چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونه به کودک چاق خودکمک کنیم ؟


معمولا احساسی که کودکان نسبت به خودشان دارند براساس احساسی است که والدین شان به آنها دارند. اگر شما فرزندتان را با هر وزنی که دارد بپذیرید، آنها احساس بهتری نسبت به خودشان پیدا می کنند و اعتمادبه نفس شان زیادتر می شود.همچنین این که شما با کودکتان در مورد وزن و اضافه وزن صحبت کنید خیلی مهم است این کار باعث می شود که کودکان نگرانی هایشان را با شما قسمت کنند.کودک شما مسلما بهتر از هر کس دیگری می داند که اضافه وزن دارد، به همین دلیل کودکانی که اضافه وزن دارند به حمایت بیشتری نیازمندند و والدین باید بیشتر از این کودکان حمایت کنند.اشتباهی که بعضی از خانواده ها مرتکب می شوند این است که سعی می کنند رژیم غذایی فرزندشان را از رژیم غذایی خانواده جدا کرده بدون این که متوجه این نکته باشند که این کار ضربه روحی بزرگی به کودکان وارد می کند.
فعالیت های فیزیکی خانواده را افزایش دهید
فعالیت های منظم ورزشی که به همراه یک رژیم غذایی مناسب باشد موثرترین روش برای کنترل وزن تک تک اعضای خانواده مخصوصا کودکی است که اضافه وزن دارد شما باید برای فرزند خود یک الگو باشید اگر کودک ببیند که شما از نظر فیزیکی فعالیت خوبی دارید و از این فعالیت ها لذت هم می برید علاقه بیشتری برای فعالیت های ورزشی پیدا می کند و انگیزه بیشتری در خود تولید می کند که برای تمام زندگی اش فعالیت بیشتری داشته باشد.
برنامه ورزشی که شما تنظیم می کنید باید برای تمام اعضای خانواده لذتبخش و مفید باشد. پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و... ورزش هایی هستند که می توانید به صورت خانوادگی انجام دهید.برای مثال شما می توانید برنامه ای تنظیم کنید که شبها که از سر کار برمی گردید بعد از خوردن شام به جای تماشای تلویزیون به همراه خانواده کمی پیاده روی کنید. (در انتخاب مکانی که قصد پیاده روی دارید دقت کنید و سعی کنید مکانهای امن را برای این کار انتخاب کنید.) نسبت به نیازهای روحی و روانی کودک خود حساسیت داشته باشید.بچه هایی که اضافه وزن دارند ممکن است به خاطر عدم توانایی شرکت در بعضی برنامه های ورزشی احساس ناراحتی کنند. برای شروع برای این کودکان برنامه دو نگذازید. از فعالیت های ورزشی ساده مثل نرمش کردن شروع کنید تا کودک شما به حد مطلوبی از آمادگی جسمانی برسد.برای شروع باید برای کودک خود فعالیت هایی انتخاب کنید که از انجام آنها لذت می برد. مقدار زمانی که شما و خانواده تان می نشینید را محاسبه کرده و سعی کنید این زمان را کمتر کنید.
محاسبه کنید که روزی چند ساعت روبه روی تلویزیون می نشینید یا کودک شما هر روز چند ساعت با رایانه بازی می کند. شما می توانید این زمان را کاهش داده و صرف فعالیت های فیزیکی کنید.
هر روز مقدار فعالیت ورزشی خود را افزایش داده و خانواده خود را نیز تشویق به این کار کنید. فراموش نکنید که والدین الگوی کودکان خود هستند. برای مثال سعی کنید به جای استفاده از آسانسور از پله رفت و آمد کنید. سعی کنید در زمان استراحت در سر کارتان هم ورزش های سبکی انجام دهید. به فرزندان خود بگویید که در زنگ تفریح در مدارس هم نرمش کنند، به جای این که کیف مدرسه آنها را پر از تنقلات کنید.
آموزش رژیم غذایی خانواده
آموزش رژیم غذایی مناسب به کودکان کمک می کند که هرچه سریعتر در مسیر کم کردن وزن قرار بگیرند. این که آنها بدانند چه باید بخورند و چه چیزهایی نباید بخورند، در چه ساعتی بخورند و... نقش بسیار مهمی در دیگر برنامه های شما خواهد داشت.
اگر شما فرزند خود را تشویق به تمرینات ورزشی کنید ولی بعد از تمرین دوباره پرخوری کند ورزش کردن چه فایده ای برای آنها خواهد داشت؟ کودک شما باید از غذاهای مقوی و انرژی زا که برای رشد او ضروری است استفاده کند.کودکان در سنین مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارند. بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که به هر طریق که می توانید درباره علایق و نیازهای غذای کودکان در سنین مختلف اطلاعات بیشتری به دست آورید، بعد از داشتن این اطلاعات برنامه پیشنهادی خود را به آنها تحمیل نکنید بلکه به کودکان خود اجازه بدهید خودشان انتخاب کنند. چه بخورند و چه مقدار بخورند.از تحمیل برنامه غذایی نامناسب و فیلتر شده به کودکان خودداری کنید. هرگز نباید به کودکان یک رژیم غذایی فشرده تحمیل شود، مگر این که این کار فقط به توصیه دکتر انجام شود.کم کردن ناگهانی غذای کودک می تواند اثرات بدی بر روی رشد او داشته باشد. برای جلوگیری از اضافه وزن کودکان و بالا بردن سلامت کودکان و خانواده والدین باید از تمام گروههای غذایی استفاده کنند.رعایت توازن بین گروههای غذایی در برنامه غذایی روزانه یا هفتگی خیلی مهم است. اگر شما در مورد این که چگونه یک رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید که شامل تمام گروههای غذایی باشد نگرانید می توانید با یک پزشک یا یک کارشناس امور غذایی مشورت کنید. به جای تحمیل رژیم غذایی سلیقه ای به خانواده حق انتخاب بدهید.سعی کنید از غذاهای متنوعی برای رشد کودکان و اعضای خانواده استفاده کرده و آنها را مجبور به خوردن غذای خاصی نکنید. این تمرین به کودکان کمک خواهد کرد در انتخاب غذاهای سالم و مناسب توانایی بیشتری داشته باشند.
کاهش غذاهای پرچرب
شما می توانید با مصرف کمتر غذاهای چرب جلوی ورود این گونه کالری ها را به بدن خود بگیرید بدون این که به رشد کودک خود صدمه ای برسانید. یکی از ساده ترین روشها برای کم کردن مصرف چربی استفاده از مواد غذایی کم چربی و بدون چربی است.
خوشبختانه این روزها شما می توانید مواد غذایی کم کالری متنوعی از لبنیات کم چرب گرفته تا نوشابه های رژیمی و گوشت بدون چربی تهیه کرده و از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
با این تغییرات ساده و جزیی در رژیم غذایی خانواده از این گونه مواد غذایی کم چرب می توانید به آسانی و بدون صرف هزینه های جانبی جلوی چاق شدن اعضای خانواده را بگیرید. به هر حال هر روش دیگری باید تحت نظر یک پزشک یا کارشناس مواد غذایی انجام شود.فراموش نکنید که چربی نباید از رژیم غذایی کودکان زیر ۲سال کاملا حذف شود. به طور ناگهانی مصرف شیرینی جات را قطع نکنید. هر چند شما باید از غذاهایی که مقدار چربی زیادی دارند آگاه باشید ولی به هر حال باید از آنها در رشد خود و فرزندتان استفاده کنید. نباید شیرینی را برای کودکان قدغن کرد بلکه نباید به آنان اجازه داد که در مصرف آن زیاده روی کنند.کودکان را تشویق کنید که آهسته غذا بخورند. وقتی که یک کودک آهسته غذا می خورد بسادگی می تواند تشخیص بدهد که هنوز گرسنه است یا اینکه سیر شده ، هنگامی که کودکی به سرعت غذا می خورد بدون این که متوجه شود سیر شده باز به خوردن ادامه می دهد.سعی کنید تا آنجا که می توانید وعده های غذایی را کنار خانواده باشید و از این لحظات لذت ببرید. هنگامی که دسته جمعی غذا می خورید با یکدیگر بحث نکنید و بچه ها را به خاطر اشتباهاتی که کرده اند سرزنش نکنید.اگر بچه ها از غذا خوردن در جمع لذت نبرند سعی می کنند سریعتر غذایشان را تمام کرده و جمع را ترک کنند و ممکن است در ذهن خود دسته جمعی غذاخوردن را مساوی لحظاتی اضطراب آور تصور کنند. هنگامی که می خواهید برای خرید مواد غذایی از منزل بیرون بروید می توانید از فرزند خود بخواهید که شما را همراهی کند.در بازگشت دوباره می توانید از او بخواهید که بعد از استراحت در تهیه غذا کمک کند. در این لحظات شما می توانید به فرزندتان نکاتی درباره مواد غذایی آموزش بدهید. این کار علاوه بر این که به کودکان کمک می کند تا اطلاعات بیشتری درباره مواد غذایی به دست بیاورند در افزایش حس مسوولیت پذیری کودکان نیز موثر خواهد بود.کودکان را تشویق کنید که در هنگام غذاخوردن اصلا تلویزیون تماشا نکنند و فقط غذایشان را بخورند. غذا خوردن جلوی تلویزیون توجه کودک را از غذا منحرف کرده و بدون این که احساس سیری کند به غذا خوردن ادامه می دهد و نهایتا منجر به پرخوری می شود.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید