چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

گمنام موفق آنفیلد


حالا زمان را ۲۰ سال جلو می كشیم تا به امروز برسیم سال ۲۰۰۵؛ لیورپول در لیگ قهرمانان نقش یك گربه سیاه تمام عیار را بازی می كرد. همه از این تیم به عنوان قدرتی كه خیلی زود حذف می شود، یاد می كردند. همه در ابتدای فصل ۲۰۰۵ از این حرف می زدند كه كدام یك باید روی نیمكت بنشینند؟ سیسه، باروش یا اوون. یك ضلع معما با انتقال اوون به رئال حل شد. سیسه خیلی زود مصدوم شد و از آن آقای گل لوشامپیونا نامی باقی ماند. میلان باروش كه به عنوان آقای گل یورو ۲۰۰۴ دوباره به جمع قرمزها برگشته بود، نتوانست به تنهایی جور خط حمله لیورپول را بكشد و مورینتس هم كه در تعطیلات ژانویه به تیم آمد هنوز نتوانسته با فوتبال انگلیس و فضای حاكم بر آن اخت شود. با این حال لیورپول یاد گذشته ها كرد؛ یوونتوس و چلسی را حذف كرد و راه رسیدن خود به فینال استانبول و تقابل با میلان را هموار. اما در این راه كسی بیشترین سهم را در موفقیت قرمزها داشت كه در ابتدای فصل هیچ كس نامی از او نمی برد: لوییس گارسیا؛ هافبك - مهاجمی كه در بارسا گم شده یی بیش نبود و در ابتدای فصل هم هیچ كدام از خوشبین ترین هواداران لیورپول هم فكر نمی كردند این مرد اسپانیایی ناجی شان لقب بگیرد. خود لوییس گارسیا اعتقاد دارد آنچه او و تیمش را در لیگ قهرمانان تا به اینجا پیش برده است، «اتحاد» تیم و اعضایش بوده است. همه فقط از رافائل بنیتس و شاگردانش بابت نمایش های ضعیف و بی ثبات شان در لیگ انتقاد می كردند اما آنها جواب تمام این انتقادها را در اروپا دادند و حالا همه دوست دارند در مورد تك گل لوییس گارسیا مقابل چلسی صحبت كنند. گل دقیقه چهارمی كه پنجمین گل مرد اسپانیایی به شمار می رفت اما او سعی می كند چندان به این قضیه شاخ و برگ و آب و تاب ندهد: «یك جورهایی شانس آوردم. اكثراً خودم گل های مان را به ثمر رسانده ام اما فكر می كنم مهمترین مسأله اتحاد تیمی مان باشد. همه با هم هماهنگ هستند و همگی برای هم بازی می كنیم. تیم در تمام بازیهایش در اروپا شخصیتی عالی را از خود نشان داده است. بازی كردن در لیگ قهرمانان سبكی متفاوت را می طلبد و ما هم با این مسأله خیلی خوب كنار آمده ایم. مقابل چلسی، مهم این بود كه با هم كار كنیم و در كنار هم باشیم و فشرده بازی كنیم. ما كار بزرگی انجام دادیم و فكر می كنم شایستگی صعود به مرحله بعد را داشتیم.» شاید این كار سختی كه گارسیا از آن نام می برد در ساق پای بازیكنانی چون كاراگر و جرارد به خوبی دیده شود اما گارسیا اعتقاد دارد كه مقابل چلسی «همه بازیكنان قهرمان بودند.»
تداوم و مقاومت
بدون شك این فصل بهترین فصل گارسیا در لیورپول و كلاً در دوران بازیگری اش به حساب می آید. گل او مقابل یووه در دور یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان یكی از ۱۳ گل او در كل رقابت های این فصل بود اما مهمترین عنصر در موفقیت او، تداوم كاری اش است كه در لیست بلند بالای مصدومان لیورپول، فاكتوری غیرقابل انكار است. ژابی آلونسو در مورد هموطنش می گوید: «لوییس یك هافبك است اما توانایی های بالایی در گلزنی دارد. این روزها خیلی سخت است كه چنین تركیبی پیدا كنید اما لوییس در چنان نقش های متفاوتی ظاهر می شود و این برای تیم خیلی مهم است.» گارسیای چپ پا در هر دو گوش چپ و راست انجام وظیفه می كند اما همواره ترجیح می دهد كه پشت دو مهاجم تیم به میدان رود. از همه مهمتر، فرم عالی او است كه در ماه مارس به اولین بازی ملی اش در سن ۲۶ سالگی انجامید. اینكه او اعتماد بنیتس را پشت سر خود داشته، نمی تواند در موفقیتش چندان بی تأثیر باشد. او زیر نظر بنیتس به همراه تنه ریف به دسته اول لیگ اسپانیا رسید و در همان فصل (۲۰۰۱-۲۰۰۰) بهترین آمار گلزنی دوران بازیگری اش، ۱۶ گل را رقم زد. تابستان امسال هم، در حالی كه با ورود ژولی جایگاهش را متزلزل می دید، از بارسا به جمع قرمزها پیوست. گارسیا خودش اعتراف می كند كه بازی كردن در لیگ قهرمانان به مراتب آسان تر از لیگ برتر است. او اعتراف می كند كه لیگ قهرمانان «بیشتر سرعتی و در گرو نگه داشتن توپ» است در حالی كه در انگلیس «بازیها سخت ترند، به خصوص خارج از خانه» به همین دلیل می گوید: «با سبك بازی من، امسال لیگ قهرمانان راحت تر بوده است.»
جو آنفیلد
قهرمانی در استانبول، افتخارات را «زودتر از حد انتظار» به تیم می آورد اما هر اتفاقی هم در فینال بیفتد، گارسیا كه هیچ وقت به دلیل قرضی بودنش بیشتر از یك فصل را با تیم تجربه نكرده است می داند كه دلش می خواهد چه كاری انجام دهد:«جو آنفیلد با هر جای دیگر فرق می كند.»
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید