جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی با فدراسیون بین المللی فوتبال دستی/سرگرمی سازمان یافته


اما با ورود بازی های كامپیوتری و ورزش های لوكس (مانند بیلیارد) به زندگی مردم به تدریج اقبال نسل جوان نسبت به فوتبال دستی كاهش یافت آن هم در شرایطی كه این رشته ورزشی روند رو به رشد خود را در سایر نقاط جهان طی می كرد. در واقع سال هاست كه برخی از كشورهای جهان صاحب فدراسیون فوتبال دستی هستند و اكنون در حدود سه سال از تأسیس فدراسیون بین المللی این رشته ورزشی می گذرد. جالب است بدانید كه این رشته ورزشی صاحب لیگ، رقابت های بین المللی و جام جهانی است و بازیكنان حاضر در آن مانند تنیسورها، رتبه بندی می شوند. هدفی كه فدراسیون بین المللی فوتبال دستی دنبال می كند، گسترش و توسعه این رشته ورزشی در سراسر جهان به عنوان سرگرمی و تفریح سالم است. به همین دلیل هر روز بر تعداد كشورهای عضو فدراسیون بین المللی افزوده می شود. شاید در ظاهر، فوتبال دستی یك سرگرمی سنتی و ساده به شمار بیاید اما ابعاد اجتماعی این رشته ورزشی بسیار قابل توجه می باشد. حداقل فایده توسعه این رشته ورزشی این است كه جوانان و نوجوانان جامعه چند ساعتی را در كنار میزها به رقابت سالم با یكدیگر می پردازند و ناهنجاری های اجتماعی كاهش می یابد. نكته جالب این كه، این رشته ورزشی به صورت آماتور برگزار می شود و در واقع یكی از زیر مجموعه های ورزش های همگانی است و حتی فدراسیون بین المللی آن را به عنوان یك اتحادیه و مؤسسه غیر سودآور می شناسند. به هر حال برای آشنایی خوانندگان محترم با تشكیلات جهانی رشته ورزشی فوتبال دستی به صورت مختصر به ارزیابی وضعیت این رشته در سطح جهانی پرداختیم. به طور حتم در آینده بیشتر وارد جزئیات آن خواهیم شد.
تاریخچه فدراسیون بین المللی
فوتبال دستی
قدمت تشكیل فدراسیون فوتبال دستی در برخی از كشورهای جهان به دهه ۱۹۶۰ باز می گردد كه در آن زمان چند بار برای تشكیل فدراسیون بین المللی این رشته اقدام شد، اما مشكل در برقراری ارتباطات میان كشورها باعث شد كه این هدف در كوتاه مدت تحقق نیابد.
اما ظهور پدیده فراگیر «اینترنت» تمام مشكلات را حل كرد و از سال ۱۹۹۰ به بعد فدراسیون های فوتبال دستی كشورهای مختلف به تدریج با یكدیگرارتباط برقرار كردند.
كمترین فایده این ارتباط، آشنا شدن بازیكنان این رشته ورزشی با شیوه های (استیل های) متفاوت فوتبال دستی و انواع مختلف میزهای فوتبال بود.
سرانجام در روز نهم ماه مه سال ۲۰۰۲ میلادی پس از ۴ سال ارتباط نزدیك، اولین گردهمایی كشورهای كه قصد تشكیل فدراسیون بین المللی این رشته را داشتند،در جریان رقابت های جام جهانی فوتبال با «میز فرانسوی» انجام شد. در واقع كشورهایی بلژیك، چین، دانمارك، فرانسه، آلمان و آمریكا جزو اولین كشورهایی بودند كه برای تشكیل این فدراسیون تلاش كردند.
به هر حال در روز شانزدهم ماه آگوست سال ،۲۰۰۲ فدراسیون بین المللی فوتبال روی میز و یا همان فوتبال دستی شكل گرفت. در حقیقت نمایندگان كشورهای اتریش، چین، دانمارك، انگلیس، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا و لهستان كه در گردهمایی اتریش حضور داشتند، آغاز به كار رسمی فدراسیون بین المللی را تأیید كردند.
در روز ۲۶ آگوست همان سال، فدراسیون بین المللی فوتبال دستی براساس قانون سال ۱۹۰۱ كشور فرانسه به عنوان یك اتحادیه غیر سودآور معرفی و ثبت شد. مقر این فدراسیون در شهر نانت فرانسه است. در آن سال، فرید لوناس از كشور فرانسه به عنوان رئیس این فدراسیون برگزیده شد.
اعضای فدراسیون
هر ۴ سال یك بار پس از پایان رقابت های المپیك، مجمع عمومی فدراسیون تشكیل می شود و اعضا با رأ ی گیری انتخاب می شوند.
اعضای فعلی این فدراسیون عبارتند از:
* رئیس: فرید لوناس (فرانسه)
* نایب رئیس اول: ماسیموراگونا (ایتالیا)
* نایب رئیس دوم: كداوس گوتس لبن (آلمان)
* خزانه دار: ژان هیكل (دانمارك)
* دبیر كل: كتی برنیارد (آمریكا)
* عضو: بوریس آتا (انگلیس)
* عضو: فردریك كولیگنون(بلژیك)
* عضو: ژویونو(ژاپن)
* عضو: سونگ وی (چین)
اهداف فدراسیون
مأموریت اصلی فدراسیون بین المللی فوتبال دستی، توسعه و گسترش ابعاد مختلف فوتبال دستی بدون كوچكترین تبعیض در سراسر جهان است كه برای رسیدن به این هدف، فدراسیون باید ارتباط بسیار نزدیك با فدراسیون ها و اتحادیه های كشور های مختلف داشته باشد.
از جمله ابعاد مختلف این رشته ورزشی بعد تفریحی و سرگرمی آن و همچنین سلامت جسم و روح بازیكنان و بازی جوانمردانه می باشد.
برخی از اهداف فدراسیون بین المللی فوتبال دستی عبارتند از:
* توسعه فوتبال دستی در سراسر جهان
* مستحكم كردن پیوندهای دوستی و رفاقت بازیكنان كشورهای مختلف
* مبارزه گسترده با پدیده دوپینگ
* وارد كردن این رشته ورزشی به زندگی روزمره مردم
* مطالعه و قانونمند كردن تمام موارد مرتبط با فوتبال دستی در روابط بین الملل
كشورهای عضو
در حال حاضر فدراسیون بین المللی فوتبال دستی ۲۶ عضو دارد كه به سرعت بر تعداد اعضای آن افزوده می شود.
هم اكنون كشورهای عضو این فدراسیون عبارتند از: اتریش، بلژیك، كانادا، چین، كاستاریكا، جمهوری چك، دانمارك، فرانسه، آلمان، هنگ كنگ، مجارستان، هند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لوكزامبورگ، مراكش، نیجر، پاكستان، لهستان، سنگال، اسلواكی، سوئیس، انگلیس و آمریكا.
البته چند روزی است كه كشور آفریقای جنوبی نیز به عضویت فدراسیون بین المللی درآمده است.
چگونگی برگزاری رقابت ها
رقابت های فوتبال دستی در ماده های مختلف برگزار می شود كه تفاوت اصلی میان ماده ها، نوع میز استفاده شده و قوانین مربوط به هر یك از این میزها می باشد. البته فوتبال دستی با میز فرانسوی و ایتالیایی جزء پرطرفدارترین مواد این رشته ورزشی محسوب می شوند.
رقابت های این رشته در دو بخش زنان و مردان برگزار می شود كه در هر بخش بازیها به صورت یك نفره و دو نفره برگزار می گردد و در پایان هر فصل فدراسیون جهانی رده بندی (رنكینگ) جهانی مواد مختلف فوتبال دستی را اعلام می كند كه در حال حاضر فردریك كولیگنون از بلژیك در صدر جدول رده بندی رقابت های تك نفره و دو نفره مردان قرار دارد و در فصل ۲۰۰۴ حتی یك مسابقه را هم واگذار نكرد.
فصل پرترافیك
فصل ۲۰۰۵ یك فصل بسیار پرترافیك برای فوتبال دستی جهان است كه بازیكنان در رقابت های مختلف با یكدیگر دیدار می كنند. در واقع فصل جدید فوتبال دستی در جهان اواخر اسفند ماه سال ۱۳۸۳ در آلمان آغاز شد كه ۱۴۰ بازیكن در میز «بونزینی» با یكدیگر به رقابت پرداختند.
رقابت های فصل جاری را می توان به سه بخش تقسیم كرد: رقابت های تور جهانی استادان، جام جهانی میزهای مختلف و در نهایت رقابت های قهرمانی جهان.
در بخش تور جهانی، استادان در ۴ میز مختلف با یكدیگر به رقابت می پردازند.
این استادان در میزهای بونزینی، گارلاندو، مولتی، یوروساكر و تورناندو با یكدیگر به رقابت می پردازند. اما رقابت های جام جهانی هر میز نیز امسال برگزار می شود كه شهر پاریس فرانسه میزبان جام جهانی میز بونزینی در اواسط اردیبهشت ماه، شهر لوگانو ایتالیا میزبان جام جهانی میز روبرت اسپورت در اوایل خرداد ماه، شهر وین اتریش میزبان جام جهانی گارلاندو در اواخر مرداد ماه و دالاس آمریكا میزبان جام جهانی میز تورناندو در شهریور ماه خواهند بود.
اما نقطه اوج فصل ،۲۰۰۵ رقابتهای قهرمانی جهان خواهد بود كه آبان ماه و به مدت سه روز در كشور ایتالیا برگزار می شود.
در واقع در این رقابت، برترین های فوتبال دستی جهان كه در رقابتهای تور جهانی استادان و جام جهانی میزهای مختلف بیشترین امتیاز را كسب كرده باشند حضور می یابند و در میزهای بونزینی، گارلاندو، یوروساكر، روبرت اسپورت و تورناندو با یكدیگر مصاف خواهند كرد.
دستیابی به استاندارد
قرار است در پایان رقابت های فصل جاری، یك استاندارد مشترك تدوین شود تا این كه برگزاری رقابت های مختلف، رتبه بندی بازیكنان و اجرای قوانین مطابق با این استاندارد مشترك صورت پذیرد.


همچنین مشاهده کنید