جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آموزش شنای کرال سینه


آموزش را به این‌صورت آغاز کنید که چون غوطه‌وری را آموزش داده‌اید، اکنون از نوآموزان بخواهید که روی آب خوابیده و با استفاده از دیواره (کف) استخر روی سطح آب سر بخورید و پس از پایان سر خوردن به حالت غوطه‌ور چند لحظه‌ای باقی بمانند. این تمرین را چندان تکرار کنید به‌طوری‌که نوآموز تقریباً ۳ برابر قد خود سر بخورد. پس از آن می‌توان حرکت بعدی یعنی سر خوردن و پا زدن را آغاز کرد. حال پس از دیدن اشکالات پا زدن نوآموزان و برای قوی‌تر شدن و عادت کردن پا و صحیح پا زدن چند تمرین پا را به آنها بدهید. تمرین‌هائی مانند:
۱. راه رفتن عادی با حرکت کند روی زمین، ۲. نشستن روی باسن در حالی‌که دست‌ها از عقب زمین اهرم می‌شود و شروع به پا زدن کردن، ۳. خوابیدن از پهلو روی زمین و پا زدن، ۴. کنار استخر نشسته، دست‌ها به پشت و در آب پا زدن، ۵. دست به لبهٔ استخر گرفته و در آب پا زدن، یک دست به لبهٔ استخر و دست دیگر از زیر آب به دیواره اهرم شود. ۶. لبهٔ استخر را گرفته بدن افقی (با دو دست) پا زدن. سپس با دست خود را از استخر رها کرده دور شدن و دوباره با پا زدن خود را به لبهٔ استخر رساندن و به همین شکل ادامه دادن، ۷. یک نفر در آب دست نفر دیگر را گرفته و راه می‌رود و نفر دوم با پا زدن او را تعقیب می‌کند، ۸. با استفاده از تخته شنا پا زدن، ۹. بدون تخته پا زدن (دست‌های جلو سر و کشیده)، ۱۰. یک نفر پاها را باز می‌کند و نفر دوم دیگر در حالی‌که پای کرال سینه می‌زند از زیر پای آورده می‌شود. ۱۱. پای کرال از پهلو، ۱۲. سر خوردن و پا زدن به‌طوری‌که بتوان بین ۱۵-۱۰ متر را به یک یا دو نفس طی کرد. ۱۳. حال از نوآموز بخواهید که سر بخورد و پا بزند و بعد از آن چندبار دست بزند. پس از اینکه این کار را کرد، طبیعتاً دست‌ها با اشکالاتی همراه خواهند بود. اشکالات را توضیح داده و دست صحیح را تذکر دهید و دوباره ادامه بدهید.
در تمام این تمرین‌ها پنجه پا کشیده و انگشتان شست پا به هم نزدیک و پنجه حالت بازی دارد. کل حرکت پا از بالای ران شروع و انعطاف و خم شدن جزئی زانو ادامه و بالاخره با حرکت مچ و پنجه پا خاتمه می‌یابد. کم و زیاد شدن هر کدام از حرکات فوق را با حرکت مخالف آن اصلاح کنید. مثلاً اگر زانو زیاد خم می‌شود سعی شود زانو مستقیم و حرکت از ران و پنجه باشد یا اگر زانو کاملاً خشک است عکس حرکت قبل را توصیه کنید. حرکت دست، همان‌طور که قبلاً گفته شد بعد از سر خوردن و تمرین پا از نوآموز بخواهید چند دست بزند، اشتباهات آشکار می‌شود طبیعتاً اشتباهات را گوشزد کرده و نحوهٔ حرکت صحیح دست را بیرون از آب انجام داده از آنها بخواهید در حالی‌که در آب خم شده به‌طور متناوب دست بزنند. سپس همین کار را در حال راه رفتن (و تنفس از پهلو) انجام دهید. سپس حرکت سر خوردن و پا زدن را همراه با تنفس که ترجیحاً از سمت چپ بهتر است آموزش دهید.
سه نکتهٔ مهم دربارهٔ سه جزء شنای کرال سینه:
۱. آموزش تنفس را از اولین لحظات ورود به آب (انطباق) و تمرینات سر خوردن و پا زدن حتماً انجام دهید (در غیر این‌صورت در آینده مشکل خواهید داشت). ۲. پا زن بسیار کمتر از دست زدن در شنا پیش‌برنده است ولی در آموزش شنا بسیار مهمتر از دست زدن است. پس تا پا را به خوبی آموزش نداده‌اید نبایستی سراغ آموزش دست‌ها رفت. ۳. حرکت دست‌ها را نخست از نوآموزان بخواهید بعد از عمل سر خوردن و پا زن خود انجام دهند. (بدون نفس کشیدن) و هربار تعداد آنها را بیشتر کنید. بعد از آن آموزش صحیح دست را آغاز کنید. چه اگر از آب راجع‌به کشش فشار و مسیر دست تأکید کنید کار بسیار پیچیده شده شاگرد را گیج خواهد کرد. پس نخست از نوآموز بخواهید پس از سر خوردن و پا زدن چندبار دست بزند و پس از چندبار تکرار تعداد دست‌ها را بیشتر کند. آنگاه حرکت صحیح دست را بدین طریق آموزش بدهید (به‌علت مشابه بودن حرکات هر دو دست جهت درک بهتر، حرکت یک دست را نخست آموزش بدهید). نخست در خشکی از کمر با زاویهٔ ۹۰ درجه خم می‌شود (تا حالت بدن در آب را داشته باشید) دست راست را به حالتی که دست از جیب خارج می‌شود در حالی‌که آرنج قبل از همه به طرف بالا کشیده شده و به دنبال آن ساعد و مچ و بالاخره پنجه از آب خارج می‌شود. به حالت خم - صاف وارد آب می‌شود و در زیر آب به حالت صاف، خم، صاف عمل می‌کنید (همیشه چه در زیر آب و چه بیرون از آب بایستی آرنج بالا نگهداشته شود). حتماً بایستی شنای کرال سینه را نخست آموزش داده. زیرا اصیل‌ترین و سریع‌ترین شنا است و در ضمن مشابه تمام حرکات آن اعم از پا و دست در زندگی روزمره وجود دارد. همچنین آموزش شنای کرال پشت بعد از آن بسیار ساده بوده و حالت کلیدی و محوری دارد (اینکه بعضی از همکاران نخست شنای قورباغه را آموزش می‌دهند صحیح و اصولی نبوده و شاگرد را محدود می‌کند.)


همچنین مشاهده کنید