جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جایی که غرور سقوط کرد


بعد از كناره گیری شوماخر در گرندپری بحرین، حالا او خود را از همیشه به قهرمانی در جهان نزدیكتر می بیند. حالا مرد اسپانیایی نه تنها ۱۰ امتیاز به دلیل برتری اش از همان ابتدای مسابقه تا پایان را نسبت به نزدیكترین رقیبش در جیب دارد، بلكه حالا از شوماخر هم ۲۴ امتیاز پیش است. اگر بخواهیم یك چشم اندازی به اتفاقات رخ داده داشته باشیم، می فهمیم كه اگر فراری و مرد افسانه یی اش از گرندپری ایمولا در ایتالیا استارت پیروزی هایش را بزند و آلونسو هر بار در تمام گرندپری ها دوم شود، حداقل ۱۲ مسابقه دیگر طول می كشد تا شوماخر از آلونسو جلو بیفتد. اما رنو، تیم آلونسو آنچنان شروع خیره كننده یی در رقابت های این فصل داشته كه هیچ ضمانتی وجود ندارد كه شوماخر بتواند در گرندپری سن مارینو در ایتالیا خودش را دوباره به حالت عادی بازگرداند.«قمار» فراری كه فصل را با مدل مدرن ۲۰۰۴ F آغاز كرد، بدجور به ضرر این تیم تمام شده است. اینكه این حركت ناشی از غرور فراری و راننده اش است (دقیقاً همان نكته یی كه رالف، برادر میشائل در پایان گرندپری مالزی به آن اشاره كرده بود) یا احتیاج الان دیگر در حاشیه قرار دارد. شاید برتری مطلق فراری در سال ،۲۰۰۴ لالایی سنگینی در گوش مسؤولان تیم خوانده بود طوری كه فكر می كردند مدل مدرن و به روز شده ۲۰۰۴ F همان كار فصل پیش را برایشان انجام خواهد داد. اگر این طرز تفكر حاكم بوده، آنها تأثیر قوانین جدید و محدودیت استفاده از ایرودینامیك را دست كم گرفته بودند. در واقع، تطبیق دادن مدل قدیمی فراری با قوانین جدید، نتیجه یك جور مصالحه طراحان فراری برای تبدیل این اتومبیل به تیمی بی رقیب در میان دیگر تیم ها بوده است. این مسأله یك جورهایی كنایه آمیز است. اینكه مسؤولان فراری تصمیم گرفتند معرفی ۲۰۰۵ F را به تأخیر بیاندازند برای این بوده كه زمان بیشتری برای مطابقت هرچه بیشتر اتومبیل هایشان با قوانین جدید را در اختیار داشته باشند. دلیل این مسأله هرچیزی هم باشد، فراری در حال حاضر دوجانبه ضرر كرده است. گرچه اتومبیل جدید آرامتر حركت می كرد، اما حداقل قابل اعتماد بود درست خلاف چیزی كه در بحرین دیده شد. روبنس باریچلو، دیگر راننده تیم در تمام مدت گرندپری با جعبه دنده اتومبیلش مشكل داشت و در نهایت نهم شد و این در حالی است كه شوماخر هم به دلیل مشكلات هیدرولیك اتومبیلش از این گرندپری كنار كشید. این واقعیت كه اولین كناره گیری مرد آلمانی به دلیل اشكالات فنی در ۵۸ مسابقه یی كه برگزار شده نشان می دهد كه فراری چه ریسكی را در استفاده از ۲۰۰۵ F پس از گذشت ۲ مسابقه از فصل را متحمل شده است. حداقل شوماخر ثابت كرد كه نادیده گرفتن فراری كه با ۲۰۰۵ F خیلی سریع حركت كرد و آلونسو را در دورهای ابتدایی به صرافت انداخت، احمقانه است. اما اینكه این اتومبیل جدید چقدر توانایی رقابت با همنوعانش را دارد حداقل تا گرندپری بعدی مشخص نخواهد شد. كناره گیری شوماخر بعد از گذشت ۱۱ دور در بحرین به این معنا است كه میزان بنزینی كه فراری كار را با آن شروع كرده غیر قابل اندازه گیری است. اما نكته جالب این است كه شوماخر در زمانگیری اول پیش از بازی در روز جمعه ۴/۰ ثانیه از زمانگیری آلونسو عقب تر بود. این تنها زمانگیری است كه می توان با توجه به آن بالاترین سرعت اتومبیل را پیش از اینكه استراتژی های بازی مشخص شوند را اندازه گرفت.
بخشی از ناكامی فراری بدون شك به این دلیل است كه ۲۰۰۵ F هنوز اتومبیل نسبتاً جدیدی است و راننده ها هنوز نمی دانند چگونه می توانند بهترین استفاده ممكن را از آن ببرند. اما آمار نشان می دهد كه فراری هنوز برای برابری با رنو كار زیادی در پیش دارد. در عین حال قهرمان جهان هنوز باید با همان مشكلی كه پیش از رقابت های بحرین با آن روبرو بود و آن هم رقابت با چندین تیم خوب در این فصل است، دست و پنجه نرم كند. تویوتا در بحرین نشانی از تیمی فوق العاده سریع داشت و به نظر می رسد كه آنها در تمام طول فصل قدرتی مطرح خواهند بود. مك لارن هم بالاخره توانست آن پتانسیلی كه همیشه در اتومبیل جدیدشان وجود داشت را ارایه دهد. در عین حال با ویلیامزی كه با هر گرندپری، قوی تر می شود، فراری باید برای رسیدن به پیروزی، سخت تر از گذشته كار كند؛ پیروزی هایی كه ظرف چند سال اخیر به آنها عادت كرده بودند. شوماخر بعد از گرندپری بحرین اعلام كرد كه فراری در«وضعیت خوبی» قرار دارد و در عین حال ادامه داد كه اتومبیل جدید«خیلی خوب با بقیه تیم ها رقابت خواهد كرد.»
این قضیه ممكن است صحت داشته باشد اما با در نظر گرفتن این مسأله كه تا پایان فصل، ۱۶ گرندپری دیگر باقی می ماند، عملاً به نظر می رسد كه برای هشتمین قهرمانی شومی در جهان یك كمی دیر شده باشد.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید