پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علی کریمی سومین ایرانی بایرن


جادوگر، نابغه، مارادونا و ... همه و همه القابی هستند كه به علی كریمی، هافبك - مهاجم فعلی تیم الاهلی می دهند كه گویا قرار است تبدیل به سومین ایرانی تیم بایرن مونیخ آلمان شود.
سروصدای پیوستن علی كریمی به بایرن هفته گذشته بلند شد و طبیعی بود روزنامه های ورزشی و غیر ورزشی با شدت هرچه تمام تر به موضوع بپردازند. پیش از این نیز روزنامه ها پیوستن علی دایی، كاپیتان تیم ملی به بایرن مونیخ را با تیترهای بزرگ و مطالب و تفسیرهای گوناگون منعكس كرده بودند.
اولین ایرانی
علی دایی، اولین بازیكن ایرانی بود كه به بایرن مونیخ رفت. او آن روزها هنوز كاپیتان تیم ملی نشده بود. حضور در آرمنیا بیلفلد و درخشش نسبی در این باشگاه، باعث حضور او در مونیخ شد اما هرقدر فرانتس بكن بائر، بازیكن بزرگ سالهای دور تیم ملی آلمان و سرمربی این تیم در دو جام جهانی ۸۶ و ۹۰ كه هم اكنون رئیس باشگاه بایرن مونیخ است از علی دایی تعریف كرد، اوتمار هیتسفلد، سرمربی سابق این تیم از دایی استقبال چندانی نكرد.
رقابت میان دایی و توماس یانكه، مهاجم خوش شانس تیم بایرن اغلب به نفع رقیب آلمانی تمام می شد. حتی گلزنی دایی مقابل تیم هایی نظیر چلسی و آث میلان و گذشتن از سد مدافعانی نظیر مارسل دزایی و پائولو مالدینی نیز نتوانست او را به جمع ۱۱ نفر اصلی تیم وارد كند. كار به آنجا رسید كه دایی در مصاحبه ای، آلمان ها را به نژادپرستی و روی خوش نشان ندادن به غیر ژرمن ها متهم كرد؛ اتهامی كه گرچه تكذیب شد، اما سرانجامش خروج دایی از بایرن بود.
دومین خاطره بد
دومین ایرانی كه به تیم منطقه باواریا آلمان رفت، وحید هاشمیان بود. مهاجم آن روز ناراضی تیم ملی پس از گلزنی های مستمر در تیم بوخوم مورد توجه مدیران بایرن قرار گرفت. هلی كوپتر ایرانی با خشنودی تمام در ورزشگاه المپیك مونیخ نشست، اما هیچ گاه برنخاست. هاشمیان كه فصل گذشته در میان برترین گلزنان بوندس لیگا قرار داشت، این فصل حتی یك گل هم نزده است، چون مجموع دقایقی كه در تركیب تیم قرار گرفته، ۹۰ دقیقه هم نمی شود.
با این شرایط از هم اكنون زمزمه هایی مبنی بر خروج هاشمیان از تیم بایرن به گوش می رسد و در همین حال قرار است یك ایرانی دیگر جایگزین او شود.
امید به نفر سوم
علی كریمی در حالی قرار است از فصل آینده به جمع بایرنی ها بپیوندد كه از هم اكنون برخی از كارشناسان سرنوشتی مانند علی دایی و وحید هاشمیان برای او پیش بینی می كنند.
مجید جلالی، سرمربی سابق پاس معتقد است او باید به فرانسه می رفت و ناصر حجازی سرمربی اسبق آبی پوشان پایتخت اسپانیا را گزینه بهتر معرفی می كند.در مقابل این مربیان دیگرانی هم قرار دارند كه معتقدند كریمی می تواند خاطرات بد گذشته را پاك كند و به ستاره ایرانی بایرن و حتی اروپا تبدیل شود.
مهدی مهدوی كیا كه از سالها پیش در تیم هامبورگ بازی می كند، معتقد است علی كریمی می تواند مهره فیكس تیم جدیدش باشد، هرچند كه تاكید می كند: البته اینجا شرایط بسیار سخت است و باید تلاش كرد. برانكو ایوانكوویچ، سرمربی تیم ملی نیز با خوشحالی از پیوستن كریمی به بایرن، خوب و حرفه ای تمرین كردن را مولفه بسیار مهمی می داند، اما هر دو گروه جدا شدن علی كریمی از فوتبال امارات را اتفاق فرخنده ای ارزیابی می كنند.
اتفاق دیگری كه باعث می شود نسبت به آینده كریمی در بایرن امیدوار بود، سخنان فیلیكس ماگات، سرمربی این تیم است. او می گوید: بیش از هركس دیگری از این خرید خوشحالم. كریمی را حدود یك سال زیرنظر گرفتم. فهمیدم مهره پركار و دونده و تكنیكی است. بسیار خوشحالم كه او را كنار خودمان می بینم... نوع مهار او اصلا شناخته شده نیست. وقتی توپ را زیر پایش حركت می دهد، هر خط دفاعی متزلزل می شود. نمایش او مقابل تیم ملی آلمان در ایران ستودنی بود.
سخنان ماگات نشان می دهد برخلاف دو بازیكن دیگر ایرانی كه با اصرار مدیران باشگاه به بایرن پیوستند، این بار سرمربی خود، كریمی را می خواهد.
انتقال بازیكن ۲۶ ساله ایرانی به پرافتخارترین تیم آلمانی، توجه بسیاری از مطبوعات و رسانه های دنیا را نیز به خود جلب كرده است، اما جالب ترین نظر را شبكه تلویزیونی ملی عربستان ابراز می دارد، هنگامی كه ستایش و نگرانی خود را پشت این جملات پنهان می كند: او یك مسلمان ایرانی است و ما باید او را ستایش كنیم... نباید اجازه داد مدیران و مربیان بایرن او را روی نیمكت این تیم بزرگ آلمانی حبس كنند.
علی كریمی از تیم فتح سپاه تهران چهره شد. در آن سالها بازیكنان چمنی در مسابقات فوتسال هم می توانستند حضور یابند. مسابقات جام رمضان و بازی دو تیم استقلال و فتح در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی كه به جنجال كشیده شد، علی كریمی را به مطبوعات هم كشاند و سرانجام او در حالی كه با استقلال قرارداد داخلی امضا كرده بود، به پرسپولیس پیوست. كریمی در پرسپولیس نیز درخشید تا هم به مهره فیكس تیم ملی تبدیل شود و هم از میان تیم های عاشق تكنیك عربی، طرفداران پروپاقرصی پیدا كند. انتقال كریمی به الاهلی امارات گرچه به لحاظ مادی به نفع او و باشگاهش تمام شد، اما تنها در همین سطح ماند و چیزی به غنای تكنیكی و داشته های تاكتیكی و حرفه ای او نیفزود.كریمی با ۲۶ سال سن، ۸۷ بازی و ۳۲ گل زده ملی از اول ژوئیه (اواسط خردادماه) وارد باشگاه بایرن مونیخ خواهد شد. او آخرین مرد سال فوتبال آسیا است كه با قهرمانی بایرن در بوندس لیگا، شانس بازی در جام قهرمانان اروپا را نیز پیدا كرده است.
خبرگزاری فرانسه درباره اش می نویسد: همه در آسیا او را به نام مارادونا می شناسند. چهره اش چندان شباهتی به آن اعجوبه آمریكای جنوبی ندارد، اما همه باید منتظر دیدن بازی اش بنشینیم.


همچنین مشاهده کنید