شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

همیوپاتی چیست؟


به جهت مسئولیت هایی كه ما در قبال سلامت خود و افراد خانواده خود داریم شناخت این روش ها حیاتی است. همیوپاتی یكی از این روش های درمان است كه به رغم قدمت ۲۰۰ ساله خود علمی نوپا و روش درمانی ناشناخته در جامعه امروز ایران و جهان است. این علم بیمار را به صورت یك كل می نگرد و درمان را برای كل وجود بیمار (و نه برای بیماری) انجام می دهد و بهترین معرفی همیوپاتی ملاقات یك پزشك همیوپات حرفه ای است. این ملاقات به بیمار كمك می كند بهتر و بیشتر در مورد همیوپاتی كسب اطلاع كند و اینكه چگونه سیستم ایمنی و علائم حیاتی بدن خود را تقویت كند. سپس بیمار یا مراجعه كننده فرا می گیرد كه چگونه خود دارو ها را هر زمان كه بدان نیازمند بود در منزل مورد استفاده قرار دهد. همیوپاتی به معنی مشابه با مشابه است یعنی هر عاملی كه در بدن ایجاد عدم تعادل كند همان عامل می تواند تعادل را مجدداً باز گرداند. قدمت این علم برمی گردد به زمان بقراط. ولی احیای دوباره آن و استفاده از آن توسط پزشكی آلمانی به نام دكتر ساموئل هانه من در اواخر قرن ۱۸ انجام شد.
• قانون مشابهت
هانه من از توضیح نویسنده ای در مورد علت خاصیت درمانی «گنه گنه» قانع نشد و تصمیم گرفت خود مقدار كمی از این ماده را مصرف كند تا مسیر درمان و تغییرات را در خود مشاهده كند و اینكه چه تاثیری این دارو بر روی فرد سالم دارد. پس از استفاده از این دارو هانه من علائم ایجاد شده در خود را با دقت فراوان یادداشت كرد و متوجه شد كه علائمی كه بیماری تب مالاریا دارد با خوردن گنه گنه در وی ایجاد شد مانند بی حسی و كرخی دست و پا، نبض ضعیف، تب نوبه و اضطراب و گنگی ذهن. و به علاوه او متوجه شد كه علائم چند ساعت بعد از مصرف گنه گنه از بین می رود و مجدداً با مصرف دوباره گنه گنه علائم برمی گردند. ملاحظه نتایج فوق العاده این عمل هانه من را به فكر فرو برد كه چنانچه مواد دیگری را روی افراد سالم مورد آزمایش قرار دهد می تواند تاثیر این مواد را بر روی افراد تجربه كند و به علاوه از اثرات درمانی آنها استفاده كند. او از خود شروع كرد و بسیاری از دارو ها را در دوره های مختلف بر روی خود آزمایش كرد. حتی استفاده از سموم به صورت بسیار جزئی. در نتیجه سموم را هم به طیف دارو های خود افزود: و این روش را Proving یا «اثبات اثر دارو» نامید.
• نیروی حیاتی
مفهوم انرژی یا نیروی حیاتی در همیوپاتی بسیار اهمیت دارد. به همان نسبت كه شناخت نیروی حیاتی یا انرژی حیاتی دارو مهم است، شناخت نیروی حیاتی در بیمار نیز مهم است. ما همگی یك نیروی حیاتی یا انرژی را در بدن خود حائز هستیم كه ما را زنده نگاه می دارد. این نیروی حیاتی در حالت سلامتی به حالت تعادل است و بدن را قادر می سازد خود را هماهنگ سازد. همیوپاتی معتقد است زمانی كه این نیروی حیاتی از حالت تعادل خود خارج شود باعث ایجاد علائمی در ذهن و جسم و احساس ما می شود مانند: سرما خوردگی، كهیر یا افسردگی، كه در واقع علائم نشان دهنده عدم تعادل نیروی حیاتی بدن است. انرژی درون دارو های همیوپاتی انرژی نیروی حیاتی را تحریك می كند و در واقع آن را متوجه عدم تعادل خود كرده و وادار به تعادل می كند.
• استعداد و میزان حساسیت افراد
اینكه افراد مختلف تا چه اندازه نسبت به بیماری ها استعداد و حساسیت دارند و یا تا چه اندازه وجودی ضعیف دارند بسیار مهم است. بعضی افراد دارای ساختار شگفت انگیزی هستند كه به رغم نوع زندگی به ندرت در مقابل بیماری ها تسلیم می شوند. ولی عده ای به هر بیماری قابل تصوری حساسند اگرچه تغذیه سالم و متعادل داشته باشند و یا ورزش روزانه را انجام دهند. فاكتور های زیادی وجود دارند كه قدرت بدنی شما را نشان می دهند. از مهم ترین آنها توارث ژنتیك است. ضعف ها و بیماری هایی كه در یك فامیل ارثی است اغلب در نسل های بعدی هم ظاهر می شوند و اینكه افراد متوجه می شوند كه آنها هم دارای همان الگوی سلامتی اعضای دیگر خانواده می باشند. برای مثال: تمایل به آسم یا اگزما. عده ای افراد هم متوجه می شوند كه فقط در بعضی زمینه ها استعداد ابتلا به بیماری دارند مثلاً: سردرد یا تحریكات پوستی هر فردی براساس ساختار خود به بیماری پاسخ می دهد. همیوپاتی می تواند این الگو های استعداد ابتلا به بیماری ها را تغییر دهد و یا فرد را تقویت كند. همیوپاتی هم در زمینه پیشگیری و هم درمان بیماری های خاصی می تواند به كار رود. تكرار فشار های روحی و استرس های محیطی كه روی جسم و روح ما فشار وارد می سازد می تواند ساختار ما را تضعیف سازد. فرضاً ازدیاد استرس های روزانه می تواند به توان بازگشت به تعادل ما صدمه بزند.
• چگونگی مصرف دارو های همیوپاتی
دارو معمولاً به صورت قرص یا گلبول كه از ماده قندی لاكتوز یا ساكاروز درست شده تجویز می شود. بدین ترتیب كه آنها را با آغشته كردن به دارو تواندار می كنند و سپس این دارو باید زیر زبان بدون تماس دست قرار گیرد تا حل شود. باید توجه داشت كه دهان باید تمیز باشد و حدود ۲۰ دقیقه قبل و بعد از استفاده از دارو چیزی خورده و آشامیده نشود. زیرا دارو ها بسیار رقیق شده اند و به آسانی می توانند با بو های قوی و یا محصولاتی از قبیل اكالیپتوس، كامفر یا نعناع و سیر خنثی شوند، بنابراین خمیر دندان همیوپاتی نیز در فروشگاه ها موجود است. هر بار باید فقط یك دارو مصرف شود تا با نظارت دقیق میزان سازگاری دارو با ساختار فرد مشخص شود. بعد از استفاده از دارو بسیار مهم است كه تغییرات را دقیقاًَ ملاحظه و یا یادداشت كنید و به محض شروع علائم درمان باید دارو متوقف شود و سپس چنانچه دوباره هر زمان علائم بازگشت مصرف دارو را از سرگرفت و یا دارویی دیگر را بر حسب تغییر علائم انتخاب كرد. در همیوپاتی عوارض جانبی بسیار نادرند ولی چنانچه دارویی را بیش از مدت معین مصرف كنید ممكن است علائم اثبات اثر دارو در بیمار مشاهده شود. هانه من در مدت عمر خود توانست ۹۹ دارو را اثبات كند و اكنون بیش از ۴۰۰۰ داروی همیوپاتی شناخته شده و مورد استفاده پزشكان همیوپات است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید