شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

قاره های جهان در دامنه سبز فوتبال


قاره های جهان در دامنه سبز فوتبال
جام كنفدراسیونها نیز یكی از رخدادهای بزرگ این رشته است كه در ضمیر خود الگوی فرهنگی و انسانی را نیز تعریف می كند. ایجاد این گردهمایی كه با نام جام كنفدراسیونها شكل گرفته امروزه توانسته در دایره صلح و همزیستی مسالمت آمیز به موفقیت هایی دست یابد.
یكی از اقدامات اخیر فیفا برای معرفی تیم های ملی فوتبال در جهان برگزاری یك دوره رقابت به نام جام كنفدراسیونهاست. همانطور كه از نام آن نیز برمی آید در این مسابقات قهرمانهای شش كنفدراسیون فوتبال از قاره های مختلف به همراه مدافع عنوان قهرمانی و كشور میزبان یا تیمی از قاره میزبان در آن شركت می كنند كه در جمع شمار تیمها را به هشت می رساند.
تاریخچه
از سال ۱۹۹۷ جام كنفدراسیونها به عنوان یك رقابت مورد تأیید رسمی فیفا قرار گرفت، كه آن دوره در ریاض عربستان برگزار شد، قبل از آن نیز دو دوره از این رقابتها به سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ با نام جام بین قاره ای در این شهر برگزار شده بود.
آرژانتین گوی سبقت را ربود
عربستان ۱۹۹۲
در اولین دوره این رقابتها آرژانتین به عنوان قهرمان آمریكای جنوبی، مقام نخست این رقابتها را نیز كسب كرد؛ آنها با ستارگانی مانند گویگوچه آ، باتیستوتا، ردوندو، گانی جیا و سیمونه پا به رقابتها گذاشتند و با شكست تیم میزبان جام را تصاحب كردند. البته عربستان با حمایت تماشاگرانش به رتبه خوب دوم دست یافت.
تیمهای شركت كننده به ترتیب رده بندی: ۱- آرژانتین ۲- عربستان ۳- آمریكا۴ - ساحل عاج
- شهرهای میزبان: تمام بازیها در شهر ریاض برگزار شد.
- برترین گلزنان: گابریل باتیستوتا (آرژانتین) ۲ گل ، بروس موری (آمریكا) ۲ گل ، خالد موالید(عربستان) ۱ گل
- تعداد تماشاگران: ۵۰۰/۱۶۹
- میانگین تماشاگر: ۳۷۵/۴۲ نفر
ورود دانمارك از سرزمین های سرد
عربستان ۱۹۹۵
در دومین دوره رقابتها شش تیم حضور داشتند و این بار دانمارك بود كه این افتخار را نصیب كشورش كرد. آنها با بازیهایی درخشان تیمشان بویژه برادران لادروپ و با غلبه بر آرژانتین (مدافع عنوان قهرمانی) به مقام قهرمانی دست یافتند. مكزیك و نیجریه نیز به نیمه نهایی راه یافتند اما ژاپن و عربستان از صعود بازماندند.
- تیمهای شركت كننده به ترتیب رده بندی: ۱- دانمارك ۲- آرژانتین ۳- مكزیك ۴- نیجریه ۵- عربستان ۶- ژاپن
- شهرهای میزبان: تمامی بازیها در شهر ریاض برگزار شد.
- برترین گلزنان: لوئیز گارسیا(مكزیك) ۳ گل ، دانیل آموكاچی(نیجریه)، گابریل باتیستوتا(آرژانتین)، پیتر راسموسن (دانمارك) ۲ گل
- تماشاگران: ۰۰۰/۱۱۰ نفر
- میانگین تماشاگر: ۷۵۰/۱۳نفر
درخشش برزیل
عربستان ۱۹۹۷
در سومین دوره این رقابتها كه اولین بار با عنوان جام كنفدراسیونها برگزار شد، این برزیلی ها بودند كه تسلط خود بر فوتبال را بار دیگر نشان دادند و جام را فتح كردند؛ استرالیا با راهیابی به فینال این دوره همه را متعجب كرد و تیمهای چك و اروگوئه نیز به نیمه نهایی راه یافتند.
- تیم های شركت كننده به ترتیب رده بندی: ۱- برزیل ، ۲-استرالیا، ۳- چك ۴- اروگوئه، ۵-مكزیك ۶- امارات ، ۷- عربستان ۸- آفریقای جنوبی
- شهرهای میزبان: تمام بازیها در شهر ریاض برگزار شد.
-برترین گلزنان: روماریو(برزیل) ۷ گل ، اسمیچر(چك) ۵گل ، رونالدو(برزیل) ۴ گل
- تعداد تماشاگران: ۵۰۰/۲۹۳ نفر
- میانگین تماشاگر: ۳۴۴/۱۸ نفر
جام در خانه می ماند
مكزیك ۱۹۹۹
در چهارمین دوره، مكزیكی ها واقعاً سزاوار قهرمانی بودند و نیز یكی از دو تیمی بودند كه در این رقابت شكست نخوردند. آنها در ورزشگاه خانگی خود آزتك به مدت هجده سال هیچ شكستی را متحمل نشدند كه جالب توجه است و برزیل نیز با بازیهای خوب چهره های جدید دیگری را به دنیای فوتبال معرفی كرد.
در این دوره شاهد حضور دروازه بانهای خوب با استانداردهای قابل قبول بودیم كه می توان از كیسی كلر (آمریكا)، خورخه كامپوس(مكزیك)، دیدا (برزیل) و اوتینك (نیوزلند) نام برد. نكته جالب این رقابت احیای عربستان پس از شكست پنج بر یك برابر مكزیك بود كه با پیروزی پنج بر یك برابر مصر جبران شد و این تیم را به نیمه نهایی رساند. آمریكا توانست آلمان بزرگ را مغلوب كند و تنها با گل طلایی بهترین گلزن جام بلانكو از راهیابی به دیدار نهایی بازماند. نیوزلند با شادمانی از كسب تجربه برابر آلمان و آمریكا به خانه بازگشت.
- تیمهای شركت كننده به ترتیب رده بندی: ۱- مكزیك ، ۲- برزیل ۳- آمریكا ۴- عربستان ۵- آلمان ۶- بولیوی ۷- مصر ۸- نیوزلند
- شهرهای میزبان:مكزیكوسیتی و گوادالاخارا.
- برترین گلزنان:رونالدینیو(برزیل)، بلانكو(مكزیك)، الاوطیبی(عربستان) ۶ گل
- تعداد تماشاگران: ۰۰۰/۲۸۷ نفر
- میانگین تماشاگر: ۶۲۵/۶۰ نفر
كلاس بالای فرانسه در مشرق زمین
كره و ژاپن ۲۰۰۱
در پنجمین دوره این رقابتها، تیم ملی فوتبال فرانسه، قهرمان جهان در برابر چشمان ۶۵ هزار تماشاگر ژاپنی تیم میزبان را با یك گل شكست داد و جام را فتح كرد تا این سومین جام پیاپی آنها از سال ۱۹۹۸ به بعد باشد. آنها در نیمه دوم بازی فینال مجبور شدند تا جلوی حملات ژاپن را بگیرند و در برابر آنها مقاومت كنند.
- تیمهای شركت كننده به ترتیب رده بندی: ۱- فرانسه، ۲- ژاپن ۳- استرالیا ۴- برزیل ۵- كره جنوبی ۶- كامرون ۷- كانادا ۸- مكزیك
- شهرهای میزبان: دایجو، سوون، اوسان، ایباراكی، ینگاتا، یوكوهاما
- برترین گلزنان: شاون مرفی(استرالیا)، پاتریك ویه را(فرانسه)، روبرپیرس(فراسه)، اریك كاریه (فرانسه)، سیلوین ویلتورد(فرانسه)، تاكایوكی سوزوكی(ژاپن)، سان هونگ هوانك (كره جنوبی) هر كدام ۲ گل
- تعداد تماشاگران: ۷۲۳/۵۵۶ نفر
- میانگین تماشاگر: ۷۹۵/۳۴ نفر
ابقای جام و تراژدی
فرانسه ۲۰۰۳
فرانسه قهرمان جام ملتها و مدافع عنوان قهرمانی میزبان ششمین دوره جام كنفدراسیونها بود. این رقابتها در سه ورزشگاهی كه جام جهانی نیز در آنها برگزار شده بودند یعنی لیون، سنت اتین و سنت دنی پاریس برگزار شد.
برزیل با نمایشی ضعیف خیلی زود به خانه بازگشت و تركیه نیز كه به مقام سومی جام جهانی دست یافته بود، نمایش بسیار خوبی داشت و فقط نتوانست به دیدار نهایی راه پیدا كند. تیم كامرون این دوره تحت تأثیر مرگ غم انگیز مارك ویوین فو قرار گرفت اما به دیدار نهایی راه یافت اما باز این فرانسه بود كه جام را در خانه حفظ كرد.
- تیمهای شركت كننده به ترتیب رده بندی: ۱- فرانسه، ۲- كامرون، ۳- تركیه ۴- كلمبیا ۵- برزیل ۶- ژاپن ۷-آمریكا ۸- نیوزلند
- شهرهای میزبان: پاریس (سنت دنی)، لیون(استات گرلان)،سنت اتین (جفری گیشار)،
برترین گلزنان: تیه ری آنری(فرانسه) تونكای سانلی (تركیه)، شونسوكه ناكامورا (ژاپن)، جیووانی هرناندز(كلمبیا)، روبرپیرس(فرانسه)، اوكان ایلماز(تركیه)، ۳ گل
- تعداد تماشاگران: ۷۰۰/۴۹۱ نفر
- میانگین تماشاگر: ۷۳۱/۳۰ نفر
احیای دوباره
آلمان ۲۰۰۵
هفتمین دوره جام كنفدراسیونها از ۲۵ خرداد ۸۴ تا ۸ تیر در شهرهای فرانكفورت، هانوفر، لایپزیك، كلن و نورمبرگ برگزار خواهد شد و آلمانها كه میزبان جام جهانی آینده نیز هستند امیدوارند تا با حضور تیمهای مطرح جهان در این رقابتها، خود را محك بزنند تا بتوانند بار دیگر بر قله فوتبال جهان یعنی قهرمانی جام جهانی دست یابند و به نظر می رسد كه این رویداد مكان خوبی برای برآورد توانایی آلمانها باشد. در این دوره تیمهای آلمان، آرژانتین، تونس و استرالیا در گروه اول و تیمهای برزیل، یونان، ژاپن و مكزیك در گروه دوم حضور خواهند داشت.
نكات جالب
بیشترین تعداد گلی كه در یك دوره این رقابتها به ثمر رسیده به سال ۱۹۹۹ مكزیك بازمی گردد كه پنجاه و پنج گل به ثمر رسید و پس از آن ۱۹۹۷ عربستان قرار دارد كه پنجاه و دو گل به تور دروازه ها نشست. بیشترین میانگین گل در هر بازی به سال ۱۹۹۲ عربستان باز می گردد كه معدل ۵/۴ گل برای هر بازی به ثبت رسید و پس از آن مكزیك ۱۹۹۹ با ۴۴/۳ گل در رده دوم قرار دارد.
در تمامی دوره ها فقط یك بار بود كه آقای گل از تیم قهرمان نبود و آن نیز در سال ۱۹۹۵ عربستان بود كه لوئیز گارسیا بالاتر از پیتر راسموسن قرار گرفت. پرگل ترین بازی نیز در سال ۱۹۹۹ (مكزیك) انجام شد كه در آن برزیل با نتیجه هشت بر دو عربستان را مغلوب كرد، پس از آن در سه بازی دیگر قرار دارند كه هفت گل در آنها به ثمر رسید یعنی سال ۱۹۹۲عربستان و بازی آمریكا و ساحل عاج كه پنج بر دو به سود آمریكا خاتمه یافت و نیز بازیهای اروگوئه و آفریقای جنوبی كه چهار بر سه به سود آفریقای جنوبی و بازی فراموش نشدنی مكزیك و برزیل در سال ۱۹۹۹ كه چهار بر سه به سود مكزیك خاتمه یافت.
بازیكنان، مربیان، داوران، تماشاگران
جام كنفدراسیونها به عنوان رقابتی برای حضور ستارگان فوتبال خود را معرفی كرده و این امر زمانی مشخص می شود كه تاكنون ۳۳۲ بازیكن كه در آن حضور یافته اند در جام جهانی حضور داشتند و چهل و پنج تن از آنان (۲۷ برزیلی، ۱۶ فرانسوی، یك آرژانتینی، یك آلمانی نیز) جام جهانی را فتح كردند.
حتی قبل از آن كه این رقابتها به عنوان رقابت رسمی فیفا دربیاید (سال ۱۹۹۷) رقابتها فرم خود را پیدا كرده بود كه این امر با حضور بازیكنانی چون باتیستوتا، روگری، سیمونه، برادران لادروپ، میورا، خورخه كامپوس، كانی جیا، گویگوچه آ، سوآرز، جی جی اوكوچاودانیل آموكاچی میسر شده بود. با وجود پیشینه كم، جام كنفدراسیونها داوران خوبی را به دنیای فوتبال معرفی كرده كه از این جمله می توان به علی بوسیم (امارات) اشاره كرد كه بعد در دیدار پایانی جام در ژاپن بین فرانسه و تیم میزبان به قضاوت پرداخت.
در فینال سال ۱۹۹۹مكزیك یكصد و ده هزار نفر شاهد دیدار پایانی بودند كه این رقم در تاریخ رقابتهای فیفا نیز كم نظیر است و در این دوره رقمی نزدیك به شصت هزار نفر از هر مسابقه دیدن كردند كه این میانگین دومین رده را در تاریخ فیفا از آن خود كرده است.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید