چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

گردش شال های سبز برای سومین قهرمانی پرتغال


یك سال پیش كه یوفا ورزشگاه سبزپوشان لیسبون را به عنوان برگزاركننده فینال جام یوفا انتخاب كرد رسیدن به این مرحله برای هواداران به یك رؤیا شبیه بود اما مردان ژوزه پی سیرو با فوتبالی تهاجمی و تماشایی با شایستگی به بازی پایانی رسیدند. اوج هنرمردان اسپورتینگ در دیدار برگشت نیمه نهایی در زمین AZ آلكمار بود كه با گل دقیقه صد و بیست و دوم توانستند سرنوشت را زیر و رو كنند. حتی هواداران بنفیكا نیز برای بازی امشب حامی اسپورتینگ خواهند بود. تمام روزنامه های پرتغالی از مردم خواسته اند كه به این فینال به چشم یك بازی ملی نگاه كنند و برای شكست روس ها سنگ تمام بگذارند؛ سناریویی كه شنبه شب بعید به نظر می رسید. چهار روز پیش بنفیكا در ورزشگاه لوز توانست اسپورتینگ را با یك گل شكست دهد تا در فاصله یك هفته به پایان لیگ پرتغال سبزپوشان دیگر امیدی به قهرمانی نداشته باشند.
روزنامه های پرتغالی پیش بینی كردند كه حالا اسپورتینگ باید با روحیه یی در هم ریخته برای فینال بزرگ آماده شود. اما پی سیرو از صبح روز بعد تمرینات تیم را از سر گرفت و در این چند روز به دنبال بالا بردن روحیه بازیكنان بوده است.
این سومین فصل متوالی است كه پرتغال در فینال یكی از دو جام معتبر اروپا نماینده دارد و پس از قهرمانی پورتو در جام یوفا و لیگ قهرمانان این بار همه منتظر قهرمانی اسپورتینگ هستند.
این مسابقه تقریباً یك سال پس از فینال یورو ۲۰۰۴ است كه با پیروزی یونان به پایان رسید و پایانی اشكبار برای میزبان داشت و پرتغالی ها به هیچ وجه نمی خواهند این خاطره تلخ تكرار شود.
پیش بینی می شود كه برای این بازی تنها دو هزار تماشاگر روس به لیسبون بیایند و بقیه صندلی های ورزشگاه ۴۵ هزار نفری در اختیارهواداران میزبان خواهد بود. زسكا نیز انگیزه بالایی برای این بازی دارد و پس از فروپاشی شوروی می خواهد اولین باشگاه روسی قهرمان اروپا باشد. پی سیرو در مورد حساسیت این بازی به بازیكنانش هشدارمیدهدو او به فینال یورو ۲۰۰۴ اشاره می كند كه پرتغال در ورزشگاه لوز لیسبون مغلوب یونان شد. «در فینال هیچ تیمی برتری ندارد.» ترس دستیار سابق كارلوس كروش در رئال مادرید از این است كه روس ها شگفتی تازه یی خلق كنند. »این مسابقه بین تیمی است كه چیزی برای از دست دادن ندارد و تیمی كه ممكن است همه چیزش را ببازد.
مربی آنها درآرامش و به سختی با آنها تمرین می كند و به آنها تأكید می كند كه تمام فشار این بازی بر روی ما است.» بازیكنان زسكا برای این بازی آماده اند. ایویكا اولیچ، مهاجم كروات این تیم می گوید: «تنها نگرانی ما خستگی روحی بازیكنان است ولی فكر نمی كنم كه این برای ما مشكل ساز شود و در شرایط خوبی هستیم.»
اسپورتینگ پس از قهرمانی جام در جام اروپا در سال ۱۹۶۴ كه با پیروزی مقابل MTK بوداپست به دست آمد به دنبال دومین افتخار قاره یی است و با شكست شنبه شب در دربی لیسبون این تنها شانس باقیمانده آنها است. فابیو روچمباك، هافبك برزیلی اسپورتینگ می گوید: «دیگر نباید به این شكست فكر كنیم و باید بر روی فینال تمركز كنیم.» كارلوس مارتین، هافبك و ژوزف اناكارهیر، مدافع نیجریه یی اسپورتینگ پس از مصدومیت به فینال می رسند.
روسهابرای ركورد شكنی می آیند
هر چند اكثر پیش بینی ها به نفع اسپورتینگ است، ولی زسكا را به هیچ وجه نباید دست كم گرفت. تیم ارتش روسیه به لطف خط حمله ای آتشین حریفان بزرگی مانند بنفیكا، پارتیزان بلگراد، اوسر و پارما را پشت سر گذاشته تا به فینال برسد.این موفقیتی عظیم برای زسكا است، چرا كه هیچ تیم روسی پیش از این نتوانسته بود به مرحله یی بالاتر از یك هشتم نهایی مسابقات اروپایی برسد.
روزنامه های روسی در این مورد می نویسند : «این یك موفقیت بزرگ است و حالا می توانیم به نخستین قهرمانی بزرگ برای روسیه جدید فكر كنیم.» زسكا برای رسیدن به فینال در ورزشگاه خانگی لكوموتیو، پارما را با نتیجه صفر _ ۳ شكست داد و علاوه بر آن مرز پنجاه بازی در مسابقات اروپایی را پشت سرگذاشت. زسكا در ورزشگاه خانگی اش غیرقابل مهار بوده و به لطف پیروزی های پر گل در خانه (صفر _ ۴ مقابل اوسر، صفر _ ۳ مقابل پارما) توانست به فینال برسد.
حتی جدایی سرگی سماك، كاپیتان زسكا كه درنیم فصل به پاری سن ژرمن رفت، نتوانست منجر به ضعف خط حمله جوان این تیم شود (میانگین سنی این تیم ۲۲ سال است) تكیه والری گاتزایف مربی این تیم بیشتر برروی استعدادهای روس و بازیكنان گمنام آفریقایی و امریكای جنوبی است. اما این بار زسكا نه تنها امتیاز بازی در خانه را ندارد، بلكه باید فینال را در خانه حریف برگزار كند. اسپورتینگ در بازیهای خانگی این فصل جام یوفا تنها در دو بازی برنده نشده و پنج بازی از هفت بازی را با پیروزی به پایان برده.
اما این مسأله مردان زسكا را نمی ترساند و آنها به شكستن یك ركورد دیگر فكر می كنند.
ایگور آلیكفیف، دروازه بان ۱۹ ساله این تیم می گوید: «اگر به همین ترتیب ادامه دهیم، به زودی در فینال لیگ قهرمانان بازی خواهیم كرد!»
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید