پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرطان معده


متخصصان هنوز نتوانسته اند دلیل اولیه سرطان معده را تعریف كنند اما به نظر می رسد عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند. برخی محققان اعتقاد دارند زخم های معده یا پولیپ های معده می تواند منجر به سرطان شود.
زخم معده ناحیه ملتهب یا خراشیده ای در لایه پوشاننده معده است و به عنوان زخم گوارش هم از آن یاد می شود. پولیپ معده، مناطق گرد و رشد كرده غیرسرطانی هستند كه به داخل فضای معده بیرون می زنند.
عوامل محیطی یا عفونت های ناشی از باكتری هلیكوباكترپیلوری می توانند دلایل محتمل ایجاد سرطان معده باشند. رژیم غذایی نامناسب نیز می تواند مزید بر علت باشد. علایم سرطان معده در مراحل اولیه می تواند علایمی عمومی شامل هضم نشدن، بی قراری، حالت تهوع یا سوزش باشد. این علایم در بسیاری از بیماری های گوارشی دیگر نیز دیده می شود. بنابراین وجود این علائم دلیل بر ابتلا به سرطان نیست. درمان بر مبنای مشخصات هر فرد متفاوت است اما می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی یا رادیو تراپی باشد.
حقایقی درباره سرطان معده
سرطان معده به ندرت افراد زیر ۴۰ سال را مبتلا می كند و بیشتر در افراد بالای ۵۵ سال دیده می شود. این سرطان سالانه حدود ۱۵ هزار نفر را در آمریكا به كام مرگ می كشاند و یكی از هفتمین علل اصلی مرگ و میر در این كشور است. همانطور كه می دانید وظیفه معده، انبار و خرد كردن مواد غذایی و آماده كردن برای جذب شدن است. دیواره معده شامل چندین لایه عضلانی است كه توسط سلول های ترشح كننده آنزیم های معدی یا اسید معده پوشیده شده اند. پپسین یكی از این آنزیم هاست كه پروتئین ها را می شكند، اما معروفترین ماده مترشحه توسط معده اسید كلریدریك یا اسید معده است كه خاصیت میكرب كشی دارد و محیط را برای عملكرد آنزیم های معده از جمله پپسین آماده می كند.
سوال اینجاست كه موادی مثل اسید و پپسین چطور به خود روده آسیب می رسانند؟ تعدادی از سلول های جدار روده ماده ای ترشح می كنند كه مثل یك سطح حفاظتی بافت داخلی معده را از گزند این مواد مصون می دارد. اگر این لایه موكوسی به هر دلیل تضعیف شده، زخم معده اتفاق می افتد. مصرف بیش از حد آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و كورتون ها می تواند ترشح این ماده موكوسی را مختل كرده و باعث بروز زخم های گوارشی شود.
درمان سرطان روده
گزینه های درمانی متعدد برای سرطان معده تعریف شده است. به طور كلی درمان به عوامل زیر وابسته است: ابعاد، محل و میزان گسترش تومور، مرحله ای كه سرطان پیشرفت كرده است و وضعیت عمومی سلامت بیمار.
به دلیل همین تنوع عوامل مرتبط، درمان این سرطان برای هر بیمار به طور مجزا و اختصاصی طراحی می شود. بسته به درجه بیماری و زمان تشخیص آن، درمان سرطان معده می تواند شامل جراحی، شیمی درمانی، اشعه درمانی و ایمونوتراپی باشد كه بعضا با هم تركیب هم خواهند شد.
اهمیت تغذیه
برای افرادی كه تحت درمان به خاطر ابتلا به سرطان معده بوده اند، تغذیه بسیار دشوار خواهد بود. درمان سرطان به خودی خود می تواند باعث كاهش یا از بین رفتن اشتها شود. افراد بسیار كمی می توانند در حالت خستگی، بیماری یا بی قراری غذا بخورند. در عین حال غذا خوردن با وجود عوارضی چون تهوع، استفراغ یا زخم های دهانی كار طاقت فرسایی خواهد بود. درمان سرطان می تواند حس چشایی را مختل كند. كسانی كه تحت جراحی معده قرار می گیرند ممكن است با خوردن مقدار بسیار كمی غذا دچار احساس سیری كاذب شوند كه بسیار ناخوشایند خواهد بود. تغذیه مناسب برای هر كسی لازم است اما برای افرادی كه سرطان معده دارند اهمیتی حیاتی خواهد داشت.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید