چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بیژن ذوالفقارنسب سرمربی جدید سایپا/تقوی: علیه من توطئه شد


از تیمی كه فصل گذشته مشتری دائمی ته جدول بود، كسی چنین انتظاری نداشت اما نتایج خوب سایپا در بازی های پلی آف در لیگ ۸۴-۸۳ هم ادامه پیدا كرد و تقوی و بازیكنان جوانش در كمال تعجب در هفت هفته اول بر صدر جدول تكیه زدند. در آن روزها كه دنیا بر وفق مراد این تیم بود تقوی مطمئن بود كه اگر تمامی مربیان لیگ بركنار شوند جایگاه او دچار كوچك ترین لغزشی نخواهد شد. او معجزه گر بزرگ سایپا بود و با كسب نتایج تحسین برانگیز تولد یك مربی جوان موفق را به همگان نوید داد. اما به یك باره سایپا به همان سرعتی كه از نردبان بالا رفت مسیر سقوط را طی كرد.
سایپا هر هفته در جدول پایین و پایین تر رفت تا سرانجام رده های بین دهم تا دوازدهم جولانگاه همیشگی این تیم شد. با این حال به رغم نتایج ضعیف سایپا حمایت مدیران این تیم در طول ناكامی ها از تقوی جوان ادامه داشت تا اینكه جمعه گذشته در انزلی سایپا به نتیجه ای دست پیدا كرد كه كاملاً دور از انتظار بود. سایپا به كم گل زدن عادت داشت اما اهل زیاد گل خوردن هم نبود ولی آنها با ۵ گل برابر ملوان زانو زدند. بالاخره این نتیجه خردكننده صبر مدیران سایپا را لبریز كرد و دیروز با حكم مهرداد هاشمی مدیرعامل این باشگاه، مجتبی تقوی از كار بركنار شد و دكتر بیژن ذوالفقارنسب مدیر فنی سایپا جانشین او شد.
• تقوی: این فوتبال كثیف است
سایپا در ۱۵ هفته اخیر لیگ فقط یك برد كسب كرده و تنها ۵ گل زده. با این وجود تقوی با اشاره به نتایج هفته های آغازین معتقد است كه كارنامه او در سایپا درخشان بوده و انتظار نداشته كه چنین سرنوشتی سراغش بیاید، به هر حال او نجات دهنده سایپا در فصل گذشته بوده است. «پارسال وقتی من سایپا را گرفتم تیم یك برد هم كسب نكرده بود. برد برابر شموشك هم كار من بود و در آن بازی «می» قهر كرده بود. در سه بازی آخر لیگ دو برد و یك تساوی به دست آوردیم، در پلی آف تیم را قهرمان كردیم و در ده هفته ابتدایی لیگ امسال یا اول بودیم یا دوم. آیا این كارنامه بدی است؟ این بهترین نتایج سایپا در این چند ساله بوده. هم اكنون سایپا ۱۶ امتیاز بیش از فصل قبل دارد.» مربی جوان سایپا دلایل نتایج ناامید كننده تیمش در ماه های گذشته را هم صد درصد فنی نمی داند و معتقد است مسائل غیر فنی بیش از موارد فنی در این ناكامی ها دخالت داشته و حتی او پا را فراتر می گذارد و بركناری اش را یك توطئه می داند. توطئه ای كه از همان ابتدا شروع شد. «از همان ابتدا ما مشكل داشتیم. من داشتم با یك عده بازیكن جوان خوب كار می كردم. هیچ كس حمایتم نكرد و در عوض آن عده ای كه كاملاً با نو آوری مخالف بودند نگذاشتند ما كارمان را انجام بدهیم و مشكل تراشی كردند. در همه جا همین است فقط یك جوان می آید و موفق می شود بعضی از قدیمی ترها می خواهند جلوی او مانع بگذارند. آنها از بزرگ شدن اسم تقوی هراس داشتند و علیه من توطئه كردند.» آیا این افراد از داخل باشگاه بودند؟ تقوی در جواب این سئوال می گوید: «از همه جا بودند اما الان نمی خواهم در این باره بیشتر توضیح بدهم. توضیحات كامل را برای بعد ها گذاشته ام.» اما همه می دانند منظور او دست اندركاران باشگاه است و او آنها را عامل اخراجش می داند.
شاید تقوی با بدبینی به دور و اطرافش نگاه می كند. او در ۱۵ بازی فقط یك برد به دست آورده و همه می دانند كه در فوتبال نتیجه مهم ترین مسئله است و این ورزش كاملاً ظالم است «بله فوتبال ظالم است ولی كثیف نبوده. اگر آمار مهم است كه من در این سال ها بهترین نتایج را برای این تیم آوردم، ما ده هفته بالانشین جدول بودیم و باید حمایت ها از ما سه برابر می شد تا این صدرنشینی به سی هفته ادامه پیدا كند. در سال گذشته هیچ كس جیووانی می را عوض نكرد. خودش دید نتیجه نمی گیرد از ترس این كه سقوط نكند و آبرویش نرود به همه توهین می كرد و به همین دلیل مدیران تیم ترجیح دادند او برود. در ضمن مگر بقیه تیم ها كه مربیشان را عوض كردند بهتر شدند؟» این صحبت های تقوی نشان می دهد كه او توقع بیشتری از مدیران سایپا داشت: «مسئولان باشگاه اختیار داشتند هر كاری می خواهند انجام دهند. من به خاطر سایپا برای این تیم كار كردم نه مدیران باشگاه. من ۱۳ سال در سایپا بودم، می توانید از مدیران باشگاه بپرسید كه من در زمان بازیگری چه پیشنهادهایی از پرسپولیس و استقلال و تیم های خارجی داشتم ولی به عشق سایپا جایی نرفتم. الان هم به عشق سایپا خیلی چیزها را نمی گویم تا جو تیم خراب نشود و این جوان ها نتیجه بگیرند. من به فكر سربلندی جوان های سایپا هستم. این بازیكنان ۱۰ میلیونی بودند كه الان تیم های دیگر ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون برای آنها می دهند. پشت آنها آبروی تقوی وجود دارد.» تقوی از نحوه بركناری اش هم گلایه مند است او معتقد است در این مورد رفتار صادقانه ای با او نشده. «به نظر من باید همه چیز به صورت كارشناسی حل شود نه به صورت خاله زنكی. كارنامه یك مربی به طور صحیح آنالیز شود اگر معیار آمار است كه من بهترین نتایج را در این سال ها برای سایپا آوردم. از نظر فنی هم همیشه مربیان حریف از بازی سایپا تعریف می كردند. اگر معیار مربی نتیجه است معیار یك مدیر چیست؟» تقوی از دیگران هم گلایه مند است و آنها را در بركناری خود سهیم می داند. به عنوان مثال ناداوری ها و تیم منتخب باشگاه ها. به هر صورت او دوازدهمین مربی اخراجی این فصل لقب گرفت.
• از مدیر فنی به سرمربی
در فوتبال این قانون همیشه رعایت می شود؛ وقتی كه یك مربی به عنوان مدیر فنی یك تیم بحران زده انتخاب می شود باید انتظار داشت كه چند روز بعد او را در سمت سرمربی گری ببینیم و بیژن ذوالفقارنسب سرمربی سال های دور سایپا كه دو بار این تیم را قهرمان ایران كرده بود چند هفته پیش كار خود را در پست مدیرفنی شروع كرد و با باخت سنگین سایپا در انزلی او نزدیك ترین فرد برای جانشینی تقوی بود. به نظر می رسد پس از پایان بازی انزلی حكم تقوی صادر شده بود و مسئولان سایپا منتظر پایان بازی های همبستگی كشورهای اسلامی و بازگشت ذوالفقارنسب به ایران بودند تا او را معرفی كنند. تقوی از تیم منتخب باشگاه ها هم دل پرخونی دارد. «دو بازیكن خیلی مهم ما را به عربستان بردند و اصلاً آنها را بازی هم ندادند و با این كار به ما ضربه زدند.» با اینكه مدیران سایپا تمایل دارند تقوی همچنان در این باشگاه فعالیت كند، بعید است خود او راضی به حضور در پست كمك مربی باشد. به هر ترتیب ذوالفقارنسب امروز در اولین حضورش در سایپا برابر پاس قرار می گیرد.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید