جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چشمان فرگی هنوز به دنبال اشمایکل است


باشگاه اورتون قسط دوم خود را بابت فروش رونی كه بالغ بر ۱۰ میلیون پوند است دریافت خواهد كرد. این پول قرار بود به عنوان بودجه سال ۲۰۰۵ منچستری ها در اختیار فرگوسن قرار گیرد. تا به حال سابقه نداشته كه یونایتدی ها چنین پولی را برای جذب بازیكنی خرج كرده باشند.
منچستری ها برای مدت های مدیدی در انگلستان به عنوان ثروتمندترین باشگاه شناخته می شدند اما اكنون با نگاه های حسرت باری شاهد ولخرجی های چلسی هستند.
از نظر طرفداران بی شمار منچستر دیوید جیل می توانست پول بیشتری را در اختیار فرگوسن قرار دهد. پولی كه با فروش یك میلیون و سیصد و پنجاه هزار پوندی اریك جمباجمبا افزایش بیشتری یافته است. ارزش این هافبك توانمند در اولدترافورد به نصف تقلیل یافت ولی از زمان حضور در تیم دیوید اولری و بازی های خوبش توانست ارزش واقعی اش را به رخ فرگی و طرفدارانش بكشد.
همین قصه در مورد كلبرسون برزیلی نیز صدق می كند- او كه به همراه برزیل قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ شده بود با قیمتی بالا به اولدترافورد آمد- این هافبك برزیلی به همراه یك دروازه بان به نام ریكاردو كه از نظر فنی ازتیم هاوارد و روی كارول نیز پایین تر بود به یونایتد پیوستند. قطعاً منچستر یونایتد در فصل نقل و انتقالات به دنبال جذب یك هافبك میانی و یك دروازه بان باید باشد. ولی مشكل فرگی اینجاست كه پیداكردن بازیكن جانشین بسیار سخت است. چه كسی می تواند جانشین مناسبی برای روی كین باشد؟ به طور یقین نه كلبرسون و نه جمباجمبا این توانایی را ندارند و لیام میلر نیز هنوز بسیار جوان است. در واقع در تیمی كه چندین هافبك دارد هنوز هم فرگوسن ترجیح می دهد از جان اوشی در پست غیرتخصصی هافبك وسط استفاده كند.
• كین همچنان محبوب مربی
اصرار فرگی بر این نكته كه روی كین می تواند چند سال دیگر نیز بازی كند بیانگر افكار جاه طلبانه اوست. از سوی دیگر كین نیز ثابت كرده سن و سال بالا برای او مفهومی ندارد و تقریباً در برابر هر حریفی خصوصاً داخلی هنوز توانمند و پرقدرت نشان می دهد. نیمكت نشینی سه هافبك مركزی و حمایت بی وقفه كادر فنی یونایتد از كین چیزی نیست جز تاثیرگذاری فوق العاده این بازیكن در زمین بازی. ولی تمجید صادقانه فرگی از كاپیتان تیمش فقط وظیفه جانشینان او را سخت تر می كند و باعث می شود تفاوت های میان آنها و این ایرلندی بیشتر شود. شاید تعجب آور نباشد كه كوئینتون فورچون به دلیل آن كه در این گونه موارد هرگز صحبتی نمی كند با رفتاری مهربانانه تر از سوی فرگی روبه رو شده است.
از آنجا كه جذب وین رونی و ریو فردیناند در مجموع در حدود ۶۰ میلیون پوند برای یونایتدی ها آب خورده است و قیمت ها در بازار داخلی هر لحظه سرسام آورتر می شود ممكن است فرگوسن را از خرید بازیكنان انگلیسی منصرف كرده باشد اما این قضیه در مورد جرمین جناس فرق می كند و از او به عنوان اولین خرید تابستانی یونایتد نام برده می شود. بازیكن ذخیره نیوكاسل به نظر می رسد انتخاب عجیبی باشد اما جناس این پختگی و توانایی را دارد كه خود را با پست های متفاوتی كه به او سپرده می شود مطابقت دهد هرچند برای او چندان جذاب و دلچسب نباشد. فرگوسن ثابت كرده است كه نخبگان لیگ برتر را به خوبی می شناسد و در راه جذب آنها از هیچ كوششی دریغ نمی كند. آخرین هافبكی كه فرگوسن با همین شرایط موفق شد او را جذب كند روی كین بود كه در آن زمان در ناتینگهام فارست بازی می كرد. هافبك لیون مایكل اسین این فصل در جام قهرمانان بسیار عالی بازی كرده است ولی به نظر می رسد جذب این هافبك برای طرفداران یونایتدی چندان خوش یمن نباشد زیرا كه آنها از جذب بازیكنانی كه همیشه در مقابل تیمشان عالی بازی كرده اند خاطره ای خوش ندارند. اسین نیز امسال در مقابل یونایتد بسیار عالی بازی كرد. منچستری ها یاد سه فصل قبل افتادند آنجا كه جمباجمبا در نانت بازی می كرد و بعد از آن بازی درخشان مقابل تیمشان به منچستر منتقل شد. اما هنگامی كه منچستر خواست جمباجمبا را به فروش برساند هیچ استقبالی از سوی تیم های بزرگ اروپایی برای به خدمت گرفتن او نشد. در مقابل، تمایل برای جذب اسیلن بسیار فراگیر بوده است. از سوی باشگاه آرسنال تماس هایی با او برقرار شده و هواداران رئال مادرید نیز خواهان جذب او توسط باشگاهشان و حضور او در برنابئو هستند. به طور یقین قیمت پیشنهادی باشگاه لیون برای فروش اسین بسیار بالا خواهد بود این در حالی است كه با قیمت بسیار كمتری می توان بازیكنانی در حد او را كه بسیار تاثیرگذار بازی می كنند در اختیار گرفت.
• دروازه بانان ضعیف و نگرانی هواداران
در درون دروازه، فرگوسن به یك دروازه بان ششدانگ و در سطح جهانی نیاز دارد چرا كه در این چند سال اخیر همیشه تیمش از این ناحیه ضربه خورده و انتقادات بسیاری متوجه او بوده است. یونایتدی ها در طول دو فصل گذشته و در جام قهرمانان به همین علت همیشه ناكام بوده اند و ضربات جبران ناپذیری را دریافت كرده اند. موفقیت تیم هایی مثل میلان و چلسی در جام قهرمانان به خاطر وجود دروازه بانانی چون دیدا و پیترچك بوده است حتی یوونتوس نیز كه در مرحله یك چهارم نهایی از گردونه مسابقات حذف شد دروازه بان بزرگی همچون جیان لوئیجی بوفون را در خدمت داشت كه در نیمی از موفقیت های تیمش بی شك تاثیرگذار بود. با توجه به تیم های حاضر در مرحله نیمه نهایی جام قهرمانان باشگاه های اروپا به نظر می رسد یكی از دو دروازه بان میلان یا چلسی عنوان بهترین گلر این دوره از مسابقات را از آن خود كند. كارول در حال حاضر فاقد آن اعتماد به نفس لازم است و تقریباً همیشه در مظان اتهام قرار دارد لذا تیم هاوارد را می توان بهتر از دو دروازه بان دیگر یونایتد دانست.
یونایتدی ها دورادور دو دروازه بان خارجی را زیر نظر دارند. خوزه موریرا دروازه بان بنفیكا و كارلوس كامینی دروازه بان كامرونی اسپانیول توانسته اند نظر مسئولان منچستر را به خود جلب كنند. دروازه بان ۲۱ ساله كامرونی حتی پا را فراتر نهاده و از هم اكنون خود را در اولدترافورد می بیند. این امر چندان عجیب هم نیست چرا كه او از قابلیت های فنی بالایی برخوردار است اما تنها نكته ای كه می ماند نگرانی فرگوسن از این انتقال است زیرا او سابقه حضور دروازه بان غیرعادی و جنجالی چون فابین بارتز را در تیمش دارد و می ترسد كامینی نیز مثل او باشد.
فرگوسن حتی در لیگ برتر نیز به دنبال دروازه بان می گردد. ساوتهمپتون دارای دو دروازه بان خوب و سرپنجه است كه از میان این دو پل اسمیت پیشنهادهای چشمگیر از سایر تیم های لیگ برتری داشته است. آنتی نیمی و دروازه بان كم اشتباه میدلزبورو «فین» از دیگر كاندیدهای حضور در اولدترافورد هستند. فین اخیراً تماس های بسیاری با مسئولان یونایتدی داشته است. به نظر می رسد فرگوسن تابستان امسال درآمد چندانی از فروش بازیكن نداشته باشد. در سال ۲۰۰۳ آنها با فروش دیوید بكام و خوان سباستین ورون به یك ثروت باد آورده چهل میلیون پوندی دست یافتند و تنها خرید خوبی كه انجام دادند كریستیانو رونالدوی جوان بود كه از اسپورتینگ به این تیم پیوست. رونالدو وگیگز تنها بازیكنانی در یونایتد هستند كه قادرند از جناحین به سمت دروازه حریفان هجوم برند و فرگوسن می خواهد به دنبال خرید بازیكنانی باشد كه قادر باشند در مواقعی كه این دو در تركیب تیمش نیستند تقریباً همان نقش را بازی كنند. او در این فصل بارها از آلن اسمیت، وین رونی، فورچون و دارن فلچر در جناحین استفاده كرده كه اغلب این بازیكنان موفق نبوده اند چرا كه میل بازی در مركز زمین در وجود آنها بیشتر است. فرگوسن به خوبی می داند رایان گیگز به اواخر عمر ورزشی اش نزدیك می شود و احتمال این كه منچستر را ترك كند بسیار زیاد است، از این رو جذب بازیكنی با خصوصیات او یكی از اهداف بلندمدت فرگی بوده است. ممكن است جذب چنین بازیكنی آسان نباشد. در طول شش سال گذشته فرگوسن نزدیك به ۱۹ میلیون پوند برای جذب یك دروازه بان مطمئن پول خرج كرده كه بی فایده بوده است. همچنین مبلغ ۱۰ میلیون پوند نیز در سال ۲۰۰۳ برای جذب یك هافبك میانی قلدر و توپ نگه دار از كیسه منچستر رفت كه هیچ سودی برای مردان آلكس فرگوسن نداشت. فرگی بیشتر از هر زمان دیگری آرزو می كند كه ای كاش یك پیتر اشمایكل جدید را در تركیب تیمش داشت. شاید به همین دلیل است كه او نمی خواهد روی كین را به هیچ وجه از دست بدهد زیرا پیداكردن بازیكنی با خصوصیات او تقریباً محال است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید