سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سومین کنفرانس منطقه ای آسیا ،اقیانوسیه در پیشگیری ازسرطان/سرطان، بایدها و نبایدها


معمولا وقتی با واژه سرطان مواجه می شویم، ترسی ناخودآگاه وجودمان را در بر می گیرد، صرف نظر از اینكه سرطان به عنوان بیماری مرموز سالهای دور معرفی می شد و امروز تا حدود زیادی راه های پیشگیری در مقابل آن ارایه نشده، اما هنوز هم كه هنوز است هیولای خشمناك سرطان می تازد و قربانی می گیرد.
آمارهای ارایه شده از سوی مسئولان بهداشت و درمان كشور از میزان پایین بروز سرطان در كشور خبر می دهند اما نمی توان تا حد زیادی به این خبر دلخوش كرد چرا كه به عقیده متخصصان، علت پایین بودن این آمار، جوان بودن جمعیت ایران در طول سالهای اخیر است و حتما طی ۳۰ – ۲۰ سال آینده تبعات آن به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. میزان بروز سرطان در كشور ما چیزی در حدود یك ششم تا یك دهم كشورهای جنوب شرقی آسیا، هند و اقیانوسیه است.
دكتر آبتین حیدرزاده، دبیر سومین كنفرانس منطقه ای (آسیایی، اقیانوسیه) پیشگیری از سرطان به همشهری می گوید: «مهمترین مسئله در این شرایط، احتمال افزایش بروز بیماری است، چرا كه روش های تشخیص موجود، روش های مطلوبی در سطح كشور نیست و از این نظر پیشگیری از بروز این بیماری اهمیت بیشتری پیدا می كند.»
پیشگیری، سرمایه گذاری می خواهد
وقتی مسئله پیشگیری از بروز یك نوع بیماری مطرح می شود، سدهای فرهنگی برای آموزش راه های پیشگیری پررنگتر می نماید. به نظر می رسد برای بهبود چنین وضعی، دولت ها باید در مدارس، رسانه ها و مجامع عمومی راه های پیشگیری از سرطان را آموزش دهند، دكتر رابرت چارلز برتون، رئیس استراتژیك اتحادیه بین المللی مبارزه با سرطان می گوید: «۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری و حداقل ۵۰ درصد آنها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.» شمار مبتلایان به سرطان معده در كل دنیا چیزی حدود یك میلیون نفر است كه با مصرف غذاهای سالم و بهداشتی و عدم مصرف دخانیات می توان تا حد زیادی از شمار مبتلایان به این سرطان كم كرد.
اما بیشترین مشكل اینجاست كه مردم هنوز به پیشگیری با استفاده از روش های طبیعی، اعتقاد كامل ندارند. این در حالی است كه بیش از ۸۵ درصد سرطان ها با محیط و نوع زندگی افراد مرتبط است.
مصرف دخانیات و مشروبات الكلی، رژیم غذایی نامتعادل یا آلوده، شغل های خطرناك و فقدان تحرك از عوامل اصلی بروز سرطان به شمار می آیند كه كاهش مصرف هر كدام در گرو سرمایه گذاری های خاص دولت و وزارت بهداشت است. هر چند بیشتر سرطان ها بعد از ۵۰ سالگی بروز می كنند اما با استفاده از روش های پیشگیرانه و طرز صحیح زندگی می توان از آغاز زندگی و طی دوران جوانی و نوجوانی به فكر پیشگیری بود.
پیشگیری چه طور و چگونه؟
«دكتر كازئو تاجیما» رئیس انجمن پیشگیری از سرطان در منطقه آسیا، اقیانوسیه معتقد است عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به سرطان ها كولون، سینه، پروستات و رحم در كشورهای آسیایی، كاهش تحرك و تمرینات ورزشی و مصرف نامتعادل غذا بویژه گوشت قرمز است. چاقی و عدم رعایت رژیم غذایی متعادل شامل سبزی ها، مواد غذایی حاوی ویتامین ث ، اسید فولیك، مواد معدنی و آنتی اكسیدان ها عامل مهمی در بالاتر رفتن این آمار است. اما چیزی كه از همه بیشتر از ذهن پزشكان و دانشمندان دور مانده وجود فشارهای عصبی و تاثیرات غیر قابل باور آن بر رشد سرطان ها در بدن است. به اعتقاد دكتر تاجیما فشارهای عصبی، ایمنی بدن را كاهش می دهد و برای پیشگیری از آن تنها دولت ها می توانند بر بهبود وضعیت اجتماعی در هر جامعه موثر باشند.
مردم هنوز به پیشگیری با استفاده از روش های طبیعی، اعتقاد كامل ندارند. این در حالی است كه بیش از ۸۵ درصد سرطان ها با محیط و نوع زندگی افراد مرتبط است
اینكه علت اصلی افزایش بروز سرطان ها در منطقه چیست، هنوز مورد بحث علمای این علم است اما بعضی عامل اصلی را تا ۵۰ درصد محرك های عفونی مانند ویروس ها و هلیكوباكترها می دانند و معتقدند برای بهبود شرایط، باید به واكسیناسیون و رعایت بهداشت متوسل شد.
به نظر می رسد بروز سالانه ۱۷ تا ۱۸ میلیون موارد جدید ابتلا به سرطان در دنیا و مرگ و میر ۵/۵ میلیونی ناشی از سرطان ، بیش از پیش بر اهمیت برنامه ریزی های دولت ها برای پیشگیری و كنترل سرطان صحه می گذارد.
واكسنی برای سرطان
اما نكته قابل توجه اینكه به تازگی طی تحقیقاتی ثابت شده ابتلا به آلودگی های میكروبی محیط در دوران نوزادی، خطر ابتلا به سرطان خون را در كودكی و بزرگسالی كاهش می دهد. به این ترتیب وسواس بیش از حد مادران در نگهداشتن كودكشان در محیط عاری از هر نوع آلودگی، با افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در این گروه همراه است. این در حالی است كه بیشترین موارد ابتلا به سرطان خون در كودكی، ناشی از عوامل جنینی و ژنتیك است ولی ابتلای دیر هنگام به عفونت های شایع محیطی با ایجاد پاسخ های ایمنی غیر طبیعی باعث تغییر روند طبیعی رشد سلول های خونی و ایجاد سرطان می شود. اما تا چه حد می توان به تحقیقات جدید اتكا كرد؟ حتی اگر قبول كنیم كه احتمال ابتلا به سرطان خون در كودكی در صورت مواجهه با عوامل بیماریزا افزایش می یابد، هرگز نخواهیم توانست این روش پیشگیری را توصیه كنیم.
قاتلی به اسم سیگار
وضعیت دخانیات در كشور ما كه بعد از بالا و پایین آمدن زیاد مسئولان به مراحل نهایی خود رسیده و الحاق به كنوانسیون های جهانی مبارزه با دخانیات، تنها می تواند گوشه ای از مسائل مربوط به مصرف بالای دخانیات را بخصوص در بین جوانان حل كند. تا زمانی كه فروش سیگار به افراد جوان و مصرف آن در فضاهای بسته ممنوع نشود و مالیات های سنگینی بر قیمت سیگار درصد تقاضای آن را در بازار كاهش ندهد آمار مردان مبتلا به سرطان ریه در منطقه، همچنان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود.
دكتر برتون می گوید: «برنامه های بسیار مهمی در سازمان جهانی بهداشت در حال اجراست كه كشورهای مورد توافق را ملزم به اجرای بندهای این توافقنامه می كند. اما شمار اندك زنان سیگاری در آسیا و خاورمیانه، موجب شده كه كمتر از پنج درصد زنان این منطقه دچار سرطان ریه شوند. اما اگر مصرف سیگار همینطور كه هست ادامه پیدا كند تا ۱۰۰ سال دیگر، سیگار یك میلیارد نفر را خواهد كشت.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید