پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

به ریش ژاپنی ها می خندیم


آن ها بی كارند، پول شان از پارو بالا می رود، عقل درست و حسابی هم ندارند. به قول یكی از اقوام دور ما واه واه، نگاه كن تورو خدا، ژاپنی ها هم واسه ما آدم شدن، با اون قیافه هاشون كه انگار همه شون خواهر برادرن. ، اما ژاپنی ها كه حتی زبان هم سرشان نمی شود و در حضیض به سر می برند، به جای آن كه مثل ما بنشینند تخمه ژاپونی بشكنند و در مورد مهم ترین مسایل دنیا حرف بزنند و نظرات خود و خاله هاشان را ابراز كنند، مدام كار می كنند و اصلا یك ذره هم حرف نمی زنند تا بفهمی چی كار دارند می كنند.
عین اتومبیل ساختن شان است؛ مثلا ما طرح یك پیكان را از آن انگلیس ها با آن چشم های چپ شان به قول مش قاسم می گیریم و چهل سال همین ماشین را با كم ترین تغییر تولید می كنیم و خوش و خرم هستیم و كیفش را می كنیم، اما آن ها هر روز این شاخ و آن شاخ می پرند و دل شان هم خوش است كه نوآوری می كنند!
حالا ماجرای فوتبال شان است، آن از جام جهانی برگزار كردن شان بود و از تروسیه آوردن و لیگ حرفه ای راه انداختن شان، این هم از تداركی كه دارند برای یك مسابقه معمولی مثل بازی ایران ژاپن می بینند. چند هفته است گروه های تلویزیونی ژاپنی در ایران پلاس اند و از همه چیز گزارش تهیه می كنند و همه اطلاعات فوتبال ایران را جمع می كنند تا در تلویزیون هاشان نشان بدهند. زیكو همه بازیكنان ایران را زیرنظر گرفته و هزار جور جنگولك بازی در می آورد كه چی؟ كه می خواهند با ایران بازی كنند!
۲ اما ما داریم قدرتمندانه لیگ مان را برگزار می كنیم كه پر از كتك كاری و فحش و فحش كاری است. بازیكنان مان یا در آلمان برای خودشان دارند روی نیمكت استراحت می كنند یا در دبی در تمرینات سبك و بازی های كم فشار به تفریح مشغول اند یا در لیگ ایران مشغول زدن تكل های وحشتناك و كف گرگی و سایر فنون رزمی هستند.
تلویزیون ما هم برخلاف ژاپنی ها كه كاملا منفعل است، به صورت جدی نقش یار دوازدهم تیم ملی را برعهده گرفته و در اخبار ورزشی اتفاقات مهم را نقل می كند و فوتبال سریA ایتالیا را از طریق ماهواره برای ما نمایش می دهد.
اما ما مثل آن ندید بدیدها نیستیم كه خبرنگار و فیلم بردار بفرستیم تا از وضعیت فوتبال ژاپن برنامه تهیه كند، ما خودمان قدرت سنتی فوتبال قاره هستیم و اصلا ژاپن در حدی نیست كه بخواهیم به خاطرش وقت تلف كنیم. عوضش این طور كه می گویند قرار است از چند روز مانده به بازی ایران و ژاپن گل های بچه ها را در سال های گذشته از تلویزیون پخش كنیم تا ژاپنی ها از ترس زهره ترك شوند. بعدش هم روزنامه هایی داریم كه اگر چهار تا تیتر بزنند، ژاپن خرد و خاكشیر می شود. شما فكر می كنید برای چی ما فوتبال برتر قاره هستیم و در حد آرژانتین و برزیل بازی می كنیم، ولی آن ها ژاپنی های حیوونكی هستند كه منتظرند ما ۶ تا گل به شان بزنیم؟ برای همین چیزهاست. آن ها عقل شان نمی رسد. ما خیلی خوبیم!


همچنین مشاهده کنید