سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲ هفته تا لیگ جهانی شانزدهم


مسابقاتی كه می توان آن را همپا و هم اندازه با رقابت های المپیك توصیف كرد.لیگ جهانی والیبال از سال ۱۹۹۰ راه اندازی شده و هم اكنون بی وقفه چشم به آغاز شانزدهمین دوره خود دارد.
لیگ شانزدهم دور اول بازیهای گروهی خود را طی روزهای جمعه ۶خرداد تا یكشنبه ۱۲ تیر ماه برگزار می كند و با شناسایی تیم های برتر گروههای سه گانه با یك هفته فاصله به استقبال مرحله نهایی بازیهای خود ( ۱۷ تا ۱۹ تیر) در شهر بلگراد صربستان مونته نگرو می رود.جوایز دلاری كه هر ساله با افزایش میلیون ها دلار به تیم ها و بازیكنان پرداخت می شود انگیزه مناسبی است تا والیبال همچنان در جاده پیشرفت و تكامل گام بردارد.
۱۲ تیم حاضر در لیگ شانزدهم
فدراسیون بین المللی والیبال FIVB كه پس از چندین دور برگزاری لیگ جهانی با سقف ۱۲ تیم آن را در دوره چهاردهم به ۱۶ تیم افزایش داده بود، با تجدید نظر در برنامه های خود یك بار دیگر تصمیم به انجام این بازیها با حضور ۱۲ تیم گرفت.
۱۲ تیمی كه از نظر منابع مالی و انسانی شرایط عالی داشته و هیچ گونه فشاری را از این ناحیه متوجه فدراسیون جهانی نمی شود. در لیگ شانزدهم مثل ادوار پیش بیشترین سهمیه از آن قاره اروپا و آمریكاست كه ۱۱ تیم شركت كننده را شامل می شود و تنها تیم باقیمانده لیگ شانزدهم از آسیاست. ژاپن یك پای ثابت این بازیها و حامی بزرگ مالی فدراسیون جهانی در شرایطی این بار هم در جمع غولان والیبال دنیا حاضر است كه دیگر فاقد قدرت پیشین است. بواقع در والیبال امروز آسیا كشورهایی چون ایران، كره جنوبی و چین شرایطی كاملا برتر و متمایز از چشم بادامی های رو به افول گذاشته دارند.
آنچه كه باعث می شود تا ژاپنی ها محبوب و نازپرورده مسند نشینان فدراسیون بین المللی والیبال FIVB باقی بمانند به موقعیت ممتاز مالی این كشور و نفوذ ژاپنی ها در بدنه فدراسیون جهانی باز می گردد. این در حالی است كه قدرت ژاپنی ها در كنفدراسیون آسیا به پایین ترین حد خود رسیده و كره ای ها و چینی ها هم به تلافی دهه های قبل همه چیز را میان خود تقسیم كرده اند.
چرا چین و كره نمی توانند
شاید این سوال پیش آید كه چرا كره جنوبی و چین و یا حتی ایران به عنوان قطب جدید والیبال قاره نمی توانند با پس زدن ژاپن به لیگ جهانی راه یابند. مهم ترین عامل ناتوانی در تامین هزینه سنگین بازیهاست كه حتی تا پایان حضور در دور مقدماتی سر به یك میلیون دلار خواهد زد.تازه جالب آنكه چینی ها در دو دوره آخر حضور خود در لیگ جهانی تنها به لطف كمك فدراسیون بین المللی والیبال توانستند شركت كنند و كره ای ها با وجود بهره وری از كمپانی های بزرگ صنعتی كشور خود سالهاست كه قادر به حضور در لیگ جهانی نیستند وگرنه قدرت تیم هایی چون چین، كره و یا ایران كمتر از تیم هایی مثل ونزوئلا، پرتغال و ژاپن نیست.
گروه بندی بازیهای امسال
گروه یك: برزیل، ونزوئلا، ژاپن و پرتغال
گروه دوم: ایتالیا، كوبا، بلغارستان، فرانسه
گروه سوم: صربستان مونته نگر و، یونان، آرژانتین ولهستان
روسیه و هلند غایبان بزرگ
عجیب ترین نكته پیرامون لیگ جهانی این دوره غیبت مرموز روسیه است، تیمی كه با وجود حضور فعال در ۱۴ دوره این بازیها برای دومین سال پیاپی به عنوان یكی از چند قدرت مطرح این رشته غایب است. غیبت سال پیش روسیه این گونه توجیه شد كه این تیم با توجه به نزدیكی بازیهای المپیك با مسابقات لیگ جهانی ترجیح داد تا با ستارگان مهاجرش پس از سال ها مدال طلای المپیك را به چنگ آورده مدال طلایی كه پس از بازیهای المپیك ۱۹۸۰ مسكو هیچگاه دیگر به اردوی روس ها نیامده ولی استمرار عدم حضور روسیه در لیگ جهانی شانزدهم اگر چه خبری پیرامون آن اعلام نشده است ولیكن می توان پیش بینی كرد كه آنها هم به سرنوشت چین و كره دچار شدند و از نظر مالی در مضیقه اند. وگرنه چه كسی می تواند باور كند كه تیم همیشه حاضر در مراحل نهایی با آن ستارگان مشهور مهاجرش در این سطح از بازیهای والیبال غایب باشد. روس ها در كارنامه شان در لیگ جهانی عناوین دوم و سوم بسیار به چشم می خورد و حتی آنان در لیگ چهاردهم در خانه برزیل از سكوی قهرمانی بالا رفتند.
هلند هم دیگر غایب سرشناس لیگ جهانی است. هلند فاتح لیگ جهانی هفتم؛ دارنده مدال طلای المپیك ۱۹۹۶ آتلانتا و فاتح چند مدال نقره و برنز اروپا، لیگ جهانی و قهرمانی جهان است. هنوز خاطره بازیهای آسمان خراش های ودان سرزمین لاله ها از یادها نرفته است.
آشنایی با تیم های حاضر
* برزیل: قویترین تیم حال حاضر جهان با چهار بار عنوان قهرمانی، یك نایب قهرمانی و چهار مقام چهارمی از موقعیتی استثنایی پس از ایتالیا در لیگ جهانی برخوردار است.
آنان را در حال حاضر شعبده بازان بزرگ والیبال می دانند. در بكارگیری تاكتیك تهاجمی در شرایط فعلی رقیبی برای خود نمی شناسند. در دو دوره اخیر لیگ جهانی با فاصله ای بسیار نسبت به رقبا به مقام قهرمانی رسیدند.
«برناندو رزنده» از روزی كه هدایت این تیم را بدست گرفته، باعث تحولی عظیم در والیبال جهان شده است. قدرت تیم های پایه ای در برزیل باعث استمرار موفقیت های تیم ملی بزرگسالان را تضمین كرده است.برزیل در این دوره با ستارگان بزرگ خود چون جیبا، دانته، گارسیا، مارسلینهو، وسلی، گوستاو آندرس و سانتوز همچنان مدعی شماره یك قهرمانی است.
برزیل در ۱۵ دوره گذشته تیم همیشه حاضر بازیها بوده است. این تیم در ۲۴۸ بازی انجام داده خود صاحب ۱۸۶ پیروزی و ۶۲ باخت شده است.
* آرژانتین: آرژانتینی ها چند دوره از لیگ جهانی را بدلیل اختلافات موجود بین فدراسیون والیبال آرژانتین و فدراسیون جهانی والیبال از دست دادند. آنها پس از یكی دو دوره غیبت دوباره به لیگ جهانی برگشته اند.
آرژانتین در مجموع در ۷ دوره از لیگ جهانی حاضر بوده است كه از ۸۶ بازی انجام داده صاحب ۲۷ برد و ۵۹ باخت شده است. براساس خبرهای رسیده ظاهرا آرژانتین در این دوره «میلوكوویچ» ستاره نامدار خود را در اختیار ندارد، اما از دیگر ستارگان این تیم می توان از شویتس، برنزاكونی، دارایدو، كاستول و دی میان یاد كرد. آرژانتین در ۷ دوره قبلی حضورش هیچ گاه سر از سكوهای برتر در نیاورد.
* بلغارستان: بلغارها دیگر آن تیم پرقدرت دهه هفتاد نیستند، اما تیم فعلی آنها نوید دهنده روزهای خوب برای والیبال این كشور است. بلغارها دوباره خیز برداشته اند.
فیزیك بدنی مناسب بازیكنان این دیار سال گذشته باعث تعجب محافل والیبال جهان شد. ولادیمیر نیكولوف، الكسی تودو و ایوان كولوف مردان بزرگ بلغارستان در بازیهای این دوره به شمار می روند.
بلغارستان طی ۷ دوره حضورش در لیگ جهانی از ۱۰۴ بازی به ۶۱ برد و۴۳ شكست دست پیدا كرد.
* كوبا: كوبایی ها با طی كردن یك دوره نزول كوتاه دوباره به صحنه لیگ جهانی بازگشته اند. قهرمان دوره نهم لیگ جهانی و دارنده ۵ عنوان نایب قهرمانی و یك مقام سومی در دوره چهاردهم غایب بود.
هنوز آیدازابل و پیمنتا معروف ترین بازیكنان كوبا محسوب می شوند. البته كوبا با جوانان مستعدش دوباره چشم به بزرگی را دارد. روبرتو گارسیا سرمربی كوبا اعتقاد دارد كه این تیم شگفتی ساز لیگ شانزدهم خواهد بود.
كوبا در ۱۴ دوره حضورش در لیگ جهانی از ۲۲۱ بازی انجام داده به ۱۳۸ برد و ۸۳ باخت دست یافته است.
* فرانسه: این تیم هم در دو دهه اخیر با نوسانات زیادی روبرو بوده است. با وجود برخورداری از ستارگان بزرگ همچون روبرت هنو، آنتیگا، گرانووركا، پاتین و... فرانسوی ها تنها موفق به راهیابی در ۹دوره لیگ جهانی شدند. آنان همانند ایتالیایی ها با انستیتوهای فعالی كه در اختیار دارند در ایجاد و تحول در والیبال اروپا و جهان همیشه نقش داشتند. فرانسه از ۹ بار حضور خود در لیگ جهانی از ۱۱۸ بازی به ۵۴ برد و ۶۴ باخت رسیده است.
*یونان: چند سالی است كه این كشور پس از بسكتبال، حضور در عرصه های مهم اروپایی و جهانی را جدی گرفته و در این رشته به دنبال عناوین با ارزشی است. یونان به تدریج در حال مطرح شدن است و از همین مراودات و به خصوص حضور در لیگ های جهانی و بازیهای المپیك پلی است برای رسیدن به هدف مورد نظر.
یونانی ها ۸ دوره حضور در لیگ جهانی را تجربه كرده اند و در این مدت ۱۱۹بازی انجام داده اند كه ۳۸ برد و ۸۱ باخت در كارنامه آنها به ثبت رسیده است.
* ایتالیا: ركورددار قهرمانی در لیگ جهانی و یكی از قدرت های طراز اول فعلی در والیبال دنیا.
ایتالیایی ها هنوز به لطف ۸ بار قهرمانی در لیگ جهانی، ۳ نایب قهرمانی و ۲ مقام سومی در بالاترین نقطه جدول ركوردداران قرار دارند. بعید به نظر می رسد كه به این زودی ها كشوری قادر به پاك كردن این ركورد باشد.
ایتالیایی ها همانند برزیل در همه دوره ها حاضر بوده اند و در مجموع از ۲۳۹ بازی انجام داده۱۸۵ برد و ۵۴ باخت داشته اند.
«مونتالی» كه خواهان پاگذاشتن جای پای ولاسكوی كبیر است، اگرچه هنوز به این آرزویش نرسیده ولیكن توانسته چند مدال با ارزش از جمله مدال نقره المپیك آتن و لیگ جهانی پانزدهم را به ورزش ایتالیا هدیه كند.
ماسترنجلو، ورمیگلو، تن كاتی، زالتانف، الساندروفی و میونی همچنان نامشان در میان ستارگان تیم مونتالی به چشم می خورد.
*ژاپن: ژاپن دیگر آن تیم خوفناك دهه هفتاد نیست كه لرزه بر اندام حریفان می انداخت و در هر دوره با ابتكار و خلاقیت جدید باعث تحول در والیبال می شد. ژاپن حالا با وجود حضور در مهم ترین عرصه های والیبال دنیا كه فقط با اتكا به كمك های مالی صورت می گیرد حتی در آسیا نیز جایگاهی در میان تیم های برتر ندارد. ژاپن در ۱۲ دوره حضورش در لیگ جهانی صاحب ۴۰ برد و ۱۱۶ باخت طی ۱۵۶ بازی است. پس از كناره گیری آتاناكامیكی از بازماندگان تیم تاریخی المپیك ۱۹۷۲ مونیخ، «اوتو» سمت سرمربیگری این تیم را پذیرفته است.
اونو، ناهاهیرو، اوسامی، یاماموتو هرگز قابل قیاس با ستارگان نامدار ژاپن درگذشته نیستند.
* لهستان: قهرمان المپیك ۱۹۷۶ مونترآل بار دیگر نتوانسته در والیبال دنیا سربلند كند. اگرچه در این دو دهه بارها تیم جوانان این كشور در اروپا و جهان با كسب عنوان قهرمانی خبرساز شد، اما آنها به دلیل حرفه ای شدن والیبال در رده بزرگسالان هرگز نتوانستند در این رده و سطح خوش بدرخشند. لهستانی ها در ۷ دوره حضور در لیگ جهانی این كارنامه را از خود بر جای گذاشته اند. ۹۰ بازی، ۴۲ برد و ۴۸ باخت.
* پرتغال: در فوتبال اروپا با وجود سرمایه گذاری فراوان در والیبال نتوانسته در اندازه های خرج كرد خود نتیجه بگیرد. با رفتن سرمربی سابق كوبایی ها حالا عنان تیم را پرتغالی ها به «ساموئل اورلاندو» سپرده اند.
پرتغال از ۵ دوره حضورش در لیگ جهانی از ۶۰ بازی صاحب ۱۳ برد و ۴۷ باخت است.
* صربستان مونته نگرو: یكی از قطب های جدید والیبال جهان كه هم اكنون بدل به تیمی بزرگ در تمامی سطوح مبدل شده است. قهرمانی در المپیك ۲۰۰۰ سیدنی و كسب چندین مقام دوم و سومی در مسابقات لیگ جهانی، قهرمانی جهان این تیم را در زمره بزرگان فعلی والیبال دنیا قرار می دهد. صربستان هنوز روی كاكل میلوكوویچ، برادران گرتیك و ماركوویچ می چرخد. آنها از ۷ دوره حضورشان در لیگ جهانی ۶۹ برد و ۴۱ شكست از ۱۱۰ بازی به دست آورده اند.
* ونزوئلا: كشوری كه در مجاورت كشورهای صاحب والیبال چون برزیل، آرژانتین و آمریكا و كانادا خود را مطرح كرد. آنها هم اكنون در تمامی رده های سنی در والیبال جهان حضور فعالی دارند. ونزوئلا از سه دوره حضورش در لیگ جهانی صاحب ۷ برد، ۲۹ باخت از ۳۶ بازی است.
برنامه بازیهای هفته اول
۶ خرداد تا ۸ خرداد
ونزوئلا- برزیل
پرتغال- ژاپن
ایتالیا- فرانسه
بلغارستان- كوبا
یونان- صربستان مونته نگرو
لهستان- آرژانتین
جدول رده بندی ۱۵ دوره گذشته
۱۹۹۰ اوزاكا ژاپن: ۱ _ ایتالیا ۲ _ هلند ۳ _ برزیل
۱۹۹۱ میلان ایتالیا: ۱ _ ایتالیا ۲ _ كوبا ۳ _ روسیه
۱۹۹۲ جنوا ایتالیا: ۱ _ ایتالیا ۲ _ كوبا ۳ _ آمریكا
۱۹۹۳ سائوپولو برزیل: ۱ _ برزیل ۲ _ روسیه ۳ _ ایتالیا
۱۹۹۴ میلان ایتالیا: ۱ _ ایتالیا ۲ _ كوبا ۳ _ برزیل
۱۹۹۵ ریودو ژانیرو برزیل: ۱ _ ایتالیا ۲ _ كوبا ۳ _ برزیل
۱۹۹۶ روتردام هلند: ۱ _ هلند ۲ _ ایتالیا ۳ _ روسیه
۱۹۹۷ مسكو روسیه: ۱ _ ایتالیا ۲ _ كوبا ۳ _ روسیه
۱۹۹۸ میلان ایتالیا: ۱ _ كوبا ۲ _ روسیه ۳ _ هلند
۱۹۹۹ ماردل پلاتا آرژانتین: ۱ - ایتالیا ۲ _ كوبا ۳ _ برزیل
۲۰۰۰ روتردام هلند: ۱_ ایتالیا ۲ _ روسیه ۳ _ برزیل
۲۰۰۱ كاتوویچ لهستان: ۱ _ برزیل ۲ _ ایتالیا ۳ _ روسیه
۲۰۰۲ بیلوهورزینتو برزیل: ۱- روسیه ۲ _ برزیل ۳ _ صربستان
۲۰۰۳ مادرید اسپانیا: ۱ _ برزیل ۲ _ صربستان ۳ _ ایتالیا
۲۰۰۴ رم ایتالیا: ۱ _ برزیل ۲ _ ایتالیا ۳ - صربستان


همچنین مشاهده کنید