جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

رایکارد از بازی امشب با چلسی می گوید/ملاقات در یک لحظه


رایكارد پكی به سیگارش می زند و در حالی كه دود آن را به ریه هایش می فرستد مرا زیر نظر می گیرد. بیست ماه است كه صندلی داغ و آتشین مربیگری بارسا را برعهده دارد و حال در حساس ترین دیدار امشب در مرحله حذفی لیگ قهرمانان میزبان چلسی است. با این حال خونسردی عجیبی در چهره رایكارد به چشم می خورد و با همین خونسردی نیز با انتقادات خنده دار اما بسیار تند و تیز اخیر روزنامه های كاتالان برخورد می كند. خودش می گوید: این آرامش و خونسردی چیز تازه ای نیست و یك سال پیش زمانی كه اوضاع در بارسا اصلاً روبه راه نبود نیز همین آرامش بود كه او را حفظ می كرد.
«زمانی كه در دسامبر سال ۲۰۰۳ در نوكمپ به رئال باختیم هم این طرز فكر و خصوصیات را داشتم. شش ماه بود كه به بارسا آمده بودم و تمام روزنامه ها مرا یك مربی بزدل و ترسو خطاب می كردند. آنها مرا متهم می كردند در مقابل رئال به خاطر ترس بود كه بیش از حد معمول هافبك به میدان فرستادم. البته این حرف ها مرا اذیت نمی كرد. واقعیت این است كه در دیدار های بعدی نیز با همین تركیب و همین تعداد هافبك تیمم را به میدان می فرستادم و هنوز هم این اعتقاد را دارم. مدت زیادی است كه هواداران در مورد بازی با چلسی از من سئوال می كنند اما به آنها می گفتم هنوز زمان بازی با چلسی نرسیده تا در مورد آن تصمیم بگیرم.» تا روز شنبه تمام توجه رایكارد به دیدار بارسا در برابر مایوركا در لالیگا معطوف شده بود و حال با كسب پیروزی در آن میدان «لحظه چلسی» فرا رسید. نبردی بسیار جالب و هیجان انگیز در مرحله یك هشتم لیگ قهرمانان بین بارسای احیا شده رایكارد و چلسی بسیار قدرتمند مورینیو. هر دو تیم در اسپانیا و انگلیس با خیالی آسوده در صدر جدول قرار گرفته اند. بارسا پس از شكست رئال مقابل بیلبائو با هفت امتیاز اختلاف صدر جدول لالیگا را در اختیار گرفته و از سوی دیگر چلسی با ۹ امتیاز برتری نسبت به منچستر در لیگ برتر به دیدار بارسا می آید. شكست روز یكشنبه چلسی مقابل نیوكاسل در FA CUP و حذف این تیم نیز نمی تواند تاثیری روی قدرت چلسی داشته باشد. مورینیو به خاطر بازی مقابل بارسا حاضر شد تا حتی به قیمت حذف از FA Cup از بازیكنان ذخیره اش مقابل نیوكاسل استفاده كند. وقتی از رایكارد در مورد چلسی و قدرت نمایی عجیب این تیم در این فصل سئوال می كنم با همان حالت بی تفاوتی و بی خیالی می گوید: «بازی های چلسی را از تلویزیون دیده ام.» دوباره پكی به سیگارش می زند و پاسخ اصلی را می دهد: «آنها تیم بزرگی هستند. تیمی بسیار تاكتیكی و عملگرا.»
•زیبایی در برابر نظم
تفاوت این دو تیم نیز در همین است. بارسا تیمی است كه فوتبال را زیبا و سرگرم كننده بازی می كند. اما به نظر می رسد چلسی حداقل از یك جهت نسبت به بارسا برتری دارد و آن هم تجربه و افتخارات مورینیو در مربیگری است. مورینیو نیز به همین دلیل اعتقاد دارد در بازی امشب رایكارد فشار بیشتری را تحمل خواهد كرد چون تجربه و افتخارات كمتری دارد.
نبرد رایكارد و مورینیو به اندازه بازی دو تیم جذاب و دیدنی خواهد بود. این دو مربی شباهت های زیادی دارند. هر دو چهل و دو ساله، مسلط به چند زبان و بسیار آگاه و باهوش هستند. اما تفاوتی بسیار آشكار نیز وجود دارد. مورینیو هیچ وقت نتوانست به عنوان بازیكن به سطح اول و یا حتی دوم فوتبال اروپا برسد. اما در مقابل رایكارد همراه با گولیت و فن باستن معروف ترین و قدرتمند ترین مثلث فوتبال دنیا را در میلان و تیم ملی هلند تشكیل می داد. رایكارد سه بار قهرمان باشگاه های اروپا شده است. دو بار با میلان و یك بار همراه با آژاكس و می تواند به یكی از معدود مربیانی تبدیل شود كه هم در كسوت بازیكن و هم مربی قهرمانی اروپا را به دست آورده است. مورینیو نیز سوابق و افتخارات رایكارد را انكار نمی كند و او را از بزرگان فوتبال اروپا می داند اما این نكته را اضافه می كند كه به عنوان یك مربی «رایكارد تا به حال هیچ عنوانی به دست نیاورده و در حالی كه من عناوین زیادی كسب كرده ام.» باید دید رایكارد چه شناختی از مورینیو دارد. «تا به حال او را ندیده ام. هر چیزی كه از مورینیو می دانم مربوط به تصاویر تلویزیونی و یا نوشته های روزنامه ها است. روزنامه های ما علاقه زیادی به مورینیو دارند، به این دلیل كه زمانی او در بارسا به عنوان مربی و دستیار حضور داشت.»
در نبرد دو مربی مورینیو زود تر از حریفش جنگ روانی را با ناچیز دانستن سوابق و افتخارات مربیگری رایكارد آغاز كرد اما به نظر می رسد رایكارد علاقه ای به ادامه دادن این جنگ ندارد. «جنگ روانی؟ این دیگر چه جنگی است؟» و وقتی بیشتر در مورد سوابق مورینیو توضیح می دهم رایكارد خنده بلندی سر می دهد و می گوید: «خیلی ممنون، متشكرم. منتظر آغاز این نبرد هستم. مورینیو دیگر چه چیزی گفته؟» در ماه دسامبر مورینیو در گفت وگویی اظهار داشت لالیگا قابل مقایسه با لیگ برتر نیست و لیگ برتر لیگی رقابتی تر، سنگین تر و هیجان انگیز تر است و رایكارد نیز در جواب گفت: «بگذارید او اینگونه فكر كند.» كمی عقب تر می رویم. پس از انجام قرعه كشی و هنگامی كه مشخص شد بارسا باید در مرحله یك هشتم با چلسی روبه رو شود، رایكارد سعی كرد آرامش خود را حفظ كند.
«زمانی كه مشخص شد باید با چلسی مبارزه كنیم واكنش عجیبی نشان ندادم. حتی قبل از قرعه كشی هم برایم مهم نبود با چه تیمی روبه رو می شویم. زمانی كه در جمع شانزده تیم نهایی لیگ قهرمانان اروپا قرار می گیرید تفاوت زیادی بین تیم ها وجود ندارد. اما از اینكه در مقابل تیمی مثل چلسی بازی می كنیم بسیار خوشحالم. به این دلیل كه این بازی نبرد بین دو تیم بزرگ با بازیكنان بزرگ خواهد بود، بازیكنان نیز برای این نوع دیدارها تمركز می كنند و حریف را دست كم نمی گیرند. بازیكنانم می دانند كه برای پیروزی مقابل چلسی باید به سختی مبارزه كنند.» با وجود مصدومیت آرین روبن قطعاً چلسی رو به یك تاكتیك سودمند و موثر خواهد آورد تا اینكه بخواهد زیبا و احساسی بازی كند. تاكتیكی كه رایكارد از آن به عنوان یك روش «عمل گرا» یاد می كند. در مقابل بارسا یك بازی ظریف و زیبا را به نمایش خواهد گذارد، به خصوص اگر رونالدینیو و دكو آنقدر روی فرم باشند تا تماشاگران را با حركات خود به وجد آورند. البته با وجود غیبت روبن باز هم به نظر می رسد كه شاگردان مورینیو از بخت بیشتری برای صعود برخوردارند. رایكارد نیز خطر را به خوبی احساس می كند. «چلسی روحیه تیمی بسیار قدرتمندی دارد. خط دفاع آنها بسیار مستحكم است. بسیار منظم و دقیق بازی می كنند و در نقاطی از زمین به خصوص در خط هافبك از بازیكنان فوق العاده ای سود می برند.» رایكارد در مورد غیبت روبن هلندی می گوید: «روبن بازیكن بسیار مهمی برای آنها به شمار می آید. به این دلیل كه هنگامی كه او آماده باشد طراوت خاصی به تیم می بخشد. در هلند ما به خوبی با توانایی ها و استعدادهای او آشنایی داریم. اما نكته مهم اینجا است كه باید این توانایی ها را بروز داد كه روبن در این فصل به زیبایی استعداد خود را نشان داده است. اما چلسی بازیكنان خوب دیگری هم دارد. آنها تیمی بسیار خطرناك هستند به خاطر اینكه قصد دارند افتخارات زیادی به دست آورند. به خوبی مشخص است كه چقدر آنها تشنه موفقیت هستند. تمام اینها از چلسی تیمی ساخته كه در اروپا یكی از بهترین ها است.» تمام روزنامه های كاتالان صحبت از قهرمانی دوگانه بارسا در لالیگا و لیگ قهرمانان می كنند اما رایكارد برای این نوشته ها اهمیتی قائل نمی شود. «روزنامه ها قول قهرمانی دوگانه بارسا در این فصل را می دهند. انگار قهرمانی همزمان در لیگ اسپانیا و لیگ قهرمانان كاری بسیار ساده است. در شرایط فعلی اینها تمام فرضیه و گمان هستند. من دوست دارم آرام و زیبا حركت كنم.»
•شش سال بدون جام
هر چقدر هم كه رایكارد با خونسردی خود قصد داشته باشد این حرف ها را بی اهمیت و ناچیز به شمار آورد اما باز هم نمی تواند شور و هیجانی كه در این فصل هواداران بارسا از خود نشان می دهند را پنهان سازد. آنها فقط قهرمانی می خواهند. بارسا پس از قهرمانی در لالیگا در سال ،۹۹ شش سال است كه هیچ جامی به دست نیاورده. «در این مورد هیچ نگرانی و اضطرابی ندارم. هدف من این است كه بازیكنان سخت كوشی بیشتری نشان دهند و با هم متحد باشند. تفاوت بزرگ بین بارسای امروز و تیمی كه من تحویل گرفتم در روحیه تیمی آن است. شما در رختكن و نیز در جریان تمرینات تیم انرژی و اشتیاق فوق العاده ای را می بینید.» برنامه تمرینات بارسا بسیار سخت و پیچیده است.
صدای نفس زدن بازیكنان از گوشه زمین تمرین به خوبی شنیده می شود. رایكارد دست به سینه ایستاده و تمرینات بازیكنانش را زیر نظر دارد. حال فقط استراحت و شوخی است. رایكارد وارد زمین می شود و در مقابل رونالدینیو فوق ستاره تیم قرار می گیرد. او قصد دارد تا مانع گلزنی رونالدینیو شود اما مهاجم برزیلی آنقدر زیبا و ساده مربی اش را دریبل می كند كه انگار اصلاً كسی در برابرش حضور نداشته و سپس دروازه خالی را نشانه می گیرد. «فوق العاده است. روز به روز بر میزان اعتماد به نفس رونی افزوده می شود.» رایكارد چاره ای جز تعریف از شاگردش ندارد. «رایكارد در تمرینات نیز فردی بسیار دقیق است. در هلند همه به خوبی می دانند كه هر اتفاقی بیفتد رایكارد حتی یك جلسه تمرینی تیم را از دست نمی دهد. شاید به نظر برسد رایكارد نیز مانند مورینیو یك مربی مغرور است اما ویژگی هایی در شخصیت او وجود دارد كه ناخودآگاه مجذوبت می كند. زمانی كه رایكارد از مشكلاتش در اسپارتا رتردام صحبت می كند و از ناامیدی هایش در آن زمان می گوید، باعث تعجب می شود كه چگونه به یك چنین مربی موفقی در بارسا تبدیل شده است. به خصوص زمانی كه در سن سی و هفت سالگی از رتردام اخراج شد و به تیم محلی سابق خود یعنی آبكوده پیوست. «مقررات و اصول پایه هر باشگاهی است اما من برای تفریح در آبكوده بازی می كردم. پس از هر بازی نیز با بازیكنان نوشیدنی می خوردیم. دوران خیلی خوبی بود. همیشه سعی می كردیم بازی هایمان را با پیروزی به پایان برسانیم. اما در اسپارتا شرایط فرق می كرد. با اینكه اسپارتا تیمی كوچك بود اما تاریخچه و سوابق زیادی در فوتبال هلند داشت. مشكلات مالی زیادی داشتیم و نتایج تیم نیز تعریفی نداشت. با این حال در میان بازیكنان و هواداران تیم یكدلی و همدردی حرف اول را می زد. هواداران اسپارتا مثل هواداران تیم های بزرگ نبودند. آنها تیم را متعلق به خودشان می دانستند و برای موفقیت تیم تلاش می كردند.» اما حالا رایكارد یكی از همین تیم های بزرگ را در اختیار دارد. «این موقعیت را از دست نخواهم داد. هیچ موقعیتی را نمی خواهم از دست بدهم. برای من لحظه بیش از هر چیزی ارزش دارد.» حالا لحظه رویارویی با چلسی رسیده است و رایكارد نمی تواند در مورد مورینیو حرفی نزند. «نمی توانم بگویم از مورینیو خوشم می آید، به این دلیل كه هنوز او را ندیدم. پس قضاوت نمی كنم اما در این دو ماه در مورد شخصیت او و تیمش مطالعه كرده ام. مربی بسیار موفقی است. شاید او هم در مورد من همین حرف ها را بزند. منتظر رویارویی با او هستم. اما فراموش نكنید زمانی هم با هم رودررو شویم آن هم فقط یك لحظه است.»
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید