سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اسکیلاچی، جرقه ای که زود خاموش شد


سالواتوره موفق شده بود دروازه اتریش را باز كند. این بازیكن سیسیلی كه ذخیره آندره آ كارناواله در تیم ملی ایتالیا بود تا پیش از شروع جام جهانی تقریباً یك بازیكن گمنام بود كه در عرض یك ماه از فرش به عرش رسید تا به یكی از محبوب ترین بازیكنان ایتالیایی مبدل شود. زدن شش گل طی هفت مسابقه در كادر رقابت های جام جهانی ۹۰ این بازیكن نه چندان مطرح باشگاه یوونتوس را شهره خاص و عام كرد و زدن این تعداد گل كافی بود تا عنوان آقای گلی مسابقات را از آن خود كند. همانقدر كه خیلی زود درخشید به همان نسبت هم زود از عرصه فوتبال و سطح اول آن كنار رفت. واقعاً چه بلایی بر سر این سوپراستار تابستان ۹۰ آمده؟
اسكیلاچی در مصاحبه با وب سایت فیفا این گونه توضیح می دهد: «واقعاً سرم خیلی شلوغ است. اول از همه مدرسه فوتبالی كه در پالرمو تاسیس كرده ام بیشترین وقت مرا می گیرد. از آن جا كه به عنوان كارشناس فوتبال با تلویزیون و كانال Rai۲ همكاری می كنم، سعی دارم توجه بیشتری به تیم های مسینا و پالرمو داشته باشم.»
در پایان حرفه اش در سال ،۲۰۰۰ اسكیلاچی به سیسیل بازگشت و در پالرمو یك مركز ورزشی با یك زمین اختصاصی چمن مصنوعی افتتاح كرد همچنین او مسئولیت مدرسه فوتبال لوئیس ریبولا را نیز بر عهده گرفت. این یك بازگشت اندوهناك برای توتو بود چرا كه او فوتبالش را دقیقاً از همین زمین ها و در حالی كه فقط یك نوجوان یازده ساله عاشق فوتبال بود، آغاز كرد.مهاجم پیشین یوونتوس می گوید: «كودكان در این مركز دور هم جمع می شوند چرا كه همه آنها عاشق بازی فوتبال هستند و به خوبی می دانند كه دوستان زیادی در زمین فوتبال پیدا خواهند كرد و به مانند یك خانواده واقعی خواهند بود. البته همه آنها بازیكنان بزرگی نخواهند شد و فقط اندكی از آنها این شانس را خواهند داشت كه در باشگاه های بزرگ و معروف به حرفه فوتبال بپردازند از این رو است كه از آنها می خواهم فقط به فوتبال فكر كنند و در رویاهای كودكانه خود غرق نشوند چرا كه همه آنها خود را برترین بازیكن دنیا در آینده ای نه چندان دور می بینند. حتی من این توصیه را به بااستعدادترین آنها نیز می كنم.»
شروع كارش به عنوان مفسر در شبكه Rai۲نیز بسیار طبیعی بود و در اثر تبلیغات رسانه ای كه خود توتو باعث وجود آمدن آن شد، به دست آمد. او در یك شو تلویزیونی به نام «جزیره خوشبختی» به عنوان شركت كننده حاضر شد و با شیطنت های جذابی كه انجام داد كل ایتالیا را مجدداً مسحور خود كرد. او می گوید: «حضورم در تلویزیون اتفاقی بود ولی اكنون با عشق و علاقه در مورد فوتبال با آنها همكاری می كنم.»
• عاشق رویدادهای شگفت انگیز
اسكیلاچی دوست ندارد هیچ گاه در یك باشگاه حرفه ای مسئولیتی را بپذیرد و به نظر می رسد این كمی عجیب باشد. او همیشه فاصله اش را با دنیای فوتبال حرفه ای حفظ كرده و در این باره می گوید: «هیچ تمایلی برای مربی شدن ندارم حتی اگر مربیگری یك تیم در سری A باشد. پیشنهادهای بسیاری در این زمینه داشتم كه همگی آنها را رد كردم. در واقع نمی خواهم مجدداً وارد میادین فوتبال شوم؛ محیطی كه همه چیز در آن طبق تقویم و برنامه پیش می رود دائماً باید در حال تمرین و حفظ آمادگی باشید و به مسابقات مختلف فكر كنید بدتر از همه آنها اضطراب و هیجانی كه همیشه همراه شماست و آزارتان می دهد. می توانید از زندگی تان لذت ببرید و عاشق فوتبال باشید بدون آنكه در آن غرق شوید.» اما این نكته باعث نمی شود كه او نگاه دقیق و موشكافانه ای به مسابقات فوتبال نداشته باشد. او می گوید: این روزها در زمین های مسابقه نوع دیگری از فوتبال را شاهد هستیم كه با گذشته فرق دارد. شما نمی توانید قبل از شروع هر مسابقه تیم برنده را به درستی تعیین كنید. فوتبال مدرن بیشتر فیزیكی شده و تماشای آن چندان جذابیتی ندارد. بازیكنان نمی توانند سه پاس سالم به هم بدهند چرا كه این كار بسیار مشكل شده و بازیكنان حریف با یارگیری های فشرده اجازه چنین كاری را نمی دهند. اگرچه برای هواداران چندان فرقی نكرده است آنها فقط به نتیجه نگاه می كنند و می خواهند تیمشان همیشه پیروز باشد.
پالرمو و مسینا دو باشگاه سیسیلی حاضر در سری A در وضعیت خوبی به سر می برند. توتو در مورد آنها می گوید: «من هم مثل سایر هواداران سیسیلی از بازگشت آنها به سطح اول فوتبال ایتالیا بسیار خوشحالم. پس از سی سال انتظار، ناگهان آنها به سری A بازگشتند و جوی كه اكنون بر این دو تیم حاكم است درست مثل سابق است. می دانم كه دومین سال حضور پالرمو در این سطح می تواند بسیار برای آنها خطرناك باشد اما خوشبختانه پالرمو اكنون برای رسیدن به جایگاه های بالاتر و جام های اروپایی مبارزه می كند و این دقیقاً چیزی است كه هواداران سیسیلی می خواهند. آنها نباید تمركزشان را تا روز آخر از دست بدهند.»
توتو به خوبی واقف است كه در فوتبال چقدر زود همه چیز تغییر می كند و گاهی تیم ها در اوج قدرت ناگهان سقوط می كنند و یا به عكس آن. او می گوید: «جام جهانی ۹۰ زندگی مرا تغییر داد. بازی های خوبی كه به نمایش گذاشتم موجب شد در خارج از ایتالیا شهرت فراوانی كسب كنم و در فوتبال دنیا نامی برای خود دست و پا كنم. حضور در ژاپن نیز ماحصل درخشش در جام جهانی ۹۰ بود. رفتن به آنجا باعث شد افق های فكری ام گسترش یابند و تجربیات گرانبهایی به دست آورم. به هر صورت من همیشه از رویدادهای شگفت انگیز در زندگی لذت برده ام.»
• بزرگترین شگفتی
جهش خیره كننده اش از سطح یك بازیكن معمولی كه تبدیل به یك فوق ستاره شد بزرگترین شگفتی تمام دوران زندگی اش تلقی می شود. هجده سال قبل از آغاز مسابقات جام جهانی كه در آن تبدیل به یك قهرمان ملی شد در تیم دسته دومی مسینا بازی می كرد. یوونتوس برای تقویت خط حمله اش او را به تورین آورد ولی این انتقال هیچ گونه سروصدایی در محافل ورزشی به پا نكرد و كارشناسان نیز چندان توجهی به آن نكردند. هنگامی كه مربی وقت ایتالیا آزگلیو ویچینی نام بیست و دو نفر از بازیكنان منتخبش را برای حضور در جام جهانی اعلام كرد و نام اسكیلاچی نیز در میان دعوت شدگان به چشم خورد همگان از این تصمیم ویچینی تعجب كردند. اولین دیدار ایتالیایی ها مقابل اتریش برگزار شد كه بسیار نفس گیر و پایاپای بود. هفتاد و شش دقیقه از بازی گذشته بود و هنوز قفل دروازه حریف باز نشده بود. در همین لحظه اسكیلاچی وارد زمین شد و درست دو دقیقه بعد ارزش های خود را به رخ همگان كشید. او تنها گل بازی را به ثمر رساند. مهاجم تنومند یوونتوس نهایت فرصت طلبی را نشان داد. تا قبل از بازی سوم ایتالیا مقابل چكسلواكی سابق اسكیلاچی هنوز هم ذخیره آندره آ كارناواله محسوب می شد. از بازی مقابل چكسلواكی بود كه به عنوان یار ثابت در تركیب تیم ایتالیا قرار گرفت و در پنج بازی متوالی موفق به گلزنی شد. اسكیلاچی مهاجمی بود كه از یك لحظه غفلت مدافعان نهایت بهره را می برد و بدون ترس با پا و یا سر توپ را به سمت دروازه حریف شلیك می كرد تقریباً شصت درصد گل های ایتالیا در جام جهانی ۹۰ توسط این بازیكن به ثمر رسید. این سیسیلی كه با چشمانی از حدقه درآمده شادی اش را نشان می داد منجی ایتالیایی ها لقب گرفت.
• تولدی نو در ژاپن
پس از درخشش خیره كننده و وضعیت جدیدش در تیم ایتالیا روزنامه های ایتالیایی با تیترهای شادی از قبیل: «توتو، تو رویاهایمان را محقق ساختی»، «توتو، استاد گل»، «توتو، ایتالیا را قهرمان كن» بر روی پیشخوان روزنامه فروشی ها قرار گرفتند. در همین زمان در حدود بیست هزار نفر از هواداران در مقابل منزل اسكیلاچی در حومه شهر پالرمو گرد آمدند تا از اسطوره شان تشكر كنند.
اما جشن ایتالیایی ها در مرحله نیمه نهایی تمام شد. آنها در ضربات پنالتی مغلوب مارادونا و هم تیمی هایش شدند. بازی دو تیم در وقت های عادی و اضافه با نتیجه یك بر یك خاتمه یافت و در ضیافت پنالتی ها آرژانتین موفق تر از ایتالیا عمل كرد. توتو فقط نظاره گر ضربات دونادونی و آلدوسره نا بود كه راهی به چارچوب پیدا نكردند. بدین ترتیب رویاهای ایتالیا برای رسیدن به فینال در آسمان سیاه شهر ناپل نقش بر آب شد.در دیدار رده بندی اسكیلاچی باز هم در امر گلزنی موفق بود و این بار انگلیسی ها بودند كه دروازه شان را در مقابل این مهاجم كاربلد باز شده دیدند. این ششمین گل اسكیلاچی در این تورنمنت بود كه باعث شد تا عنوان آقای گلی مسابقات را كسب كند. عنوانی كه برای او كفش طلا را به ارمغان آورد. او با یوونتوس و رهبری دینوزوف موفق شد جام یوفا و جام حذفی ایتالیا را نیز به افتخاراتش اضافه كند. اما تابستان سال ۱۹۹۰ برای او هیچ گاه فراموش شدنی نیست چرا كه پسر سیسیل نام خود را در تاریخ فوتبال ایتالیا جاودانه كرد. پس از مصدومیت های متوالی، اسكیلاچی باز هم به میادین بازگشت اما نتوانست در یوونتوس موفق باشد. پس از سه فصل حضور در این تیم، سرانجام از تورین جدا شد و به اینترمیلان پیوست. ولی خودش هم می دانست كه دیگر نمی تواند مانند جام جهانی برای تیمش مفید باشد. قبل از جام جهانی ۱۹۹۴ و با توجه به اینكه می دانست نامش در لیست نهایی ایتالیا نخواهد بود، اینتر را به مقصد ژاپن ترك كرد. در ژاپن او هنوز یك بازیكن محبوب به شمار می رفت به طوری كه ژاپنی ها به او لقب توتوسان (toto-san) دادند. او با باشگاه جوبیلوایواتا یك قرارداد چهار ساله امضا كرد و سرانجام در سال ۱۹۹۸ و پس از اتمام قراردادش برای همیشه از دنیای بازیگری كناره گیری كرد. او دوبار ازدواج كرده و دارای سه فرزند است. حالا هم با همسر سومش زندگی می كند و هنوز هم گاه گاهی در مركز توجه رسانه ها و مطبوعات قرار دارد. نظریاتش در مورد مباحث ورزشی بسیار راهگشا بوده به طوری كه اكنون سمت مشاور ورزشی مسئولان شهری و منطقه ای را بر عهده دارد. او در سال ۲۰۰۳ داستان زندگی اش را از زمان بچگی كه در خیابان های پالرمو به دنبال توپ می دوید تا تبدیل شدن به یك قهرمان ملی در مصاحبه ای با نبونتو كامینیتی تعریف كرد. شش گلی كه در جام جهانی زد باعث شد تا از گمنامی محض درآید و تبدیل به بازیكن محبوب تیفوسی های ایتالیایی شود. شهرت اسكیلاچی قطعاً موجب دلگرمی بازیكنان جوان می شود و امروز او از زندگی اش رضایت كامل دارد و در جامعه سیسیلی یك انسان محترم محسوب می شود چرا كه هیچ گاه عشق به سیسیل و پالرمو را فراموش نمی كند.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید