سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

حوصله والنسیا سرانجام سر رفت/کوسه هارانیری را بلعیدند


رانیری بعد از اینكه پذیرفت به تیمی بازگردد كه پیشتر طی سال های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ نیز آن را رهبری كرده بود، این را بر زبان رانده بود: «شما نمی توانید به قلب تان نه بگویید و آن را نادیده بگیرد. از بازگشت به خانه ام مسرورم. وقتی باشگاه از من پرسید آیا حاضرم دوباره اینجا مربیگری كنم، گفتم چنان تمایل دارم كه حاضرم فاصله موجود تا آنجا را با شنا طی كنم.»
اما توقع كسب پیروزی های تازه در مستایا به حدودی ناشناخته رسیده بود زیرا با رهبری رافا بنیتز این تیم طی ۳ سال دو بار قهرمان لالیگا شده و حتی جام یوفا را نیز برده بود.
اما بنیتز هم گفته است كه طی دوران حضورش در مستایا جنگ های داخلی در والنسیا بسیار رایج بوده است و برخی سران باشگاه می خواسته اند از پشت به او خنجر بزنند. شاید به همین خاطر بود كه او گرمای سوزان والنسیا را با سرمای ملایم و دلپذیر آنفیلد عوض كرد و مربی لیورپول شد.
تیم بی تداوم
اما رانیری شروع ناراضی كننده یی در فصل جاری داشت و سوپر جام اسپانیا را به رئال زاراگوزا واگذار كرد و با اینكه به جبران آن سوپر جام اروپا را برد اما این یكی از معدود نقاط روشن در كارنامه والنسیا طی فصل جاری بوده است. تیم گاه به گاه و حتی در مقاطعی در ۶ هفته متوالی می درخشید و پیروز می شد اما تداوم نداشت و مصدومیت و حاشیه نشینی امثال ایالا و ویسنته نیز مزید بر علت شد و والنسیا را بیشتر تضعیف كرد.
بدتر اینكه تیم در جام حذفی اسپانیا به یك دسته دومی مثل لی یدا باخت و سپس در جام قهرمانان اروپا در دست های اینترمیلان و با نتیجه ۱-۵ له شد. از اینجا تهاجم هواداران والنسیا و رسانه ها به رانیری شدیدتر شد. او كه به همان طرق و كلك های قدیمی اش برای درآوردن تیم از ورطه مشكلات رجوع می كرد در پاسخگویی به اینگونه افراد می گفت:« شما همه مثل كوسه هایی هستید كه می خواهید شكارتان را تكه تكه كنید و ببلعید ولی ما مثل مبارزانی قدیمی هستیم كه باید به تلاش مان ادامه بدهیم وتسلیم نشویم.»
مشكل با بازیكنان
اما بازیكنان والنسیا نیز با رانیری مشكلاتی داشتند. میستا بهترین گلزن فصل پیش والنسیا پس از امتناع از بستن قراردادی تازه به روی نیمكت ذخیره ها تبعید شد و بقیه هم از اینكه رانیری چند بازیكن هموطنش را به مستایا آورده، ابراز نارضایتی می كردند. آنها هم كه دی ویو، كورادی، فیوره وموره تی بودند، نتوانستند آنی باشند كه انتظار می رفت و همین مسأله فشار بر روی رانیری را افزایش داد.
وقتی والنسیا آذر ماه در جام قهرمانان اروپا در خانه اش صفر-۲ به وردربرمن باخت و حذف شد، حتی رانیری آرام نیز منفجر شد. خوان باتیستا سولر رییس والنسیا در آن زمان مدعی شد كه شكست مورد بحث اعتقاد او را به رانیری محو نكرده است. اما وقتی والنسیا در لیگ هم دوباره عقب نشینی كرد و پنجشنبه شب گذشته در جام یوفا تسلیم تیم متوسط استوابخارست رومانی شد، سولر هم نتوانست او را حفظ كند. در اوایل دی ماه والنسیا بیشتر از ۷ امتیاز از بارسلونا فاصله نداشت ولی از آن تاریخ به بعد این تیم فقط یك بازی اش را برده است. شكست صفر-۱ هفته پیش برابر سانتاندر، والنسیا را ۱۹ امتیاز از بارسا عقب انداخت و سولر به تدبیر اولیه خود در انتخاب رانیری شك كرد.
«ما رانیری را در شرایطی غیرعادی انتخاب كردیم. بنیتز ناگهان رفت و ما باید كسی را برای جانشینی او بر می گزیدیم و نتیجه همان شد كه می بینید.»
او نپذیرفت، اما...
رانیری تا اواخر هفته پیش حاضر نبود بپذیرد كه استعفا بدهد. او حتی فصل پیش در چلسی نیز همین طرز برخورد را داشت و نایب قهرمان شدن تیمش را در لیگ انگلیس و صعود تا نیمه نهایی جام قهرمانان اروپا را سند موفقیت تیمش می دانست و آنقدر نرفت تا كنارش گذاشتند. او بعد از شكست والنسیا در جام یوفا نیز گفته بود: «استعفا بدهم؟ من آدمی نیستم كه از این كارها بكنم. ما تا پایان خواهیم جنگید و من هیچ گاه تسلیم نمی شوم.»
اما از بدشانسی رانیری این والنسیا بود كه سرانجام تسلیم شد و او را كنار گذاشت.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید