جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تیم های نامدار انگلیسی در برزخ /مشکلی به نام دروازه بانان خارجی


سنت روی آوردن گسترده خارجی ها به لیگ برتر انگلیس طبعاً پای سنگربانان بسیار را به تیم های حاضر در این لیگ باز كرده است و جالب است كه بدانید بیش از نیمی از ۲۰ تیم حاضر در این لیگ از مردانی درون سنگر آخر سود می جویند كه انگلیسی نیستند. مستحكم كننده این سنت بدون شك پیتر اشمایكل بود. دروازه بان دانماركی سابق منچستر یونایتد طی دهه ۱۹۹۰ در اولدترافورد یك حكومت را برپا كرد و جام های بسیاری را با این تیم برد. یك دهه پیشتر بروس گروبلار زیمبابوه ای درون دروازه لیورپول همین كار را كرده بود. اما حالا چنین وضعی وجود ندارد و اكثر دروازه بانان خارجی شاغل در این لیگ، بیشتر برای تیم های خود دردسرساز هستند تا عامل قهرمانی.لیورپول اواسط هفته پیش در جام قهرمانان اروپا یك گل مفت در واپسین لحظات از بایر لوركوزن خورد كه محصول اشتباه بزرگ یرزی دودك دروازه بان لهستانی اش بود و ینس لمن آلمانی طی شكست ۱-۳ آرسنال در برابر بایرن مونیخ در همین جام هر چیزی نشان داد، الا یك دروازه بان مطمئن. یك مسئله دیگر هم در انگلیس سنت شده است: دروازه بانان خارجی در فصل نخست حضورشان در این كشور می درخشند اما در فصول بعدی قاتل تیم های خود می شوند و در نهایت یا به سنگربانان دوم و ذخیره تیم های خود بدل می شوند و یا مجبور به ترك تیم خود و انتقال به باشگاهی دیگر می شوند.با اینكه شش سال از جدایی اشمایكل از منچستر می گذرد این تیم هنوز نتوانسته است جانشینی شایسته را برای او جور كند و مردی را بیابد كه مثل او عمل كند. این در حالی است كه منچستر طی این مدت دروازه بانان خارجی متعددی را آزموده است.از آن جمله بوده اند مارك بوسنیچ استرالیایی ماسیمو تایبی ایتالیایی و فابین بارتز فرانسوی. دو نفر اول هرگز در اولدترافورد جا نیفتادند و بارتز هم كه در فصل نخست موفق به نظر می رسید، در فصل بعدی چنان اسباب شرمندگی منچستر شد كه فرگوسن او را به مارسی تبعید كرد.تیم هاوارد آمریكایی نیز شروعی عالی در منچستر داشت ولی او مدتی است كه نیمكت نشین «روی كارل» ایرلندی شده كه خود او با «سوتی» های متعدد همه را از خود ناامید كرده است. جدیدترین آنها گلی بود كه او هفته پیش طی نبرد با میلان در جام قهرمانان اروپا در دروازه خود دید و محصول اشتباه بزرگ خودش و عجز او در مهار یك شوت نه چندان فوق العاده از سوی كلانس سیدورف هلندی بود.
خیلی ها در انگلیس معتقدند كه لیگ كشورشان سخت ترین لیگ در دنیا است و در نتیجه هر اشتباهی را از سوی خارجی ها اتفاقی معقول و نتیجه و محصول جا نیفتادن آنها در این لیگ نفس گیر می دانند. در امر و حرفه دروازه بانی، تداوم و ارتكاب كمترین اشتباه، لازمه و شرط اصلی است و با توجه به وجود سه جام داخلی و جام قهرمانان اروپا امكان ندارد یك سنگربان چه داخلی و چه خارجی در این همه بازی های پرشمار هیچ اشتباهی را مرتكب نشود و همیشه بی نقص باشد.
•اثر عكس
مسائل روحی نیز در این ارتباط نقش مهمی را ایفا می كنند و به نظر می آید كه تعدد بازیكنان خوب و هم سطح در تیم ها و استفاده نوبتی از آنها برای كم كردن فشار مسابقات بر روی بازیكنان و سرحال نگه داشتن آنها به جای این كه اثر مطلوب و مثبت داشته باشد، اثر عكس و منفی به جای گذاشته و آنها را نگران تر و عصبی تر كرده است. در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ رسم بود كه تیم های برجسته انگلیسی یك دروازه بان فیكس و برتر داشته باشند و دروازه بانان دوم خود را كسانی انتخاب می كردند كه جوان و كارآموز باشند و بپذیرند كه اغلب روی نیمكت بنشینند. وقتی امثال پت جنینگز، پیتر شیلتون و ری كلمنس قبل از شروع هر فصل به تمرینات می آمدند می دانستند كه هر اتفاقی بیفتد آنها در تمام طول فصل باز نفر ثابت هستند و سایر دروازه بانان تیم فقط روی نیمكت خواهند نشست.اما دیوید سیمن دروازه بان پیشین آرسنال و ملی انگلیس آخرین نفری بود كه از این حاشیه امنیت بهره برد. در این فصل دروازه آرسنال چند بار بین لمن و حریف حقیقتاً متوسط اسپانیایی او مانوئل المونیا دست به دست شده است و هیچ كدام آرسن ونگر را متقاعد نكردند كه جای ثابت را به طور دائمی تحویل شان بدهد. به واقع بدبختی آرسنال در این فصل خوردن ۴۵ گل در جام های مختلف توسط همین دروازه بانان بوده است.
اگر یك دروازه بان دائماً ثابت باشد، حداقل حسن اش این است كه یك ارتباط مستمر و مفید و مثبت بین مدافعان و دروازه بانان دایر می شود و تعداد اشتباهاتی كه معمولاً ناشی از عدم تفاهم بین آنها است، كاهش می یابد. سیمن در دوران اوجش و ثابت بازی كردن در هایبری كه ۱۴ سال طول كشید، از حضور و كمك یك خط دفاعی قوی و همیشه ثابت (متشكل از آدامز، كئون، بولو، دیكسون و وینتربرن) بهره می گرفت و این نفرات به خوبی می توانستند ضعف های سیمن را به خصوص روی توپ های ارسالی از جناحین پوشش بدهند.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید