پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

جوش غرور جوانی را بیشتر بشناسیم


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، به نقل از منابع اینترنتی، فولیكول‌های مو فضاهای باز اطراف تنه مو هستند و سبوم چربی است كه توسط غدد چربی در میان فولیكول تولید می‌شود.
فولیكول‌های مسدود شده اغلب باعث بروز جوشها و دمل‌های عفونی ملتهب یا تجمعات چركی می‌شوند.
آكنه در نوجوانان به دلیل تعامل میان هورمونها، سبوم و باكتریها بروز می‌كند. در دوران بلوغ، غدد چربی پوست، چربی زیادی تولید می‌كنند. در پوست مستعد به تولید آكنه، چربی و سلولهای مرده چربی فولیكول‌های مو را مسدود كرده و منافذ پوستی را می‌بندند.
در خصوص علایم و نشانه‌های این عارضه پوستی باید خاطرنشان كرد كه آكنه ممكن است در صورت، گردن، سینه، كمر، شانه‌ها، پوست سر و بخش فوقانی بازوها و پاها بروز كند.
این جوشها ۲ نوع هستند؛ جوشهای سر سیاه كه منفذ آنها كاملا محدود نشده است و جوشهای سرسفید كه منافذ آنها كاملا مسدود شده است.
این جوشها همچنین ممكنست در زیر پوست باز شده و محتویات آن آزاد شود و در زیر پوست به كیست تبدیل شوند. در این صورت جوش‌ها یا ضایعات چركی بر روی پوست ظاهر می‌شوند.
دلایل بروز آكنه ۴ عامل ذكر شده است كه به قرار زیرند:

۱- هورمونها، به ویژه هورمونی موسوم به آندروژن

۲- افزایش تولید چربی یا سبوم در میان فولیكول‌های مو

۳- تغییرات در ارتباطات فولیكول‌های مو

۴- باكتریها شامل ارگانیسم‌هایی كه به طور طبیعی در سطح پوست زندگی می‌كنند. وقتی این باكتریها بین فولیكول‌های مو رها شوند، می‌توانند موجب عفونی و ملتهب شدن فولیكولها شوند.
تقریبا هر نوجوانی این بثورات جلدی را در یك مقطع سنی تجربه می‌كند. به طور كلی آكنه در حدود سن ۱۰ تا ۱۳ سالگی آغاز می‌شود و به مدت ۵ تا ۱۰ سال ادامه می‌یابد.
در حدود سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی ۴۰ درصد نوجوانان دچار این عارضه می‌شوند و در این تعداد از نوجوانان این عارضه تا حدی جدی می‌شود كه نیازمند مراجعه به درمانگر می‌شود.
آكنه هم در دختران و هم در پسران نوجوان بروز می‌كند، اما معمولا در پسران شدیدتر است. نوع آكنه در خانواده‌های مختلف به طور متفاوت بروز می‌كند.
اگر والدین و یا اقوام یك نوجوانها در دوران نوجوانی خود، دچار نوع شدید آكنه شده باشند، نوجوان آنها نیز اغلب دچار نوع حاد آن می‌شود.
عواملی وجود دارند كه می‌توانند باعث بروز آكنه و یا تشدید آن شوند.

این عوامل عبارتند از:

۱- استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی كه می‌توانند فولیكول‌های مو را مسدود كنند.

۲- زمان‌های قاعدگی در زنان از دوره‌های مناسب برای بروز آكنه در دختران هستند. در این زمان حساسیت غدد دختران نسبت به هورمون آندروژن افزایش می‌یابد.

۳- چربی‌های هوازی از قبیل چربی‌های موجود در غذاهای فوری رستورانها.

۴- قرار گرفتن به طور مداوم در معرض فرآورده‌هایی مانند روغن موتور در فروشگاه‌های خودرو.

۵- اصطكاك و سائیده شدن پوست با مو، لباس یا لوازم ورزشی.

اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز آكنه یا به حداقل رساندن امكان بروز آن شامل شست‌وشوی صورت ۲ بار در روز با صابون‌های ملایم و خشك كردن آن به آرامی، خودداری از كندن، مالیدن یا تركاندن جوش‌ها، دمل‌ها و آكنه‌ها - چرا كه این اقدامات آكنه را تشدید می‌كند - استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی مناسب كه منافذ پوستی را مسدود نكند، خودداری از قرار گرفتن دایمی در معرض روغن و چربی‌های رستوران‌ها و نمایشگاه‌های خودرو و جلوگیری از اصطكاك و برخورد غیرضروری پوست با مو، لباس و لوازم ورزشی است.

زمان تشخیص آكنه هنگام مشاهده جوش‌های سرسیاه و سرسفید، دمل‌های چركی یا كیست‌های زیرپوستی است.

در صورت طولانی مدت شدن آكنه فرد اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهد. این عارضه مسری نیست و برای دیگران خطری ندارد.

از مهمترین روش‌های معالجه این عارضه تمیز و پاكیزه نگه داشتن پوست است. همچنین استفاده از شوینده‌های آكنه متداولترین راه درمان این عارضه است كه اغلب باید با توصیه درمانگر صورت گیرد.

برخی شوینده‌ها حتی ممكنست عارضه را تشدید كند.

داروهایی كه اغلب برای درمان آكنه تجویز می‌شود، شامل آنتی بیوتیك‌ها از قبیل تتراسایكلین و اریترومایسین است كه یا مصرف خوراكی و یا موضعی بر روی پوست دارند و رتینوئیدها كه اغلب از ویتامین A گرفته می‌شوند. این دارو برای تخفیف دادن نوع حاد استفاده شده به طوری تولید ذرات چربی را كاهش می‌دهد.

اكثر روشهای درمانی باید تا جایی ادامه پیدا كنند كه بیماری باز نگردد به علاوه هر مورد جدید یا علایم تشدید بیماری باید به درمانگر گزارش داده شود.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید