزار می‌شد. طول مسابقات ارابه‌رانی ۱۲ دوره حول استادیوم دو و میدانی بود که تقریباً معادل ۹ مایل می‌شد. به‌دلیل هزینهٔ بالای تمرینات، غذا و تجهیزات شرکت‌کنندگان، به‌جای سوارکاران تنها یک حلقه گل به‌عنوان جایزه به گردن اسب‌های برنده انداخته می‌شد. احتمالاً فیزیکی‌ترین رشتهٔ المپیک باستان پانکریشن بود. این ورزش طاقت‌فرسا مشتمل بر بوکس و کشتی بود. دستان در این رشته با ”هیمانت“ بسته نمی‌شد. تنها محدودیت در ضربات فیزیکی، قوانین جلوگیری از وارد آوردن ضربه به چشم‌ها و بینی و یا دهان حریف بود. ضربه زدن به تمام قسمت‌های بدن آزاد بود. دسته‌های جداگانه‌ای برای مردان و پسران وجود داشت و مانند بوکس تقسیم‌بندی وزنی وجود نداشت و حریفان نیز به‌طور تصادفی انتخاب می‌شدند. رشتهٔ پنج‌گانه همانند حالا متشکل از ۵ بخش پرتاب دیسک، پرتاب نیزه، پرش، دو و کشتی بودند. یونانی‌ها این رشته را ترکیب زیبائی از تضادها می‌دانستند چرا که این رشته از ادغام استقامت، رقابت‌های سرعتی و بدنی لازم برای رشته‌های فیزیکی تشکیل می‌شد. دیسک پرتاب دیسک از آهن و سنگ، برنز و یا سرب و به‌صورت دیسک‌های امروز شکل داده می‌شد. اندازهٔ دیسک‌ها متفاوت بودند و پسرها با دیسک‌های سبکتری نسبت به مردان به رقابت می‌پرداختند. یونانیان باستان بر این عقیده بودند که دقت و ریتم حرکات ورزشکار به اندازهٔ قدرت او برای پرتاب دیسک اهمیت دارد. پرتاب دیسک امتیازات براساس فاصله‌ای که شیء پرتاب می‌شود، داده می‌شد و در مورد نیزه جهت پرتاب نیز مهم بود. نیزه از یک چوب با سر فلزی تیز ساخته می‌شد. نیزه، یک تسمه برای انگشت پرتاب‌کنندگان داشت که دقیقاً در مرکز ثقل این ابزار قرار می‌گرفت تا دقت و فاصلهٔ پرتاب را افزایش دهد رقابت‌های پرش با پرش طول امروزی فقط یک تفاوت عمده داشت. ورزشکاران وزنه‌هائی از سنگ یا سرب را حمل می‌کردند. این وزنه‌ها که به شکل دستگاه‌های تلفن بودند در جلوی ورزشکاران حمل می‌شد و زمانی‌که آنها می‌پریدند وزنه‌ها به عقب رانده می‌شدند. و در خلال فرود آمدن پائین می‌افتادند تا پرش را افزایش دهد. رقابت‌های دو در بازی‌های المپیک باستانی به چهار نوع تقسیم می‌شد. دوی سرعت قدیمی‌ترین شاخهٔ این رشته بود که در یک دور (۱۹۲ متر) برگزار می‌شد که طول استادیوم محل برگزاری مسابقه بود. مسابقه‌های دیگر رقابت‌های دو مسافت‌های طولانی از ۷ دور تا ۲۴ دور بود.
مشکل‌ترین قسمت مسابقات دو مسابقهٔ جنگجویان بود که برای آزمون‌های سرعت و قدرت مردان یونانی برای خدمت سربازی طراحی شده بود. مسابقه در دو تا چهار دور برگزار می‌شد و ورزشکاران با پوشیدن لباس جنگی به رقابت می‌پرداختند یک لباس زرهی استاندارد در آن زمان حدوداً ۵۰ تا ۶۰ پوند وزن داشت که شامل یک کلاهخود و سپر می‌شد. کشتی نیز بسیار شبیه به کشتی امروز بود و یک کشتی‌گیر باید حریف خود را از پشت و بر روی شانه‌ها به زمین می‌زد. پیروز شدن در مسابقه مستلزم سه‌بار زدن حریف به زمین از پشت و یا از روی شانه‌ها بود. گرفتن اندام‌های تناسلی و ضربه زدن به آن و همچنین شکستن انگشت حریف خطا محسوب می‌شد. آتنا و یووزه به استقبال المپین‌ها می‌روند. آتنا و فیووزه سمبل بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن که مظهر شانس و اقبال یونان باستان به‌شمار می‌آیند به استقبال المپین‌ها و مهمان‌های حاضر در آتن رفتند. نکتهٔ جالب توجه در مورد فیووزه و آتنا، ارتباط عمیق و تنگاتنگی است که نام این دو سمبل میان تاریخ یونان باستان و دورهٔ جدید المپیک برقرار کرده است. در یونان باستان فیووزه نمادی از نور و موسیقی بود که به آپولو مرسوم گشت و آتنا نیز سمبل خرد و نگهبان شهر آتنا بود. فیووزه و آتنا مظهر ارزش‌های والای المپیزم، مشارکت، برادری برابری و همکاری و رقابت‌های سالم هستند.
دعوت سازمان ملل برای برقراری صلح در طول المپیک
اولین آرهانت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد از تمامی کشورهای شرکت‌کننده در این رویداد بزرگ ورزشی درخواست کرد در طول برگزاری این رقابت‌ها با برقراری صلح و آرامش در المپیک رسالت تاریخی این رویداد کهن ورزش را کامل کنند و حمایت همه‌جانبهٔ خود را از این رویکرد به اثبات رسانند. هانت رئیس مجمع سازمان ملل‌متحد در بیانیه‌ای دربارهٔ رسالت صلح‌طلبانهٔ المپیک اظهار داشت: به رغم اینکه نمی‌توان به جنگ و خشونت موجود در سطح جهان یک شبه پایان داد، اما اگر موفق به برقراری صلح و آرامش طی ۱۶ روز برگزاری این تورنمنت شویم، در آن‌صورت شاید، البته فقط شاید بتوانیم به صلحی پایدار دست پیدا کنیم. وی همچنین افزود: زیربنای بازی‌های المپیک یونان باستان براساس صلح و دوستی به‌عنوان یکی از اصول اولیه و ضروری این رقابت‌ها استوار بود. چنین تفکری باعث ایجاد محیطی دوستانه توأم با امنیت و صلح و آرامش برای ورزشکاران و تماشاگران این رقابت‌ها می‌شد. هانت ادامه می‌دهد: این قانون توسط روحانیون معبد دلفی به‌منظور خاتمه دادن به جنگ‌هائی است که در آن زمان منجر به نابودی پلوپونس شده بود اعمال گردید. به این ترتیب دیرپای‌ترین توافق‌نامهٔ صلح در طول تاریخ تدوین شد. رئیس مجمع عمومی سازمان‌ملل گفت: هنگامی که نگرانی در بروز خشونت و بی‌ثباتی ناشی از جنگ‌ها و درگیری میان مردم آرامش جهان را برهم ریخته است. برقراری امنیت مورد توجه خاص قرار می‌گیرد، او در پایان تأکید کرد که: همواره باید به یاد داشت که با تلاش فراوان در جهت افزایش همدلی و تفاهم میان ملت‌ها و دولت‌ها و توجه ویژه به‌علت اصلی پیدایش رویکرد صلح‌طلبانهٔ المپیک قادر خواهیم بود نظام‌های دفاعی منحصر به فرد و شاخص را برای گسترش اندیشه‌های صلح‌طلبانهٔ المپیک اعمال نمائیم.
تختخواب‌ها دردسرساز شدند
با توجه به اینکه تختخواب‌های در نظر گرفته شده برای ورزشکاران حاصر در المپیک آتن ۱۹۰ سانتی‌متر بود. بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها که دارای اندام درشت‌تری هستند با مشکل مواجه شده بودند و اما با سفارش تعداد زیادی تختخواب در اندازه‌های مختلف این مشکل حل شد. ۱۱ آگوست به‌صورت نمادین مشعل بازی‌های المپیک روشن شد. یک روز قبل از برگزاری مراسم افتتحایه ۱۱ آگوست جشنی با حضور تمامی مردم در منطقهٔ آکروپلیس یکی از اماکن تاریخی یونان که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل از مسیح باز می‌گردد، برگزار شد در این مراسم به‌صورت نمادین مشعل‌ بازی‌های المپیک روشن شد. گفتنی است در این مراسم تمامی اهالی شهر آتن و مدعوین المپیک با وجود تمامی محدودیت‌ها شاهد روشن شدن نمادین مشعل المپیک بودند.
پلیس شهر آتن اعلام کرد، ۱۵۶ یورو جریمهٔ اتومبیل‌های متخلف
تنها اتومبیل‌هائی اجازهٔ ورود و خروج به منطقهٔ استادیوم‌ها و دهکدهٔ المپیک را دارند که دارای آرم تاکسی ویژهٔ رقابت‌های المپیک باشند. تا این لحظه ۸۵۰۰ اتومبیل واجد این شرایط شده‌اند و اجازهٔ حضور در این مناطق را دریافت کرده‌اند. چنانچه رانندگان بدون آرم وارد منطقهٔ ویژهٔ المپیک شوند ۱۵۶ یورو جریمه خواهند شد.
اولین دوپینگ‌ها، ورزشکاران یونانی بودند
کمیتهٔ ملی المپیک اعلام کرده است که ۲۹ مدال این دوره از رقابت‌ها متعلق به ورزشکاران یونانی خواهد بود. این در حالی است که خبر دوپینگی بودن دو تن از ورزشکاران بیسبال این کشور بازتاب منفی در بین مردم داشته است. زیرا برای مردم یونان پذیرفتن این موضوع که اولین موارد دوپینگ مربوط به ورزشکاران آنها بوده است بسیار سخت است. گفتنی است آزمایش‌های سری دوم ورزشکاران بیسبال این کشور نیز مثبت بوده و همچنین یونانی‌ها یک وزنه‌بردار آلبانی‌الاصل خود را هم به خاطر آسیب‌دیدگی از دست دادند. با این اوصاف شرایط مطلوبی از لحاظ روحی بر ورزشکاران یونان و مردم این کشور حاکم نبود.
مرزهای آبی یونان بسته شد
۳۵ کشتی بازرسی‌کنندهٔ کلیهٔ مرزهای آبی آتن را تحت کنترل داشتند و کشتی‌هائی که در این مرز در حال تردد بودند مورد بازرسی قرار می‌دادند. همچنین مرز آبی بین ترکیه و یونان با شدت بیشتری تحت کنترل قرار گرفت و بندر پیراف کاملاً بسته شد و سایر بنادر مشرف به آتن نیز بسته شد و جز در موارد اضطراری فقط کارگران خاص که دارای معرفی‌نامهٔ ویژهٔ بازی‌های المپیک بودند می‌توانستند در این مناطق عبور و مرور کنند.
کوتاه از رئیس کمیتهٔ بین‌المللی المپیک (یک قایقران قدیمی) رقابت‌های المپیک آتن، نخستین المپیکی به‌شمار می‌آید که ژاک روژه با عنوان رئیس کمیتهٔ بین‌المللی المپیک در آن شرکت خواهد کرد. او در المپیک در آن شرکت خواهد کرد. او در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی، ۱۹۷۲ مونیخ، ۱۹۷۶ مونترال به‌عنوان یکی از المپین‌ها با پیراهن تیم ملی بلژیک در رشتهٔ قایقرانی حاضر شد. روژه سابقهٔ حضور در تیم ملی راگبی کشور خود را نیز در کارنامهٔ ورزش خود به ثبت رسانده است. ژاک روژه در سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۹۲ به‌عنوان رئیس کمیتهٔ ملی المپیک بلژیک برای پیشرفت ورزش کشور خود به فعالیت مشغول بود و پس از آن از سوی اعضاء کمیتهٔ المپیک اروپا به ریاست این کمیته منصوب شد وی در سال ۱۹۹۱ به‌عنوان یکی از اعضاء درآمد و سرانجام در سال ۲۰۰۱ به IOC کمیتهٔ المپیک انتخاب شد و در سال ۱۹۹۸ به عضویت برد اجرائی عنوان جانشین خوان آنتونیو سامارانش (۱۹۸۰-۲۰۰۱)، لرد کیلانین (۱۹۷۲-۱۹۸۰) آوری برونداگ (۱۹۵۲-۱۹۷۲)، جی سیگفرید ارستروم (۱۹۴۶-۱۹۵۲)، هنری ری بایلت لاتور (۱۹۲۵-۱۹۴۲)، پیربر (IOC) دوکو برتین (۱۸۹۶-۱۹۲۵) و دیمتر یوس ویکلاس (۱۸۹۴-۱۸۹۶) ریاست بین‌المللی المپیک عهده داشتند.
قایقرانی و آتن ۲۰۰۴
بیش از یازده مسابقهٔ قایقرانی - بادبانی - در طول رقابت‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن برگزار شد. مسابقهٔ قایقرانی ویژهٔ مردان ۴ مسابقهٔ قایقرانی ویژهٔ زنان ۴ مسابقهٔ آزاد ترکیبی زنان و مردان ۳ کلیه مسابقات قایقرانی - بادبانی از ۱۴ لغایت ۲۸ آگوست ۲۰۰۴ در مرکز قایقرانی استادیوم آگیوس کوسماس المپیک برگزار شد.
کمی از یونان مادر المپیک بدانیم
- کشور یونان با تمدنی دو هزار س
منبع : اخبار و فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید