چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

جنبش دانشجویی کره جنوبی


جنبش دانشجویی كره اقدام به تاسیس سازمان های دانشجویی در دانشگاه های سراسر كشور نمود. آنها كمیته های دانشجویی و دیگر دپارتمان های مهم از قبیل روزنامه و تلویزیون دانشگاههای كشور را نیزبه اشغال خود در آوردند.در آن زمان دامنه فعالیت جنبش به اندازه ای افزایش یافت كه جنبش به اندازه روسای دانشگاه های كشور از قدرت بر خوردار گردید.بسیاری از اعتراضات دانشگاهی توسط جنبش برنامه ریزی شده و آنها غالبا به تبلیغات ضد امپریالیستی ؛ ناسیونالیستی و ماركسیستی می پرداختند.بدون در نظر آوردن پیشینه جنبش دانشجویی بحث و گفتگو درباره چنین پدیده ای از ارزش چندانی بر خوردار نخواهد بود.از این روی نقل مطالبی درخصوص پیشینه تاریخی و آرمان های جنبش دانشجویی كشور كره ضروری می باشد.
تقسیم كشور كره به دو نیمكره
در اوایل سال ۱۹۱۰میلادی كشور كره قربانی امپریالیسم كشور ژاپن گردیدبه طوریكه منابع طبیعی آن به یغما رفته و شهروندان كره ای به ویژه زنان به بردگی گمارده شدند.اما در نهایت استفاده ایالات متحده آمریكا از سلاح های مرگبار اتمی در بمباران هوایی كشور ژاپن سبب شكست این كشور و عقب نشینی نیروهای نظامی آن از خاك كره گردید. در نتیجه كره از چنگال ژاپن رهایی یافت. اما فاجعه دیگری با عنوان تقسیم در انتظار كشور بود.پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد از هم پاشیده شده و در این میان ایالات متحده آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی تنها ابرقدرت های دنیا محسوب می گردیدند.از این روی تمام دنیا به دو بخش یا بلوك شرق و غرب تقسیم گردید. ایالات متحده آمریكا غرب واتحاد جماهیر شوروی شرق دنیا را در محاصره خود گرفتند.از این روی در نتیجه وقوع جنگ سرد میان دو ابرقدرت كشور كره نیز به دو بخش تقسیم گردید. اتحاد جماهیر شوروی قسمت شمالی كشور و ایالات متحده آمریكا بخش جنوبی كشور را به اشغال خود در آورد.
ساختار اقتصادی
كشور كره جنوبی به توسعه اقتصادی قابل توجهی دست یافته است.گفتنی است كه مهم ترین نیروی محركه این پیشرفت دولت كره بوده است.این در حالیست كه پس از الحاق كره به ژاپن و بروز جنگ میان آن دو این كشور به طور كامل منهدم شده بود. در نتیجه دولت كره مجبور بود برای تامین مایحتاج غذایی مردم و پایه ریزی اقتصاد كشور به كمك دیگران متوسل شود. به همین خاطر دولت اقدام به وارد نمودن فن آوری های پیشرفته و استقراض پول نمود. جهت نیل به یك چنین پیشرفت چشمگیری دولت منابع و امتیازات را در انحصار چند شركت بزرگ در آورد. و درست در همین زمان بود كه فساد اقتصادی وسیاست بازار انحصاری دامنگیر اقتصاد كشور گردید. به همین خاطر بسیاری از سرمایه داران با پرداخت رشوه اقدام به تطمیع سیاستمداران بعد از گرفتن امتیازات منابع طبیعی و .... نمودند.
حكومت نظامی
از زمان آزادسازی كشور دو كودتای نظامی در آن رخ داده است. در اولین كودتا Park Jong Hee و در دومین كودتاChun Do Hwan قدرت را در دست گرفتند. هر دوی آنان امید مردم برای محقق شدن آزادی و دموكراسی را به یاس تبدیل نمودند.علاوه بر این هر دوی آنها به صرف مخالفت جنبش دانشجویی كره با تسلط حكومت نظامی بر كشور به سركوب چنین جنبشی مبادرت نمودند.
مشخصه های جنبش دانشجویی
در همین اثناء بود كه جنبش دانشجویی كره اقدام به تاسیس سازمان های دانشجویی در دانشگاه های سراسر كشور نمود. آنها كمیته های دانشجویی و دیگر دپارتمان های مهم از قبیل روزنامه و تلویزیون دانشگاههای كشور را نیزبه اشغال خود در آوردند.در آن زمان دامنه فعالیت جنبش به اندازه ای افزایش یافت كه جنبش به اندازه روسای دانشگاه های كشور از قدرت بر خوردار گردید.بسیاری از اعتراضات دانشگاهی توسط جنبش برنامه ریزی شده و آنها غالبا به تبلیغات ضد امپریالیستی ؛ ناسیونالیستی و ماركسیستی می پرداختند.كلیه كمیته های دانشجویی كشور با یكدیگر متحد گردیده و با همكاری به یكدیگر مبادرت نمودند. آنها همچنین با اتحادیه های كارگری و كشاورزی در اعتراض به انحصارگری صنایع اقتصادی كشور متحد شده بودند. دولت نیز به بهانه بر قراری امنیت و ثبات ملی به سركوب جنبش دانشجویی مبادرت می نمود. اما هدف واقعی آنان از این كار حفظ قدرت و امتیازات، سرپوش گذاشتن بر فساد سیاسی و تناقضات ساختار اقتصادی كشور بود. در نتیجه جهت نیل به اهدافشان، به تجهیز نیروهای پلیس به باتون، سپر و گازاشك آور جهت سركوب تظاهرات دانشجویی مبادرت نمودند. بعضی اوقات دولت مك كارتیسم كره ای را به نمایش می گذاشت و بسیاری از دانشجویان و روشنفكران را دستگیر و زندانی می نمود.در اعتراض به اعمال وحشیانه دولت دانشجویان نیز خود را به لوله های آهنی، باتون و بطری های آتش زا مسلح می نمودند.
حمایت از جنبش دانشجویی
در ژوئن سال ۱۹۸۷ میلادی، جنبش دانشجویی موفق گردید رضایت خاطر مردم را نسبت به خود جلب نماید. دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی، كارگران، تجار، كشاورزان، همه و همه یك صدا فریاد ضد حكومت نظامی و دمكراتیزه كردن كشور را سر دادند.از جمله مهمترین پیامدهای مثبت فعالیت جنبش طی آن سالها می توان به بر پایی تظاهرات مردمی ژوئن سال ۱۹۸۷ اشاره نمود كه به نوبه خود باعث بر گزیده شدن رئیس جمهور وقت از طریق آرای قاطبه مردم گردید.
وضعیت فعلی جنبش
از جمله فعالیتهای اخیر جنبش دانشجویی كره می توان به در گیری شدید دانشجویان درمبارزه بر علیه دریافت شهریه های كلان دانشجویی اشاره نمود.گفتنی است در تظاهراتی كه به همین منظور برگزار گردیده بود یك دانشجو كشته شده و مرگ این دانشجو باعث تشنج بطن عمومی جامعه گردید. در نتیجه چندین دانشجو در اقدامی تلافی جویانه و به نشانه اعتراض نسبت به سركوب دانشجویان اقدام به خودسوزی نمودند.این در حالی بود كه جنبش از حمایت چندانی از سوی بیشتر دانشجویان دانشگاه بر خوردار نگردید.لازم به ذكر است كه جنبش جاری دانشجویان كره با تعداد كمی از دانشجویان به حیات خود ادامه داده و مبارزات جنبش در جهت كاهش شهریه دانشگاهها بیشتر به خاطر حفظ بقای خود جنبش می باشد. بیشتر دانشجویان توجه چندانی به فریادهای جنبش ننموده واز این روی دامنه فعالیت جنبش طی سالهای اخیر باكاهش چشمگیری مواجه بوده است .از جمله دلایل كمرنگ شدن دامنه فعالت جنبش دانشجویی كره می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-جنگ سرد به پایان رسیده و اتحاد جماهیر شوروی كه با انقلاب سال ۱۹۱۷ میلادی، سوسیالیسم را در جهان گسترش داد داوطلبانه از نظام سوسیالیستی دست كشیده و حركت به سمت كاپیتالیسم را آغاز نموده است.در نتیجه این گفته ماركس كه كاپیتالیسم در اثر تناقضات موجود در ساختار خود فرو خواهد ریخت اشتباه از آب درآمد. در حقیقت قدرتهای بزرگ نظیر آمریكا و شوروی در تشكیل مدینه فاضله جهان شكست خورده و دستاوردهای این انقلاب به پیدایش بوروكراسی گسترده، ایجادحكومت های خودكامه، ناكارآمدی اقتصادی و از خودبیگانگی انسان خلاصه گردید. ماركسیسم نیز از جمله ایدئولوژی هایی بود كه از جنبش دانشجویی حمایت می نمود. بنابراین پایان حیات ماركسیسم تاثیر مخربی بر جنبش دانشجویی گذاشت.
۲-توسعه اقتصادی كه كشور كره به آن دست یافت سرازیری ثروت فراوان برای مردم كشور كره را به همراه داشت كه این خود باعث رهایی مردم از فقر مطلق و افزایش درآمد سرانه افراد جامعه گردید. هم اكنون نگرانیهای اقتصادی و فقر از ذهن مردم پاك شده و علاقه به تفریح وپرداختن به اوقات فراغت ذهن آنان را به خود مشغول نموده است. همین امر باعث گردیده است تا دانشجویان نسبت به مسائل ساختاری اقتصادی جامعه بی تفاوت گردند.علاوه بر این از آنجائیكه در حال حاضر كلیه شركت های بزرگ صنعتی موظفند بدون حمایت دولت راه خود را برگزینند. بنابراین نیاز به بهره گیری از كارمندان و كارگران خبره و توانا در واحدهای صنعتی وتولیدی بیش از پیش محرز گردیده است. در نتیجه یك چنین وضعیتی باعث گردیده است تا دانشجویان بیشتر به فكر تحصیل در رشته های بازارپسند بوده و چندان علاقه ای در پردازش مسایل اجتماعی از خود بروز ندهند.

منبع:باشگاه اندیشه
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید