چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پروژه های جذاب و گاف های بی موقع


براساس دو بررسی انجام شده توسط دو مؤسسه مستقل (around the rings.com و games bids.com)، پاریس هنوز هم نسبت به سایر نامزدها شانس بیشتری برای میزبانی المپیك دارد ولی پرونده لندن در روزهای پایانی بیش از گذشته جلب توجه خواهد كرد.
به نقل از مؤسسه گیمزبیدز كه محاسباتش را براساس شرایط نامزدهایی انجام داده كه در دوره های قبلی میزبانی المپیك را به دست آورده اند، پروژه پاریس پایه و اساس استواری دارد و به عنوان یك وزنه سنگین به شمار می رود اما مزیت پرونده لندن سبك ستیزه جویانه و پروژه هایی است كه توانایی رقابت دارند و می توانند توجه اعضای كمیته بین المللی المپیك را جلب كنند.
اما اگر فعلاً شرایط به نفع پروژه لندن ۲۰۱۲ به پیش می رود و تونی بلر نیز كه به تازگی به عنوان نخست وزیر دوباره بریتانیا انتخاب شده، كاملاً از این نامزدی حمایت می كند، چند ماجرای تلخ این پرونده را با مشكل روبرو كرده. روز پنجم مه، ۱۷۳ مؤسسه یی كه در محوطه دهكده آتی المپیك قرار دارند علیه پروژه لندن كه آنها را مجبور به جابه جایی می كند به پا خاستند. آنها در نامه یی به كمیته بین المللی المپیك به ناتوانی سازمان توسعه لندن (LDA) معترض بودند كه هنوز نتوانسته جابه جایی و از سرگیری فعالیت آنها را تضمین كند.
براساس ادعای این گروه كه به نام «مارش گیت لین بیزنس» مشهور شده، در صورت اجرای این پروژه مؤسسات این منطقه مجبور خواهند شد كه بیش از پنج هزار نفر را اخراج كنند.
اما سازمان توسعه لندن مدعی است كه برنامه هایش تضمین می دهد كه هیچ كدام از این مؤسسات به دلیل جابه جایی با ضرر مالی روبرو نخواهند شد. «اطمینان داریم كه پیشنهادات ما (در مورد هزینه یی كه بابت جابه جایی به مؤسسات پرداخت می شود) منصفانه است و در صورتی كه این مؤسسات راضی نباشند، می توانند از داور مستقلی تقاضای بازنگری كنند.»
در پایان ماه آوریل، خدمات ویژه به ورزشكاران و گروه های خارجی كه در هیأت میزبانی فعالیت می كنند جنجال به پا كرد و ضربه سختی به میزبانی لندن بود. این خدمات شامل بلیت هواپیما، ترن مجانی به مدت یك ماه، كارت تلفن و تخلفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد در رستوران ها، فروشگاه ها، تئاترها و ... بود. ماجرای این كادوها درست در زمانی اتفاق افتاد كه یارانه های دولتی به برخی رشته های ورزشی مانند شنا و ژیمناستیك كمتر شده بود و آنها به نوعی وارد دوره ریاضت اقتصادی شده بودند. این پروژه در روز بیست و چهارم آوریل متوقف شد اما روزنامه محافظه كار دیلی تلگراف در مورد آن نوشت: «دلایل این مسأله هرچه باشد، بی عدالتی آشكاری به شمار می رود كه نزد اذهان عمومی یك فاجعه است.»

حملات روزنامه های انگلیسی
از طرف دیگر روزنامه های جنجالی بریتانیا حملاتی را علیه ژاك روگ رییس كمیته بین المللی المپیك و مسؤول كمیته توسعه آن، نوال المتوكل انجام دادند و آنها را متهم به طرفداری از فرانسه كردند كه بازتاب بدی داشت.
كیت میلز مدیركل پروژه میزبانی لندن، نگرانی چندانی بابت این بی احترامی ها ندارد. عامل اصلی پرونده جنجالی كادوها، مردی خودساخته است كه در ۱۵ سالگی مدرسه را رها كرده و وارد تجارت شده و حالا صاحب مؤسسه یی تبلیغاتی است. در انگلستان می گویند او به قدری زرنگ است كه می تواند به یك آدم كور عینك بفروشد! او در مورد پروژه لندن چندان پنهان كاری نمی كند. «عاشق هیجان شغلم هستم. تعقیب پیروزی و شانس اینكه قرارداد با شركت ما بسته شود. بازیهای المپیك هم دقیقاً مانند تبلیغات است ولی در مقیاسی بزرگ تر.»
او این پست مشاور تبلیغاتی و تصویری را مدیون باربارا كاسانی مؤسس شركت هواپیمایی با قیمت های پایین؛ «Go» است ولی او از رأس كمیته میزبانی لندن به نفع سباستین كو، دونده سابق بریتانیایی كنار رفت. قهرمان دوگانه ۱۵۰۰ متر المپیك (۱۹۸۴ و ۱۹۸۰) در كمیته بین المللی المپیك پیشینه خوبی دارد و به لطف رابطه شخصی نزدیكش با خوان آنتونیو سامارانش توانست تا حدودی فاصله لندن با پاریس و نیویورك را جبران كند. او توانست رابطه خوبی با ریچارد كابورن وزیر ورزش و شاهزاده آن، رییس كمیته المپیك بریتانیا برقرار كند.
سباستین كو از مایك لی مسؤول روابط عمومی پروژه كه از یوفا به این جمع پیوسته كمك گرفت تا بهتر از قبل بتواند با خبرنگاران به ویژه خارجیان ارتباط برقرار كند. بدین ترتیب قهرمان سابق المپیك توانست در تلویزیون هم آفتابی شود و با دو شبكه BBC و CNN مصاحبه كرد؛ شبكه هایی كه اعضای كمیته بین المللی المپیك بدون شك تماشا می كنند.
جنجال كادوها درست زمانی اتفاق افتاد كه همه معتقد بودند لندن در حال جبران اختلافش با مدعی اصلی، پاریس است. با وجود این حادثه تلخ دونده سابق هنوز هم به برنامه هایش اطمینان دارد. پروژه نوسازی محله های جنوب شرقی لندن كه میزبان بسیاری از پایگاه های المپیك خواهد بود، مورد توجه بازدیدكنندگان كمیته بین المللی المپیك قرار گرفت.برای جبران مشكل جابه جایی های شهری، لندن اخیراً مسؤول زیرساخت های راه آهن سیدنی در زمان المپیك را استخدام كرده است. از موفقیت های دیگر پایتخت انگلیس، حمایت اخیر نلسون ماندلا است. مردی كه می تواند تأثیر زیادی در تصمیم كشورهای آفریقایی انگلیسی زبان داشته باشد.
منبع : خبرگزاری ایپنا


همچنین مشاهده کنید