جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سال های پرهیاهو برای ابرقدرت


از این رو روشنفکران و سیاستمداران غربی به فکر فرو رفتند، آنان عراق و افغانستان را آماج گلوله های ۲۰۰۰ دلاری خود قرار دادند و سرنوشتشان را تغییر دادند. امروز مردم جهان ترورهای بزرگ و حملات جسورانه تروریست را به یاد دارند چه کسی می تواند اصابت هواپیماهای غول پیکر مسافربری را به قلب بزرگ ترین آسمان خراش های جهان را فراموش کند؟ حتی خاطره آن صبح پاییزی، لرزه به اندام هر انسان متفکری می اندازد به طوری که اوریانا فلاچی نویسنده شهیر ایتالیایی حمله هواپیماها به برج های دو قلوی نیویورک را به فرورفتن یک کارد آشپزخانه در کیک کره ای تشبیه کرده است گویا طراح این عملیات نابغه گمنامی بود که چنین تفکر بکری را سال ها در سر می پروراند. اما در مقابل چنین فاجعه هایی ترورهای کوچک تری نیز به وقوع پیوسته که به سختی می توان بیادشان آورد ماه آوریل یادآور انفجار بمب پرقدرتی در شهر اکلاهوما سیتی آمریکاست. این شهر در منطقه آرامی در جنوب آمریکا بنا شده که از نظر کشاورزی و صنعت نفت حائز اهمیت است. درست ۱۰ سال از این واقعه می گذرد اما تنها تعداد انگشت شماری از اهالی شهر، آن را به خاطر می آورند. این انفجار در مقابل ساختمان دولتی آلفردمورا رخ داد که طی آن ۱۶۸ نفر جان باختند که جسد ۱۹ کودک در بین کشته شدگان به چشم می خورد. به راستی چه کسی از شهرهای کوچک و مردم بی گناه دفاع می کند؟ جان هانسن (Jan Hansen) یک شهروند ساده اهل اکلاهوماست که آن روزها در مرکز آتش نشانی شهر کار می کرد به عقیده او گذشت ۱۰ سال از آن رویداد خونین چندان تاثیری در فراموشی حادثه نگذاشته است وی هنوز نتوانسته چهره خون آلود قربانیان را از یاد ببرد. سرنوشت آنان با سرنوشت قربانیان یازدهم سپتامبر یا انفجار قطار در اسپانیا و ... در هم آمیخته است هانسن می گوید: ما آن روز مانند دیگر روزهای سال برای مقابله با حوادث غیرمترقبه طبیعی و آتش سوزی آماده بودیم اما هرگز انتظار نداشتیم تنها در چند ثانیه شاهد ویرانی صدها ساختمان و کشته شدن مردم بی پناه باشیم. آنان در میان سیمان و فولاد و شیشه به دام افتاده بودند. وی می افزاید: با کسب تجارب سخت آوریل ۹۵ و یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ دولت فدرال به یاری دولت های ایالتی شتافت تا در تجهیز شهرهای کوچک و ارایه تاسیسات دفاعی و ضد تروریستی در مناطق غیرنظامی موفق تر عمل نمایند.
از این رو مراکز دولتی و نظامی تمام تلاش خود را برای مقابله با تروریسم به کار بستند تا شاید کمی از خطرات آن و اثرات مخربش بکاهند اما مساله اصلی چگونگی یادگیری فنون مربوطه توسط نیروهای نظامی است. آنان به هدف نزدیک شده اند اما هنوز بدان نرسیده اند نه در زمینه تجهیزات و نه در مهارت های کمک رسانی کنگره آمریکا با طرح ریزی دستورالعملی مبالغ تصویب شده ای را برای مصرف در موارد یاد شده مستقیما به حساب ارگان های دولتی و نظامی شهرهای کوچک واریز می نماید. این حساب ها توسط فرماندار ناحیه مذکور تایید می شود. لازم به ذکر است که این طرح به مراتب از برنامه های سال های گذشته کارایی بهتری داشته و با موفقیت بیشتری همراه است البته مشکلات ناشی از این عملکرد را نیز نباید نادیده گرفت نحوه استفاده از این مبالغ مهم ترین مشکل اختلاف برانگیز محسوب می شود. به اعتقاد جان هانسن که به منزله اعتقاد جامعه مردمی آمریکاست محدود کردن تروریست تنها راه در بند کشیدن آنان نیست زیرا راه های نفوذ آنها فراوان و دامنه عملکردهایشان وسیع است. از این رو هر جا و در هر زمانی باید در انتظار حادثه ای نو بود. وی می افزاید: هنگامی که با آن انفجار مهیب روبه رو شدیم واقعا نمی دانستیم چه باید کرد تنها با استفاده از جمع آوری نقشه های کاغذی ساختمان مورا راه های ورودی را پیدا کردیم تا اینکه توانستیم اجساد را خارج کنیم این کار سه روز طول کشید اما امروز در تمام نواحی آمریکا ارایه اطلاعات دقیق ساختمان ها و بناهای شهری توسط مهندسان و معماران به پلیس امری ضروری محسوب می شود تا در مواقع گروگانگیری و خنثی کردن بمب های کار گذاشته شده به کمک پلیس بشتابند.
حال با تمام این تمهیدات به کارگیری تکنولوژی پیشرفته در عملیات ضدتروریستی آیا می توان ایمان داشت که امنیت در شهرها حکمفرما خواهد شد آیا می توان به امید فردای گرم و آفتابی با آرامش به خواب رفت؟
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید