پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تاثیرمواد روانگردان بر رانندگی


برای رانندگی امن و بی خطر باید هوشیار، آگاه و توانا در اتخاذ تصمیمات فوری در پاسخ به محیطی باشید كه دائماً در حال تغییر است.
مواد روانگردان كاركرد طبیعی مغز و بدن را مختل نموده و حتی توانایی باتجربه ترین و ماهرترین رانندگان را تحت تاثیر قرار می دهند. در حالی كه دارو های مختلف به اشكال متفاوتی رانندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهند، هر دارویی كه شما را كند كرده، به شتاب واداشته و یا بینایی شما را تغییر دهد، می تواند توانایی شما را در رانندگی مختل نماید كه این امر عواقب فاجعه باری در پی دارد.
• الكل و سایر دارو های كند كننده
الكل هوشیاری را كند نموده و تطابق حركتی را كاهش می دهد. كسانی كه پس از مصرف الكل رانندگی می كنند نمی توانند با سرعت لازم واكنش نشان دهند. بینایی آنها تحت تاثیر قرار گرفته، می توانند دچار تاری دید و یا دوبینی شوند. الكل درك عمق را تغییر می دهد و تخمین دوری یا نزدیكی سایر وسایل نقلیه، عابران و اشیا را دشوار می سازد. از آنجایی كه الكل قدرت قضاوت را تحت تاثیر قرار می دهد، فردی كه پس از نوشیدن رانندگی می كند ممكن است به شكل اغراق آمیزی احساس اعتماد به نفس نموده و نداند كه توانایی وی در رانندگی مختل شده است. رانندگی آنها اغلب بدون احتیاط و بی پروا است، مارپیچ می روند، سبقت می گیرند و از جاده منحرف می شوند و اغلب تصادف به بار می آورند.
الكل دارویی كند كننده است یعنی مغز و بدن شما را كند می كند. سایر دارو های كندساز مانند برخی از دارو های تجویز شده تسكین دهنده به همان طریقی كه الكل عمل می كند توانایی فرد را در رانندگی بدون خطر تحت تاثیر قرار می دهند. هر دارویی كه سبب خواب آلودگی می شود مانند داروی سرفه، سرماخوردگی یا آلرژی نیز می تواند توانایی فرد را در رانندگی مختل كند.
تلفیق الكل با یك داروی كندساز دیگر آثار شدید تر و خطرناك تری از مصرف یك دارو به تنهایی دارد.
در زمان مصرف دارو های تجویز شده به وسیله پزشك یا دارو هایی كه بدون نسخه به فروش می رسند، عاقلانه است كه قبل از رانندگی كردن با پزشك یا دارو سازتان مشورت كنید.
• دارو های محرك
دارو های محرك نظیر كافئین، آمفتامین ها و كوكائین می توانند هوشیاری را افزایش دهند، اما این بدان معنا نیست كه این دارو ها مهارت های رانندگی را بالا می برند. راننده خسته ای كه قهوه می نوشد تا بیدار بماند و بتواند رانندگی كند باید بداند كه اثر تحریك كننده قهوه به زودی از بین می رود و تنها دارو برای رفع خستگی كنار كشیدن از جاده و خوابیدن است. به نظر نمی رسد كه آمفتامین ها در دوز های تجویز شده به وسیله پزشك بتوانند مهارت های رانندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند، اما مطمئناً با بالابردن اعتماد به نفس فرد به شكلی اغراق آمیز می توانند خطر را در زمان رانندگی بالا ببرند.
دوز های بالاتر آمفتامین ها منجر به بروز خصوصیات تهاجمی و خصمانه می شوند.
مصرف كنندگان كوكائین نیز می توانند دچار اعتماد به نفس بی جا در زمان رانندگی شوند. اما مصرف كوكائین بر بینایی تاثیر كرده و تاری دید، برق زدن و توهمات بینایی را سبب می شود. مصرف كنندگان كوكائین همچنین ممكن است صدا هایی را بشنوند كه وجود خارجی ندارند مانند صدای زنگ و یا بوهایی را استشمام كنند كه وجود ندارد مانند بوی دود یا گاز. این ها همه می توانند رانندگی فرد را دچار اشكال كنند.
• كانابیس (حشیش) و سایر دارو های توهم زا
كانابیس درك عمق و زمان توجه و تمركز را مختل و زمان واكنش را طولانی می سازد و قدرت عضلانی و میزان پایداری دست را كاهش می دهد. همه اینها می توانند یك رانندگی امن و بی خطر را دچار اشكال نمایند.اثرات دارو های توهم زا مانند LSD، اكستازی، مسكالین و پسیلوكالین، ادراك و خلق را تخریب می كنند. رانندگی در زمانی كه تحت تاثیر هر كدام از این دارو ها هستید، به شدت خطرناك است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید