سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


پاسخ به روند پرونده های دستیاری، حقوق شهروندی و مفاسد اقتصادی


سخنگوی قوه قضاییه در جلسه مطبوعاتی این هفته در مورد پیش نویس قانون وكالت گفت: این پیش نویس محرمانه نیست و هنوز در دستور كار قوه قضاییه قرار نگرفته است. بنا به نظر آیت ا... شاهرودی چه بسا نیازی به بازنویسی این قانون وجود نداشته باشد. ایشان در اكثر موارد نظریه اصلاح قوانین موجود دارند. برای تدوین و یا اصلاح قانون موجود حتماً از نظر قانون های وكلای دادگستری استفاده خواهد شد.
جمال كریمی راد در مورد بخشنامه اخیر آیت ا... شاهرودی رئیس قوه قضاییه گفت: این بخشنامه در جهت یكسان سازی رویه تمامی دادسراها صادر شده است و بدان معنا نیست كه هیچ كدام از دادسراها تا پیش از این پرونده ها را با این رویه رسیدگی نمی كردند. بر اساس این بخشنامه در جرایم غیرمشهود با استناد به مواد ،۱۸ ،۲۴ ،۲۶ ۶۹ آیین دادرسی كیفری قاضی و بازپرس و دادیار بایستی شكایت را دریافت كرده پس از استماع نظر شاكی در صورت وجود دلیل كافی دستور احضار متهم را صادر كنند.
اگر در دستگاه های مربوط به ضابطین مانند كلانتری در بحث جرایم غیرمشهود شكایتی مطرح شود آنها موظف هستند شاكی را برای طرح شكایت به دادسرا ارجاع دهند.
وی با اشاره به این كه وسایل متعددی داریم كه رویه خارج از بخشنامه رئیس قوه خلاف حقوق شهروندی و باعث سلب امنیت و اطمینان مردم می شود گفت: قوه قضاییه به دنبال ایجاد فرهنگ مطلوب جهت استیفای حقوق شهروندان است.
كریمی راد كه رئیس دادسرای انتظامی قضات نیز هست در مورد اجرایی شدن بخشنامه گفت: هیأت های نظارت و پیگیری به استانها فرستاده خواهند شد و هر دو سه ماه یك بار گزارش عملكرد دادسراها به مردم داده خواهد شد.
وی در پاسخ به اظهارات برخی كه می گویند اكثریت مهره های اساسی در دستگاه قضایی عراقی و افغانی هستند گفت: بر اساس قانون (ماده ۹۸۲ قانون مدنی اصلاحیه سال ۱۳۷۰) قاضی و رئیس قوه قضائیه بایستی ایرانی الاصل باشند. در دستگاه قضایی دو سه نفر قاضی افغانی وجود دارند كه با توجه به تفسیر مجلس نسبت به این ماده آنها شامل این قانون نمی شوند چون این قضات قبل از تاریخ تصویب قانون وارد دستگاه قضایی شده بودند. وی در مورد برخورد با مفاسد اقتصادی با اشاره به این كه قوه قضاییه مدعی نیست كه تمام فرمان مقام معظم رهبری را كامل و دقیق و آن طور كه شایسته بوده انجام داده است گفت: رسیدگی به مفاسد اقتصادی در دستگاه قضایی به صورت جدی در حال رسیدگی است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره حكم تجدیدنظر ملی مذهبی ها هم توضیح داد: حكم آنها صادر و به وكلا هم ابلاغ شده است ؛ این همان حكمی است كه به موجب آن تحمل كیفر می كنند.
وی اتهام مطروحه در پرونده آزمون دستیاری را تحصیل مال نامشروع از طریق فروش سؤالات به دیگران عنوان كرد و گفت: در این پرونده برای ۶ نفر كیفرخواست صادر شده است. ۲ نفر از این افراد كارمند دولت و ۴ نفر پزشك متخلف هستند. دادسرا به دنبال افراد دیگری نیز هست.
كریمی راد در مورد نظر فرهنگستان علوم پزشكی مبنی بر محرومیت مادام العمر پزشكان گفت: حكم این پزشكان بنا به نظر قاضی دادگاه صادر خواهد شد و كسی نمی تواند در محتوای آن دخالت كند. این دادگاه علنی برگزار خواهد شد.
سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده قاچاق كالا در فرودگاه پیام ضمن اشاره به همكاری وزارت اطلاعات و گمرك با قوه قضاییه گفت در این پرونده جمعاً ۳۴ میلیارد تومان (۲۱ میلیارد تومان در سال ۸۳ و ۱۳ میلیارد تومان در سال ۸۲) كسری اظهار ورود كالا گزارش شده است. تمامی اموال متهم اصلی پرونده شناسایی شده است كه در زمان اجرای حكم مؤثر خواهد بود. او فردی دستفروش بوده كه با ورود به كار تجارت و نفوذ در مراجع دولتی چنین كاری را انجام داده است.
كریمی راد همچنین در مورد اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با تخلفات احتمالی انتخابات گفت: قوه قضاییه تمام تلاش خود را برای برگزاری سالم انتخابات خواهد داشت.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید