جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

... و حالا اعتماد به جوانان


از این به بعد باشگاه هایی كه در رقابت های اروپایی شركت می كنند، باید تیم هایشان حداقل ۸ بازیكن پرورش یافته در باشگاه هایشان داشته باشند. از آغاز فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ باشگاه هایی كه به لیگ قهرمانان یا جام یوفا راه می یابند، باید حداقل ۴ بازیكن پرورش یافته خودشان (دو بازیكن از آكادمی خودشان و دو بازیكنی كه توسط باشگاه هایی در همان كشور تربیت شده اند) را در لیست ۲۵ نفره شان قرار دهند. این میزان در فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به ۶ نفر افزایش می یابد و در نهایت در آغاز فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ این نسبت دقیقاً یك به ۳ می شود. یعنی ۸ بازیكن. این ایده از طرف ۵۲ كشور و فدراسیون های متبوعشان كه عضو یوفا هستند هم مورد قبول قرار گرفته است. با این حال یوفا همه جوانب را در نظر گرفته. آنها برای اینكه این مسأله با قوانین اتحادیه اروپا در مورد «آزادی تجارت» در تضاد نباشد، اعلام كرده اند كه ملیت بازیكنان پرورش یافته در هر باشگاهی اهمیت ندارد و آن چیزی كه مهم است پرورش بازیكنان است.
آن بازیكنان می توانند در لیست ۲۵ نفره قرار گیرند كه حداقل ۳ سال بین سنین ۱۵ تا ۲۱ سالگی در همان باشگاه یا در باشگاه های دیگر كه تحت پوشش یك لیگ قرار دارند، پرورش یافته باشند. با وجودی كه یوفا اعضایش را به بكارگیری این قانون در رقابت های داخلی شان تشویق كرده بود، اعضای اتحادیه فوتبال اروپا تمایلی برای انجام این كار نشان ندادند. با این حال این ایده هم منتقدان خودش را دارد. آنها اعتقاد دارند كه این سیستم باشگاه های ثروتمند را به خرید بازیكنان جوان از خارج از مرزهای كشورهایشان تشویق می كند. باشگاه های بزرگی چون چلسی و آرسنال كه تیم هایشان پر از نام های خارجی است. این دو باشگاه مخالف، دلیل شان را كاملاً موجه می دانند. چون اعتقاد دارند با توجه به استاندارد آكادمی های انگلیس اعمال این قانون «غیر ضروری» است. باشگاه های انگلیسی هم جزو باشگاه هایی بودند كه با اعمال این مسأله در لیگ داخلی شان مخالفت كردند. دیوید مویس، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس در این باره در گفت وگو با روزنامه تایمز گفت: «یكسری شرایط در برخی لیگ های اروپایی وجود دارد كه باعث می شود نیازی به كشیدن و وارد كردن این مسأله به لیگ های داخلی نیست اما سؤال اینجاست: آیا اهداف این پیشنهاد كه عملاً از سوی همه پذیرفته شده، قابل دسترسی هستند؟ شاید تنها اتفاقی كه بیفتد این باشد كه بعضی از باشگاه ها به خارج از انگلیس بروند و بازیكنانی بخرند كه حتی از سن تعیین شده هم كوچك تر باشند. این قانون در حالی طراحی شده تا در تقابل با قانون بوسمن كه در سال ۹۵ تصویب شد و به انتقال آزاد فوتبالیست ها انجامید، قرار گیرد.
در بیانیه یوفا آمده است: «تمرین و توسعه دادن بازیكنان جوان نكته یی مهم و حیاتی برای آینده فوتبال است. هر باشگاه فوتبال در هر اتحادیه یی باید در این پروسه نقش داشته باشد. فوتبال این روزها به جدال مالی تبدیل شده تا رقابتی ورزشی. این كار باعث می شود كه هر باشگاهی باید به تربیت بازیكنان هم توجه كند و فقط به آن بازیكنانی كه دیگران تربیت می كنند، تكیه نكند.
پرراون اومدال عضو كمیته اجرایی یوفا كه این طرح را به كنگره ارایه كرد، اعلام كرد كه این طرح تربیت بازیكنان جوان در باشگاه ها نه تنها برای آینده فوتبال مهم است بلكه برای خود باشگاه ها مؤثر است. او در گفت وگو با رویترز گفت: «این تازه شروع كار است. ما این كار را عمداً تدریجی آغاز كردیم تا باشگاه ها با برنامه توسعه راحت تر خود را هماهنگ كنند. می دانم كه ممكن است این مسأله خطراتی هم داشته باشد. اینكه برخی از باشگاه ها تلاش می كنند تا بازیكنان جوانتری را به خدمت بگیرند. یعنی به جای تربیت بازیكنان، پول بدهند و بازیكنان را بخرند اما در هر حال این كار امروز هم با وجود قوانینی كه وجود دارند، صورت می گیرد اما باید این قضیه را دوباره بررسی كنیم.»
لارس كریستر اولسن مدیر اجرایی یوفا هم خود قبول دارد كه چالشی قانونی در راه خواهد بود: «می دانیم كه باشگاه های معدودی این قانون را زیر سؤال برده اند اما می دانیم كه آنها در لیگ خودشان هم در اقلیت هستند: معلوم نیست كه این مسأله به دادگاه كشیده نشود. اما ما حمایتی خوب از سوی كمیسیون اروپایی را پشت خودمان داریم.
همه چیز به نفع بكن باوئر
از دیگر مسائلی كه در این جلسه مطرح شد، تغییر سال انتخابات رییس یوفا بود. در این جلسه توافق شد كه رییس بعدی یوفا در سال ۲۰۰۷ و همراه با انتخابات فیفا انجام شود. تئوریست ها و توطئه چین ها اعتقاد دارند كه این تغییر زمان به نفع فرانس بكن باوئر است تا بتواند مقابل میشل پلاتینی قرار گیرد. اگر جانشین لنارت یوهانسن در سال ۲۰۰۶ انتخاب می شد، پلاتینی مهمترین گزینه ممكن لقب می گرفت زیرا بكن باوئر در آن زمان به دلیل در اختیار داشتن پست مسؤول برگزاری رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ نمی توانست كاملاً روی كاندیدایی اش در یوفا تمركز كند. حالا او می تواند یك سال روی كاندیداتوری اش در یوفا مانور دهد.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید