سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کوزوو به کدام سو (‪(۲‬


بررسی‌ها بیانگر آن است كه به علل گوناگون فعالیتهای اقتصادی در كوزوو بیشتر بر ایجاد مراكز خدماتی نظیر كافه، رستوران و فروشگاههای كوچك متمركز شده و این در كنار فعالیتهای غیرقانونی، انواع قاچاق و جرایم سازمان یافته است كه طی دو دهه گذشته در این منطقه نضج یافته است. آمار نشان می‌دهدبیش از ‪ ۸۰‬درصد ساكنان كوزوو با مشكل بیكاری مواجهند كه صنعت كشاورزی و حتی بخش خدمات نیز نتوانسته است این خیل عظیم از جوانان كوزوو را در خود جذب كند. روند خصوصی‌سازی شركتهای دولتی در كوزوو نیز از دیگر مشكلات اقتصادی این استان خودمختار است. نمایندگی سازمان ملل در كوزوو پس از استقرار در این استان در سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی نهادی را برای اجرای خصوصی‌سازی ایجاد كرد. این نهاد در ابتدای فعالیت خود ‪ ۵۰۰‬شركت دولتی این استان را به بخش خصوصی واگذار كرد ولی این روند با اعتراض دولت بلگراد مواجه و متوقف شد. این موارد و مشكلات عمده موجب شده است كه نهادهای بین‌المللی به رغم اعلام قبلی، محمل قانونی لازم برای آغاز گفتگوهای تعیین سرنوشت كوزوو را در اختیار نداشته باشند. با این وجود نظر سنجی‌های بعمل آمده نشان می‌دهد ‪ ۸۵‬درصد ساكنان كوزوو خواستار استقلال و ‪ ۱۰‬درصد نیز خواستار الحاق این منطقه به آلبانی هستند و به جز اقلیت صرب (حدود یكصدهزار نفر) كسی دیگری از الحاق آن به صربستان سخن نمی‌گوید. این در حالی است كه ملی گرایی افراطی آلبانی تبارها، اصرار و پافشاری آنان برای دستیابی به استقلال و مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای موجب شده است كه به رغم مشكلات موجود مساله الحاق مجدد كوزوو به صربستان به كلی منتفی اعلام شود. "كمیسیون بین‌المللی بالكان" چندی پیش با انتشار گزارشی در بلگراد اعلام كرد كوزوو در چهار مرحله به استقلال كامل دست خواهد یافت. در این گزارش كه با عنوان "آینده بالكان در اروپا" منتشر شد آمده است: تا پاییز سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی و همزمان با برگزاری (اجلاس اتحادیه اروپا-بالكان) جغرافیای سیاسی كشورهای حوزه بالكان غربی روشن خواهد شد. این گزارش با ارائه طرحی تاكید دارد تا سال ‪ ۲۰۱۴‬میلادی تمامی كشورهای حوزه بالكان غربی به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته خواهند شد. "جولیا آماتو" نخست وزیر پیشین ایتالیا به عنوان رییس كمیسیون بین‌المللی بالكان همچنین بر تسریع در روشن شدن وضعیت سیاسی كوزوو تاكید دارد. از دیدگاه وی كوزوو باید سال آینده میلادی به مرحله "استقلال بدون حاكمیت" برسد زیرا لازم است كه در آن زمان نماینده‌ای ازسوی كوزوو در مذاكرات عضویت این استان در اتحادیه اروپا حضور داشته باشد. در گزارش و یا طرح ارائه شده از سوی كمیسیون بین‌المللی بالكان چهار مرحله برای استقلال كوزوو پیشنهاد و پا پیش بینی شده است.
- براساس این طرح در اولین مرحله كوزوو به عنوان یك واحد و هویت قومی و ملی مستقل از صربستان جدا می‌شود.
- در مرحله دوم در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی ، كوزوو به وضعیتی تحت عنوان استقلال بدون حاكمیت دست می‌یابد. در این وضعیت كوزوو همچنان زیر نظر سازمان ملل اداره می‌شود و نیروهای حافظ صلح (كیفور) با تعداد كنونی در كوزوو باقی می‌مانند.
- در مرحله سوم، بتدریج حاكمیت كامل به دولت كوزوو تفویض می‌شود و همزمان گفتگوهای عضویت كوزوو در اتحادیه اروپا آغاز می‌شود.
- در مرحله چهارم كوزوو به حاكمیت و استقلال كامل می‌رسد و بطور رسمی به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شود.
"گوران سویلانویچ" وزیر امور خارجه پیشین اتحادیه صربستان ومونته‌نگرو به عنوان یكی از اعضای كمیسیون بین‌المللی بالكان پس از انتشار این گزارش گفت "دولت بلگراد نمی‌تواند از استقلال كوزوو جلوگیری كند".


همچنین مشاهده کنید