سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مصر در آستانه یک عصر سیاسی جدید


مصر در آستانه یک عصر سیاسی جدید
اصلاح ماده قانونی كه در ۲۶ فوریه از سوی رئیس جمهور حسنی مبارك پیشنهاد شد، با انتقادهای شدید از سوی اپوزیسیون روبرو شد. مخالفین با این ادعا كه محدودیت های در نظر گرفته شده در اصلاح قانون، امكان انتخابات آزاد را غیر ممكن می سازد، خواستار تحریم، این انتخابات شدند. حزب حاكم ملی دموكرات NDP به همراه نیروهای امنیتی وزارتخانه های درلتی و رسانه های تحت نفوذ دولت برای خنثی سازی تحریم تلاش بسیار كردند. روز سه شنبه رئیس جمهور حسنی مبارك در یك مصاحبه تلویزیونی از رای دهندگان تقاضا كرد آراء خود را برای این انتخابات و نیز انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در پائیز آینده به صندوق ها بریزند، اما با این وجود و علیرغم تلاش های رسمی، دیروز بیشتر واجدین شرایط از حضور در حوزه ها خودداری كردند و در حوزه های اخذ رای جنب و جوش كمی به چشم می خورد.
در چند صد انتخابات قبلی تعداد شركت كنندگان حداكثر به ۴۰ درصد می رسید. در انتخابات دیروز تعداد رای دهندگان به زحمت به ۲۰ درصد رسید، در حالی كه منابع وزارت كشور حضور دست كم ۳۵ درصد از واجدین شرایط را تا ساعت پنج بعد از ظهر در حوزه های رای گیری پیش بینی كرده بودند. نتیجه انتخابات امروز بعد از ظهر توسط وزیركشور حبیب العدلی اعلام خواهد شد. روز انتخابات با تظاهرات درقاهره و ۲۰ شهر دیگر همراه بود. در قاهره جنبش كفایه جنبش مصر برای تغییر، تظاهراتی در مقابل آرامگاه ساعد زاقلول در نزدیكی ساختمان مجلس ترتیب داد. اعضای كایفایا گفتند كه آنها در واقع قصد داشتند تظاهراتی در مقابل اتحادیه خبرگزاریها در مركز شهر قاهره ترتیب دهند، اما در رویارویی با عملیات نیروهای امنیتی مجبور به تغییر محل تظاهرات شدند. تظاهرات كفایه با تظاهرات در حمایت از مبارك روبرو شد كه با كمك نیروهای امنیتی مسلح به باتوم سعی در متفرق كردن تظاهر كنندگان داشتند. كمال خلیل، یكی از فعالین كفایه به هفته نامه الاهرام گفت:« نیروهای مركزی پلیس با كمك باتوم و نیز مزدوران خود به ما حمله كردند.» برخی از تظاهركنندگان توانستند خود را به سندیكای خبرگزاریها برسانند و همان جا بدون برنامه ریزی قبلی یك كنفرانس خبری برگزار كنند. براساس گزارش این گروه، حدود ۳۰ عضو فعال كایفایا دستگیر شدند. جورج اسحاق عضو هماهنگ كننده كایفایا گفت:«حالا دیگر مشخص شد كه هر كس به حسنی مبارك نه بگوید، با خشونت مواجه خواهد شد.» عبدالحلیم قندیل، سخنگوی كایفایا گفت: اصلاح ماده ۷۶ «چیزی جز یك حقه نیست.» وی اضافه كرد«رئیس جمهور مبارك در واقع از مردم می خواهد كه به او و پسرش اجازه دهند ریاست جمهوری را به فعالان كایفایا دیروز هزاران اعلامیه پخش كردندتا تحریم انتخابات را وسعت بخشند. در این اعلامیه گفته شده بود كه تصمیم رئیس جمهور مبارك برای اصلاح ماده۷۶ ، در اصل به قصد خود شیرینی در مقابل ایالات متحده و اسرائیل انجام می گیرد.
افراد اندكی انتظار داشتند كه انتخابات بدون بی نظمی های معمول به پایان برسد، به نظر می رسد كه حق با آنان بوده گروهی از زنان در معادی در مصاحبه با هفته نامه گفتند كه از رای دادن آنها به دلیل نداشتن كارت رای، جلوگیری شده است. یكی از آنها گفت:« جای تعجب بسیار بود، زیرا به ما گفته بودند داشتن كارت شناسایی كافیست.» گزارشگران از مناطق دیگر قاهره گزارش دادند كه گرچه كارگران كارخانه ها در حلوان و معادی ظاهراً آماده شركت در رای گیری اصلاح ماده قانونی بودند، اما مردم كمی در حوزه های رای گیری حضور داشتند. در حوزه الحرم در غیزا، راشد البورتقالی وكیل مجلس از حزب حاكم گفت: كه ایجاد فرصت رای دادن به مردم برای اصلاح قانون، افتخار بزرگی برای او بوده است. وی گفت:« این یك گام دموكراتیك است كه همه ما باید پشت آن تجمع كنیم.» یك كشاورز از اهالی شامبرامانت در مجاورت الحرم به نام سعید محمد گفت: كه او به نفع اصلاح قانون رای می دهد به این امید كه« نقطه پایانی بر ارعاب شهروندان عادی از سوی پلیس باشد.» دالیه عمران از ناحیه عابدین قاهره در مصاحبه ای گفت:« برخلاف انتخابات قبلی، دولت و حزب NDP بیشترین سعی خود را كردند تا مردم را به شركت در انتخابات تشویق كنند تا به امریكا نشان دهند كه مردم از سیاست های آنان حمایت می كنند.» وی ادامه داد« اما ما می دانیم كه همه اینها در انتخابات ریاست جمهوری و طبق معمول با نمایش یكنفره، به پایان خواهد رسید.» انتخابات دیروز با یك قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری ادامه خواهد یافت كه مطابق اظهار معاون دبیركل NDP ، كمال الشازلی، تصریح می كند كه نامزدهای ریاست جمهوری باید از پدر و مادر مصری باشند، بیش از ۴۰ سال داشته باشند، دوران خدمت نظام وظیفه را گذارنده و تنها ملیت مصری داشته باشند. محمد السید سعید پژوهشگر مركز مطالعات سیاسی و استراتژیكی الاهرام نیز می گوید این مسئله ممكن است بدنبال خود فشار براپوزیسیون را به همراه داشته باشد. السعید گفت:« احمد نظیف نخست وزیر، حمایتی را كه از دولت ایالات متحده امریكا در طول سفر اخیر خود به واشنگتن و دیدار و تمجید لورا بوش از پرزیدنت مبارك دریافت كرد، چراغ سبزی به NDP بود تا اصلاحات سیاسی مورد نظر و به نفع دولت را ادامه دهد.»
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید