شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شنای موزون


این ورزش که فقط مختص بانوان است نیازمند قدرت و در عین حال ظرافت بسیار بالائی است و تنها زمانی که با مهارت‌های بسیار مشکل دیگر همراه شود جذاب‌تر و زیباتر خواهد بود.
ممکن است که گاهی به این ورزش ژیمناستیک آبی اطلاق شود ارجحیت ژیمناستیک آبی به ژیمناستیک واقعی این است که در این ورزش اگر در حین انجام حرکات، بیفتی آب تو را حفظ خواهد کرد.
انواع مختلف شنای موزون: این ورزش از دو بخش تشکیل شده است: بخش Routine می‌تواند به ۴ روش انجام شود SOLD یا انفرادی، DUET یا دونفره TRIO و یا سه‌نفره، TEAM یا تیمی که می‌تواند ۴ یا ۸نفره باشد. بخش Routine تنفسی، قدرت، سرعت، پویائی و کمی استعداد هنری دارد.
در بخش Figures که نیاز به کنترل خوبی دارد. فرد باید شکل و فرم صحیحی را به نمایش بگذارد.
تاریخچهٔ شنای موزون: این ورزش در سال ۱۹۳۹ به‌عنوان یک ورزش در سطح دانشگاهی برگزار شد و در سال ۱۹۴۰ عمومیت بیشتری پیدا کرد و به خارج از محدودهٔ دانشگاه‌ها راه یافت در سال ۱۹۴۵ قوانین بین‌المللی در مورد رقابت‌های دونفره Duet و تیمی Team توسط فینا شکل گرفت و در سال ۱۹۸۴ در رقابت‌های انفرادی Sold و دونفره Dute مدل‌های فراوانی کسب شد. قضاوت و داوری در شنای موزون داوری از نظر تکنیکی شامل تعادل (بالانس)، زمان‌بندی، انعطاف‌پذیری و کنترل است. داوری از نظر هنری برپایهٔ میزان دشواری حرکت، مدت زمان زیر آب‌ ماندن، وزنی از بدن که بالای سطح اب نگه داشته می‌شود، میزان پیچیدگی الگوها و میزان وزین بودن و ظریف بودن حرکات استوار است.
هیئت داوران از ۱۰ داور متخصص و مجرب تشکیل شده است. امتیازبندی در این ورزش بسیار شبیه به حرکات اسکیت است و میزان اختلاف بین رتبهٔ اول و دوم می‌تواند یک‌صدم امتیاز باشد.
واقعیت‌هائی در زمینهٔ شنای موزون فرد نباید با کف استخر تماس داشته باشد. راه رفتن، ایستادن و فشار دادن به کف استخر ممنوع بوده و در صورت عدم انجام آن فرد ۲ امتیاز جریمه می‌شود. شناگر باید بتواند شانه‌های خود را بیرون از آب حفظ کند و برای این کار باید پاهای خود را به روش مخصوصی به نام روش Eggbeater یا هم‌زن حرکت دهد. چشم‌های شناگر در زیر آب باز است با مشاهده از زیر اب فرد می‌تواند حرکات هم‌گروهی خود را ببیند و خود را بقیه هم‌گام سازد تا حرکات موزون و مخصوصی شکل گیرد.
افراد می‌توانند از طریق بلندگوهائی که در زیر آب نصب شده صدای موزیک را بشنود. از بین همهٔ تجهیزات موردنیاز، سینوس‌بند از همه مهمتر است و فرد با به‌کارگیری آن از ورود آب به بینی خود جلوگیری می‌نماید.
در بخش Routine پنج‌دقیقه‌ای، یک فرد ممکن است به مدت یک دقیقه بدون اینکه نفس‌گیری کند زیر آب بماند و در این مدت به‌طور هم‌زمان از حرکات دست‌ها و پاها برای معلق نگه داشتن خود روی آب استفاده نماید.
شناگران حرفه‌ای شنای موزون معمولاً ۶ روز در هفته و هر روز به مدت ۸ ساعت تمرین می‌کنند. قسمت اعظم زمان تمرین در داخل آب است و بقیه زمان اختصاص به تمرینات بدنسازی و سرعتی دارد.
روشی که می‌توان با آن پاها را بیرون از آب نگه داشته و حفظ کرد به کمک حرکت دست‌ها صورت می‌گیرد این کار اگرچه بسیار سخت و مشکل است اما پس از اینکه فرد توانست مهارت و قدرت لازم را در انجام آن کسب کند درمی‌یابد که این حرکت به‌عنوان پایهٔ شنای موزون در همهٔ حرکات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدت زمان بخش تیمی ۴-۵ دقیقه دونفره و سه‌نفره ۳-۴ دقیقه و انفرادی ۲-۳ دقیقه است Deckwork فرد قبل از اینکه در داخل آب حرکات را شروع نماید در بیرون از آب یکسری حرکات را انجام می‌دهد که توسط هیئت داوران به‌عنوان امتیاز ثبت نمی‌شود. هم‌اکنون این ورزش جذاب و دیدنی نه تنها در اروپا و آمریکا بلکه در ایران هم آموزش‌ داده می‌شود. باید دانست که این ورزش قدرتی و در عین حال ظریف نیاز به استخرهای مخصوص دارد و افرادی که علاقه به فراگیری آن دارند باید حتماً در حین آموزش تکنیک‌ها و الگوهای رایج، تمرینات بدنسازی، قدرتی و استقامتی را هم به‌طور مداوم در برنامهٔ خود قرار دهند.


همچنین مشاهده کنید