پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


زندگی دو در دارد


در حالی كه سه سال از خاموشی استلیوس كازانجیدیس مردمی ترین خواننده موسیقی سنتی یونان گذشته است، صدای وی همچنان یكی از گرم ترین و پرشورترین صدای موسیقی سنتی كشوری است كه روزگاری هیچ اثر ادبی جداً موسیقی در این كشور وجود نداشت و حتی تعلیم و تربیت، ادبیات، دین و جنگ آمیخته با موسیقی و سرود بود و آواز تقریباً در تمام شئون زندگی یونانیان راه داشت. امروز نام كازانجیدیس با موسیقی سنتی یونان عجین شده است. كازانجیدیس كه به درستی «الهه موسیقی مردم یونان» نام گرفته است در ۲۹ آگوست ۱۹۳۱ در آتن به دنیا آمد. در دوره كودكی اولین بار با صدای مادربزرگ خود كه موسیقی محلی را برای او زمزمه می كرد با هنر موسیقی سنتی یونان آشنا شد. وی در این زمینه می گوید: «فكر می كنم هنر خود را از مادربزرگم به ارث گرفته و نفس های او در صدای من آشكار شد.» وی در دوره جوانی در میهمانی های خانوادگی آواز خواند و سپس در برنامه های رادیویی حضور یافت. در سال ۱۹۴۵ و در زمانی كه فقط ۱۴ سال داشت پدر خود را از دست داد. پدرش كه به یك چهره ضد نازی شهرت داشت بارها توسط نیروهای اشغالگر آلمانی دستگیر و مورد شكنجه قرار گرفت. مرگ پدر در روحیه وی به شدت تاثیرگذار بود و همین امر مشكلات اقتصادی زیادی برای خود و خانواده اش به همراه داشت. وی برای گذراندن امور خانواده خود مجبور به فروش بلوط و بطری های آب به كارگران كارخانه شد. بسیاری از اوقات به دلیل نوع كارش نمی توانست شب ها به خانه بازگردد و به ناچار در گوشه ای از اصلی ترین میدان شهر آتن به خواب می رفت. چند سال بعد كار مناسب تری را در یك كارخانه در شهر آتن به دست آورد و در آن سال ها بارها در فضای باز آواز خواند و مردم را در كنار خود جمع كرد تا به صدایش گوش فرا دهند. پس از چند سال برای اولین بار در یك رستوران آواز خواند و به فعالیتش رسمیت داد. اولین آواز رسمی خود را در سال ۱۹۵۳ خواند. هرچند این قطعه انعكاس وسیع و قابل توجهی در عرصه موسیقی این كشور نداشت اما این مانع از ادامه تلاش وی در عرصه موسیقی سنتی یونان نشد. وی از سال ۱۹۶۵ به علت فضای ناسالم موسیقی در رستوران های این كشور اعلام داشت از این پس هرگز در این اماكن آواز نخواهد خواند و تا پایان عمر ۷۰ ساله اش به این پیمان وفادار ماند و گام های ترقی و محبوبیت را آرام آرام پیمود. از آن پس مردم یونان با صدای گرم و گیرای كازانجیدیس كه روح دوباره ای در موسیقی سنتی یونان دمید آشنا شدند. خود مدعی است «نمی توانم بگویم از نوع كارهایم راضی هستم، اما شكل آوازهای من این چنین است.»
حضور موفق ۵۰ ساله وی در عرصه موسیقی سنتی این كشور كه دارای موسیقیدان های برجسته و شناخته شده بین المللی است، وی را به عنوان موثرترین چهره محبوب موسیقی سنتی معرفی كرد.وی در دوران فعالیت خود با بزرگترین موسیقیدان های یونان همچون «خاجیداكیس، تئودوراكیس، اكسارخاكو، آكی پانو و چیچانیس» همكاری نزدیكی داشت. كازانجیدیس در زمینه فعالیت هنری خود معتقد است «برای من تعداد كار و آوازهایم مهم نیست بلكه آنچه مهم است این كه كارهای هنری را بهتر درك كنم.»
روزنامه پرتیراژ الفتروتیپیا در مرگ او نوشت «هیچ واژه ای نمی تواند صدای كازانجیدیس را توصیف كند. فقط قلب و روح آدمی آن را احساس كرده و آن را می فهمند. یك هنرمند بزرگ سرزمین یونان خاموش شد. هنرمندی به اندازه واقعی موسیقی سنتی یونان.»نخست وزیر این كشور نیز در توصیف وی می گوید: «هرچند او در میان ما نیست اما صدایش در میان ماست. ترانه های او نشان می دهد كه او همچنان در خاطرات روزانه ما حضور دارد.» تئودوراكیس موسیقیدان برجسته یونان نیز در زمینه این هنرمند یونانی می گوید: او را از ترانه «زندگی دو در دارد» شناختم و به او عشق ورزیدم. كازانجیدیس به عنوان یكی از پركارترین خوانندگان یونان دارای ۱۲۰ آلبوم است. او در طول فعالیت هنری اش هرگز به موسیقی سنتی كشورش پشت نكرد و تمامی هنرش را در خدمت به این نوع موسیقی به كار گرفت. از زیباترین كارهای وی می توان «زندگی دو در دارد، بد تو را نمی خواهم، فراموشم كن، شاید فردا، اولین عشق تو من هستم، زندگی من هستی، چه كسی از تو برایم گفت، فرزندم به انتظارات هستم، ببار مثل برف، از بالا به پائین، تو را فراموش نمی كنم، زن دریا، همسایه دوست داشتنی من، قلب مادر، غروب آفتاب، چه كسی به تو اطلاع داد، خنده من دروغ است، آخرین ملاقات، به من از او نگو، یك تاریخ قدیم، همه زندگی من و حالا كه از زندگی می روم» نام دارد.


همچنین مشاهده کنید