پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انواع اُتانازی


در اُتانازی فعال داوطلبانه دو شرط بسیار مهم است ۱- تصمیم خود بیمار ۲- درد و رنج غیرقابل تحمل و بدون امید به بهبودی.
- «اُتانازی فعال غیرداوطلبانه»: تزریق عامدانه دارو یا اقدامات دیگری كه منجر به مرگ بیمار شود. در این حالت بیمار صلاحیت تصمیم گیری (اهلیت یا صلاحیت قانونی) را ندارد و از لحاظ روانی قادر به درخواست صریح برای این عمل نیست. مثلاً بیمار در حالت كما است. البته تنها مرگ مغزی و زندگی نباتی مواردی نیستند كه بیمار قادر به تصمیم گیری نیست. در این نوع اُتانازی معمولاً پزشك یا تیم پزشكی، كمیته اخلاق پزشكی و یا خانواده بیمار و یا قاضی تصمیم می گیرند.
«اُتانازی فعال اجباری»: تزریق عامدانه دارو یا اقدامات دیگر كه باعث مرگ بیمار شود. در این حالت بیمار صلاحیت تصمیم گیری را دارا است و هیچ گونه درخواست صریح برای این عمل نداشته است. این حالت را جمیع اخلاقیون، مجاز نمی دانند و قتل محسوب می شود.
- «اُتانازی غیرفعال»: عدم شروع درمان یا قطع درمان هایی كه برای حفظ حیات بیمار لازمند. البته این نوع اُتانازی می تواند داوطلبانه (یعنی بر اساس درخواست بیمار) یا غیرداوطلبانه (یعنی بیمار صلاحیت تصمیم گیری را نداشته باشد) باشد. این نوع اُتانازی معمولاً به صورت مستقیم، مانند تجویز دارو یا هر اقدام دیگری، نیست. در «اُتانازی غیرفعال داوطلبانه» بیمار درمان خود را رد می كند تا در مرگش تسریع ایجاد شود. به عبارت دیگر بیمار از همان ابتدا از پذیرش درمان سر باز می زند. «اُتانازی غیرفعال غیرداوطلبانه» معمولاً در مورد بیمارانی به كار گرفته می شود كه شرایط بسیار وخیمی دارند و پزشكان هم مطمئن اند كه درمان امكان پذیر نیست یا درمان را قطع می كنند و بیمار را از مواد غذایی یا دارو محروم می كنند و یا اگر مثلاً بیمار در سیر بیماری اش، دچار عفونتی شود درمانی برای عفونت او آغاز نمی شود.
- «اُتانازی غیرمستقیم»Indirect) :)در این حالت ضد دردهای مخدر یا داروهای دیگر برای تسكین درد بیمار تجویز می شود اما پیامد عرضی (accidental) آن قطع سیستم تنفسی بیمار است (داروهای ضد درد مخدر اگر با دوز بالا تجویز شوند مركز تنفسی را مهار می كنند) كه منجر به مرگ بیمار می شود. این نوع اُتانازی با قصد عامدانه انجام نمی شود اما پیامد عرضی آن مرگ بیمار است.
- «خودكشی با همكاری پزشك»: در این حالت پزشك داروها یا اقدامات دیگر را برای بیمار فراهم می كند با توجه به این كه او می داند قصد بیمار از آنها خودكشی است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید