جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فان باستن به جوانان اعتماد می کند/آینده از آن نارنجی پوشان است


پس از این پیروزی همگان آینده این تیم را بسیار روشن می دانستند و استفاده از جوانان را امری پسندیده تلقی می كردند اما این مسئله دیری نپایید و كمتر از یك سال و نیم بعد اتفاقات جدیدی در تیم هلند به وقوع پیوست. سرمربی تیم عوض شد و در نتیجه تركیب هلند هم دگرگون شد. از هجده بازیكن كه برای دیدار مقابل اسكاتلند انتخاب شده بودند و در تركیب اصلی یا نیمكت ذخیره قرار داشتند، فقط شش نفر برای دیدار اخیر هلند مقابل رومانی به اردوی كشورشان دعوت شدند و تنها سه نفر از آنها در تركیب اصلی به میدان رفتند. آنها موفق شدند در خارج از خانه حریفشان را شكست دهند و با سه امتیاز به كشورشان بازگردند. هلندی ها همیشه در مسابقات دشوار انتخابی جام جهانی یا جام ملت های اروپا به مشكل برمی خورند اما این بار هلند جدید به رهبری ماركو فان باستن مشكلات بسیار كمتری را تجربه كرد. سیاست فان باستن در تیم هلند چیدن نفراتی در كنار هم است كه بهترین كارایی را از خود نشان دهند نه استفاده از نام های بزرگ.
به نظر می رسد كلارنس سیدورف و پاتریك كلایفرت به پایان دوران بازیگری شان در تیم ملی هلند رسیده اند چرا كه از جام ملت های اروپا به این سو دیگر به اردوی تیم ملی كشورشان دعوت نشده اند. حتی ادگار داویدز كه برای مدت كوتاهی كاپیتان هلندی ها بود، نیز فعلاً جایی در بین دعوت شدگان ندارند، اگر چه او این شانس را دارد كه به شرط قرار گرفتن در تركیب اصلی تیم باشگاهی اش اینتر مجدداً به تیم هلند دعوت شود.
در دیدار مقابل رومانی فلیپ كوكو موفق شد در ثانیه چهلم بازی هلند را از میزبانش پیش اندازد. فان باستن در تابستان گذشته هنگام پذیرفتن پست مربیگری تیم ملی هلند اعلام كرد دفاع مطلق و حمله كردن همه جانبه و بدون منطق هر دو خطرناك و زیانبار هستند. با این تفاسیر هلند پس از زدن گل اول منتظر حملات پردامنه میزبان باقی ماند. در اكثر دقایق هلندی ها در نیمه زمین خود محبوس بودند، ولی زوج دفاعی قدرتمند بوهلاروز و ماتیسن با زیركی خاصی تمام حملات یاران میزبان را خنثی كردند. این دو بازیكن برای دومین بار بود كه در كنار یكدیگر بازی می كردند، آنها موفق شدند این بازی را نیز بدون دریافت كارت زرد و با كمترین خطا به پایان برند. پشت سر این دو ادوین فان درساركه به عنوان سنگربان وظیفه حراست از دروازه هلندی ها را برعهده داشت، تمامی توپ های رد شده از دفاع را به خوبی جمع می كرد. در وقت های اضافه هلندی ها صاحب دو بخت مسلم گلزنی شدند كه از دست رفت. تعویض رایان بابل كه به دلیل اتلاف وقت انجام شد سرانجام پیروزی را به اردوی هلندی ها آورد. با این شكست رومانی با كوهی از مشكلات برای صعود به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان مواجه شد. چهار روز پس از پیروزی بر رومانی این بار ارمنستان مقابل هلند قرار گرفت.
این بار نوبت رومئو كاستلن بود كه گلی زودهنگام را برای هلند به ارمغان بیاورد. گل دوم نیز توسط رود فان نیستلروی به ثمر رسید تا هلند حریف نه چندان مطرحش را با دو گل بدرقه كند.
در این بازی بوهلاروز به دلیل مصدومیتی كه در حین گرم كردن نصیبش شد از بازی مقابل ارمنستان محروم شد. تركیب نارنجی پوشان هلندی در این بازی متشكل از شش بازیكن از تیم های آیندهوون و آزدالكمار به اضافه دو بازیكن از فاینورد به همراه سه لژیونر بود. حتی بازیكنان تعویضی كه به میدان آمدند نیز از شاغلان در لیگ هلند بودند. این در حالی است كه در سال ۲۰۰۳ و در زمان بازی مقابل اسكاتلند فقط یك بازیكن از لیگ هلند به نام آندره اویجر از آیندهوون در تركیب اصلی گام به میدان گذاشت.
•كاملاً دیوانه؟!
هرگاه فان باستن تركیب تیمش را برای بازی آینده اعلام می كند بعضی از نویسندگان ورزشی از انتخاب فلان بازیكن انتقاد می كنند و او را كاملاً دیوانه می پندارند اما باید اذعان داشت كه فان باستن و تیم تحت رهبری اش تقریباً صعودشان را به جام جهانی مسجل كرده اند و تا به حال سابقه نداشته كه یك مربی هلندی تقریباً در اواسط یك دوره مسابقه مقدماتی جهت حضور در یك تورنمنت بزرگ از قبیل جام جهانی یا جام ملت های اروپا صعود هلند را قطعی كرده باشد. از این رو این یك افتخار بزرگ برای فان باستن جوان محسوب می شود. او به خوبی تشخیص داده كه بازیكنانی نظیر بوهلاروز و ماتیسن این توانایی را دارند كه در سطح بین المللی بدرخشند و رقابت پایاپایی را با حریفان انجام دهند. رایان بابل و هدویگز مادورو نیز دارای چنین قابلیت هایی هستند.
شاید شنیدن نام هدویگز مادورو كمی عجیب باشد آن هم به عنوان بازیكن تیم ملی هلند. تنها كسانی با این نام قبلاً آشنا بوده اند كه تمام جزئیات مربوط به تیم آژاكس را دنبال كرده باشند. حتی نام بازیكنان ذخیره و جوان این تیم را نیز به خوبی در حافظه داشته باشند. تا یك ماه قبل به ندرت كسی پیدا می شد كه نام این بازیكن جوان را شنیده باشد. اولین بازی اش برای آژاكس به عنوان بازیكن جانشین قطعاً هیچ گاه از یاد مادورو و طرفداران آژاكس نخواهد رفت. در كادر رقابت های جام یوفا و از دور سوم آن آژاكس در بازی رفت و در خانه موفق شده بود با یك گل اوسر را از پیش روی بردارد. در بازی برگشت و در حالی كه با نتیجه دو بر یك از اوسر عقب بودند و تا صعود به مرحله بعد فاصله اندكی داشتند ناگهان ورق برگشت. داور چهارم در دقیقه ۸۶ تابلوی تعویض را بالای سر برد و اعلام كرد كه اوبودیا باید بازی را ترك كند تا به جای او مادورو وارد بازی شود. این در حالی بود كه اوسر صاحب یك ضربه كرنر شده بود. اوسری ها مهلت ندادند تا این بازیكن بیست ساله وارد محوطه جریمه آژاكسی ها شود. او از فاصله دور شاهد باز شدن دروازه شان بود تا اوسری ها در مجموع دو بازی رفت و برگشت به برتری سه بر دو دست یابند. این نتیجه باعث شد تا فردای آن روز رونالد كومان مربی وقت آژاكس تصمیم به جدایی بگیرد. سه روز بعد و در كادر رقابت های لیگ هلند مادورو بنا به تصمیم مربی وقت آژاكس رود كرول در مقابل رودا از ابتدا به میدان رفت و اولین گلش را برای آژاكس به ثمر رساند. در شهر منچستر رود فان نیستلروی متعجبانه مشغول تماشای صحنه های حساس این دیدار بود. فردای آن روز او به یك روزنامه هلندی گفت: «تقریباً داشت خوابم می برد كه پاس زیبای مادورو به روزاس را دیدم پاسی كه منجر شد دفاع رودا اشتباه كند و دروازه خودی را برای دومین بار باز كند. با خود گفتم این بازیكن دیگر كیست شاید یك برزیلی باشد. اسمش كه شبیه آنها است. خیلی تعجب كردم زمانی كه آژاكس او را خریده بود. جثه اش بزرگ بود و خیلی شبیه برزیلی ها بازی می كرد.»
در بازی بعدی آژاكس مقابل ان ای سی كه در شهر نیمگن برگزار شد او تنها گل بازی را به ثمر رساند. دو هفته پس از اولین بازی اش برای نخستین بار به اردوی هلند دعوت شد تا در خط حمله در كنار نیستلروی قرار گیرد.
در اولین بازی كه در ورزشگاه اختصاصی آژاكس و در مقابل آیندهوون به میدان رفت، سنگین ترین شكست تاریخ آژاكس رقم خورد آنها با چهارگل مغلوب میهمانشان شدند. جالب اینكه رهبری آژاكس در این دیدار را دنی بلیند برعهده داشت كه سومین مربی آژاكس از آغاز فصل تا آن هنگام بود.
با این حال ماركو فان باستن اعتماد كافی به توانایی های او داشت به نحوی كه در دیدار مقابل رومانی و در شهر بخارست او را روی نیمكت ذخیره ها نشاند. مادورو كه فقط تجربه حضور ۲۷۴ دقیقه ای در سطح اول فوتبال را داشت در سه دقیقه پایانی بازی با رومانی به جای مارك فان بومل به میدان آمد و با یك پاس عالی درك كوییت را با دروازه بان رومانی تك به تك كرد. طی پنج بازی برای آژاكس و تیم ملی هلند او با چهار مربی مختلف كار كرده است. فان باستن او را به خوبی می شناسد چرا كه فصل قبل مربی جوانان آژاكس بوده و به خوبی از توانایی های فنی این بازیكن بیست ساله آگاه است.
•نیازمند حمایت
برعكس فان باستن، رونالد كومان اصلاً اعتقادی به مادورو نداشت و حتی هنگامی كه توماس گالاسك نیز آسیب دید باز هم حاضر نشد به این بازیكن جوان میدان دهد.
مارتین میروینك بازیكن بیست وهشت ساله آلكمار نیز به سبب بازی های درخشانی كه در فصل قبل انجام داد برای اولین بار به تیم ملی كشورش دعوت شد. اگرچه او در یكی از جلسات تمرینی هلند به شدت از ناحیه زانو آسیب دید و قادر نخواهد بود كه تا پاییز امسال به میادین بازگردد. او نه تنها سفر به بخارست را از دست داد بلكه مجبور شد بازی های آخر فصل تیمش را نیز از روی سكوها تماشا كند. او همچنین به دلیل همین مصدومیت دیدار تیمش مقابل ویارئال در كادر جام یوفا را نیز از دست داد.
آرین روبن گوش چپ هلند نیز در دیدار مقابل رومانی دچار كشیدگی عضله شد و پس از بیست دقیقه مجبور شد میدان را ترك كند. این مصدومیت باعث شد او یك ماه از میادین دور باشد.
فان باستن برای دیدار مقابل رومانی از روی ماكای مهاجم سرشناس بایرن دعوت به عمل نیاورد چرا كه فكر می كرد او مصدوم است و آماده بازی نیست. او بعداً به اشتباهش پی برد و اعلام كرد: «اگر من از وضعیت او به طور كامل مطلع بودم حتماً او در تركیب تیم قرار می گرفت.»
به نظر می رسد هلند با تفكرات این مربی جوان در پی احیای گذشته پرافتخار خود است. جام های جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ كه هلندی ها شاید با كمی بدشانسی و در مقابل میزبانان خود شكست خوردند ولی همگان آنها را شایسته قهرمانی می دانستند. تركیب جوان شده تیم ملی هلند نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان فدراسیون فوتبال هلند است تا این تیم جایگاه شایسته خود را مجدداً به دست آورد.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید