سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


در آرزوی دنیایی بدون سیگار !


البته در طی تمام این سال ها مساله ای که در مورد مصرف دخانیات مورد توجه قرار گرفته، ابتلای افراد سیگاری به بیماری های سخت و مرگ بر اثر استعمال دخانیات بوده است ، اما برای شناخت ارتباط تنگا تنگ استعمال دخانیات آن با فقر توجه کمتری اعمال شده است .
افراد فقیرتر تمایل بیشتری به مصرف دخانیات دارد
در حال حاضر ۳/۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان مصرف کننده مواد دخانی اند که از این بین حدود ۸۴ درصد از کشورهای در حال توسعه و در کشورهای با اقتصاد در حال گذر زندگی می کنند.روند شیوع استعمال دخانیات در مردان کشورهایی با درآمد پایین و متوسط در حال افزایش است در سال ۲۰۰۳ شیوع مصرف دخانیات در بین مردان حدود ۵۰ درصد در کشورهای مذکور بوده، در حالی که در کشورهای با درآمد بالا حدود ۳۵ درصد بوده است.سطح مصرف دخانیات در کشورها با توجه به گروه های مختلف اقتصادی، اجتماعی کاملا متغیر است، به این ترتیب در بسیاری از کشورها حتی کشورهای توسعه یافته افراد فقیر بیشترین گروه مصرف کننده مواد دخانی اند و بیشترین بار بیماری و بتعات اقتصادی نیز به این گروه تحمیل می شود.
بی سوادها بیشتر سیگار می کشند
مطالعه ای که در سال ۱۹۹۷ در خصوص شیوع استعمال دخانیات در بین مردان هند انجام شد، نشاندهنده آن است که بیشترین نرخ مصرف دخانیات در بین مردان بی سواد ۶۴ درصد است. این میزان با افزایش میزان تسهیلات کاهش یافته و به حدود ۱۲ درصد در بین افرادی که بیش از ۱۲ کلاس سواد دارند می رسد ، به عبارتی کمتر از یک سوم میزان شیوع استعمال دخانیات در مردان بی سواد است.این در حالی است که مصرف دخانیات از راه های متعددی موجب افزایش فقر در بین افراد ، خانواده ها و جوامع می شود ، در سطح افراد و خانواده ها ، پول خرج شده برای مواد دخانی می تواند ارزش هزینه ای بسیار بالایی داشته باشد. برای افراد فقیر پول صرف شده برای مواد دخانی پولی است که می تواند برای تهیه مایحتاج اساسی همچون غذا، سرپناه ، تحصیلات و مراقبت بهداشتی مصرف شود.از آنجا که مصرف کنندگان دخانیات شانس بیشتری در ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر زودرس ناشی از سرطان ها ، حمله های قلبی ، بیماری های ریوی یا سایر بیماری های ناشی از دخانیات را دارند، لذا سهم دخانیات در تحمیل هزینه ها و خسارات به خانواده های فقیر محرز و روشن خواهد بود.بسیاری از کشاورزان توتون کار علیرغم سودآوری نسبی محصول توتون اغلب با دریافت وام های کمکی برای کشت و خرید تجهیزات به شرکت های دخانی بدهکارند. علاوه بر این کشت توتون و خشک کردن آن مخاطرات قابل توجهی برای سلامتی این افراد دارد.
خرید سیگار به جای نیازهای ضروری
به گزارش خبرگزاری مهر مصرف دخانیات در بین افراد فقیر رو به افزایش دارد، در نتیجه فقرا در مقایسه با افراد غنی سهم بیشتری از درآمد خود را صرف خرید محضولات دخانی می نمایند. غذا ، سرپناه، تحصیلات و مراقبت های بهداشتی نیازای اساسی بشرند ، در هر حال فاکتورهایی همچون ضعف سیاست عمومی به همراه نبود دسترسی به اطلاعات مربوط به زندگی همراه با شادابی و سلامتی ، وجود تبلیغات وسیع و هدفمند صنایع دخانی و نهایتا وابستگی به نیکوتین باعث می شود که افراد فقیر درآمد خود را به جای تهیه نیازهای ضروری و اساسی به خرید محصولات دخانی صرف بنمایند.در خانوارهای بسیار فقیر، جایی که بخش اعظم درآمد صرف غذا می شود ، هزینه کردن برای محصولات دخانی می تواند باعث فقر غذایی شود. بیشترین موارد بیماری های ناشی از فقر غذایی در کشورهای کم درآمد در مناطقی که تبلیغات و بازار مصرفی مواد دخانی پر رونق است دیده می شود. به عنوان مثال در بنگلادش بیش از ۵/۱۰ میلیون نفر از مردمانی که دچار فقر غذایی اند، چنانچه پول خود را به جای هزینه کردن برای دخانیات صرف تهیه مواد غذایی مورد نیاز می کردند، می توانستند مانع مرگ روزانه ۳۵۰ کودک زیر پنج سال شوند. تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا نشان داده است که هزینه کردن برای دخانیات درصد فراوانی از درآمد خانواده ها را به خود اختصاص می دهد که این رقم بعضی اوقات بسیار بالاتر از هزینه هایی است که صرف تحصیلات یا مراقبت های بهداشتی می شود.
کشت توتون رفاه به ارمغان می آورد!
طی دهه های متمادی شرکت های دخانی کشورها و مردم را به کشت توتون تشویق کرده اند. ادعای صنایع مذکور این است که کشت توتون رفاه را به ارمغان می آورد. ولی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه گسترش و توسعه کشاورزی توتون توسط صنایع دخانی مورد تشوبق قرار گرفته و در بسیاری موارد توسط این صنایع سرمایه گذاری شده است و این موضوع موجب پیدایش شرایطی شده است که کشاورزان توتون کار برای رقابت با یکدیگر محصولات خود را به قیمت ارزان و ارزان تر به فروش برسانند، چنین شرایطی نه تنها رفاه را برای کسانی که توتون می کارند به ارمغان نمی آورد، بلکه باعث فقر و بدهکاری آن ها به شرکت های دخانی می شود.تا سال ۲۰۳۰ دخانیات بزرگترین عامل مرگ و میر در جهان، موجب کشته شدن ۱۰ میلیون نفر در سال خواهد شد این میزان به تنهایی بیشتر از مجموع مرگ و میرهای ناشی از بیماری های پنومونی ، اسهال و مشکلات مرتبط با تولد کودکان خواهد بود.از هر دو فرد سیگاری یک نفر به علت ابتلا به بیماری های ناشی از دخانیات جان خود را از دست خواهد داد. با الگوهای جاری مصرف دخانیات ۶۵۰ میلیون نفر از مردم جهان به تدریج در اثر مصرف دخانیات خواهند مرد. امروزه مصرف دخانیات عامل مرگ یک نفر از هر ۱۰ نفر فرد بزرگسال در جهان است.
نان یا سیگار؟!
همه آنچه که گفته شد نشان می دهد که این روزها غم سیگار بیشتر از غم نان در بین مردم شیوع پیدا کرده است، آمار افرادی که به استعمال دخانیات روی می آورند رو به افزایش است و این در حالی است که تمام کشورهای جهان برای مبارزه با استعمال دخانیات تلاش های زیادی کرده اند، اما این تلاش ها تا کنون نتیجه خوبی در بر نداشته است، فقط باید امیدوار باشیم که روزی دنیایی بدون سیگار داشته باشیم.
منبع : خبرگزاری کار ایران ـ ایلنا


همچنین مشاهده کنید