جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صدا بر روی پروتکل اینترنت


صدای انسان هنوز مؤثرترین شكل ارتباطات است. بنابراین، تعجب برانگیز نیست كه پیشرفتهای اخیر در فناوری وسایل صوتی و نیاز همیشگی رو به رشد در دنیای بازرگانی رقابتی باقی بماند و كیفیت صدا را بر روی تلفن اینترنتی به عنوان یك اتصال قابل اعتماد شبكه های قابل استفاده از تلفن بهبود ببخشد.بسیاری از شركتها، از شركتهای بزرگ تا شركتهای كوچك كه تازه كار خود را شروع كرده اند، امیدوارند این فناوری نوظهور بالاخره و درنهایت ما را به كارایی بیشتر، بهره وری و صرفه جویی در هزینه سوق خواهد داد.نه تنها تلفن اینترنتی هزینه های زائد شبكه را كاهش می دهد، بلكه اطلاعات را به آسانی از رایانه به رایانه، از رایانه به تلفن، تلفن به رایانه و نمابر به رایانه منتقل می كند. در حالی كه مزایای تركیب شبكه های داده و صدا فراوانند، تغییرات ساختاری لازم شبكه اغلب به درستی درك نمی شوند. این واقعیت به خصوص زمانی مطرح می شود كه نقش انتقال داده ها در مدیریت عرض باند مطرح می شود.
VOIP چیست؟
VOIP نوعی همگرایی شبكه است و به طور اخص، یكپارچگی صدا و داده بر روی زیربنای یك شبكه واحد است. اندیشه ماورای VOIP، تبدیل موفق ارتباطات عددی و رقمی (مانند تماسهای تلفنی و نمابرها) به بسته هایی به منظور ارسال از طریق یك شبكه به جای شبكه جدای تلفن است. علائم صدا به علائم عددی تبدیل می شوند و سپس به صورت بسته های اطلاعات شكسته می شوند و از طریق یك شبكه اطلاعاتی ارسال می شوند.
مزایای تركیب شبكه های داده و صدا
تلفن اینترنتی هزینه های زائد شبكه ها و منابع شبكه را می كاهد، مدیریت شبكه را آسان می كند و ارتباطات را تسهیل می كند. درنتیجه مزایای عمده تلفن اینترنتی عبارتند از صرفه جویی در هزینه و بهره وری بیشتر.
تبدیل صدا به داده
به منظور اینكه شبكه TCP/IP موجود بتواند با موفقیت انتقال داده ها را به انجام برساند، تغییرات جزئی لازم است تا بتواند مانند یك شبكه با مدار انتقالی عمل كند. شبكه های صوتی سنتی دارای مدار انتقالی هستند. آنها برای هر تماس از یك مسیر اختصاصی با سرعت انتقال داده برابر با ۶۴ كیلوبایت بر هر ثانیه استفاده می كنند. با این وجود، سكوت به طور متوسط بیش از نیمی از یك تماس تلفنی را به خود اختصاص می دهد و اگر هیچ تماسی برقرار نشود، عرض باند برای انتقال دیگر داده ها بلااستفاده می ماند.
با وجود این عدم كارایی هنوز هم شبكه های تلفنی قابل اطمینان هستند چون در مقایسه با سیستم تلفن، یك شبكه داده با مشكلات متعددی مانند از كارافتادن سرور یا تأخیرهای مشابه دیگر روبرو خواهد بود. برطبق نظریه تكنولوژی لوسنت، مشكلات ارتباط تلفنی نادر هستند زیرا هشتاد درصد مشكلات شبكه بدون دخالت انسان قابل حل هستند. بخشی از این واقعیت ناشی از طراحی مدار انتقالی شبكه و عرض باند تخصیص داده شده به هر خط است. از آنجایی كه مقدار ثابتی از عرض باند در طی یك تماس با مدار انتقالی مورد استفاده قرار می گیرد، داده های صوتی هیچكدام در پایان ارتباط خارج از ترتیب دریافت نخواهد شد. وقتی داده ها در شبكه منتقل می شوند به بسته های كوچك اطلاعات تقسیم شده و به صورت بسته های كوچك اطلاعاتی منتقل می شوند. اگر این بسته های اطلاعاتی در مسیر گم شوند، می توانند با تأخیر انتقال را به پایان برسانند، زیرا مسیر متفاوتی پیدا می كنند.امروزه، یكی از مهمترین ملاحظات طراحی در كاربرد صوت كم كردن تأخیر یك طرفه یا دوطرفه است. انتقال مجدد به عنوان یك گزینه در ارسال صدا با تصویر مطرح نیست. در این انتقال داده ها جریان همزمان مورد نیاز است.اگر تأخیری بسیار طولانی در تحویل بسته اطلاعاتی اتفاق بیفتد، داده تشخیص ناپذیر یا ناشناخته خواهد شد. ترتیب و انتقال همزمان، مدیریت عرض باند را حیاتی می كند. با تلفن اینترنتی، این نیاز احساس می شود كه باید زیربنای شبكه داده قادر باشد دائماً نسبت به گذشته نقل و انتقال بیشتری را انجام بدهد.
فشرده سازی
میزان نقل و انتقال داده ها در یك تماس تلفنی بدون فشرده سازی ۶۴ كیلوبایت در ثانیه است. این درجه از عرض باند بیشتر از آن چیزی است كه به نظر می رسد و به طور معمول برای تحویل بر روی یك شبكه داده نمونه، كاهش یافته است. لگوریتمهای كدگذاری و فشرده سازی متعددی وجود دارند كه عرض باند مصرف شده توسط یك تماس تلفنی را كاهش دهند. این ساز و كارهای فشرده سازی به طور معمول در دروازه های VOIP دیده می شود نه در روترها و سوئیچ های شبكه.
كیفیت خدمات شبكه
یك شبكه TCP/IP باید ساز و كارهایی داشته باشد تا انتقال داده ها ی تلفن اینترنتی را در ارجحیت بالاتری نسبت به داده های روی شبكه قرار دهد (به استثنای انتقال داده های نرم افزاری همزمان مانند ویدئو).یك پروتكل به نام پروتكل نگهداری منابع طراحی شده است تا منابع را در یك شبكه برای انتقال داده های همزمان كنار بگذارد. همچنین ساز و كار كیفیت خدمات TCP/
IP اخیراً توسط تعدادی از فروشندگان روترهای TCP/IP و سوئیچها به كار گرفته شده است. تعدادی از شبكه ها تا حدی توانسته اند كاركرد كیفیت خدمات را در داخل خود پیاده كنند.
ارجحیت بسته پروتكل اینترنت
در شبكه بیتهای IP باید بیشترین ارجحیت ممكن را برای تبادل اطلاعات مرتبط با تلفن اینترنتی را داشته باشند. شبكه های داده ای كه با پروتكلهایی به غیر از پروتكل TCP/IP اداره می شوند برای انتقال داده های تلفن اینترنتی مناسب نیستند زیرا زمانی كه یك بسته TCP/IP نیست تشخیص و تخصیص تقدم آن بسیار مشكل است.
صف بندی بزرگ موزون
صف بندی بزرگ موزون یك مكانیزم جداكننده است كه بسته های TCP/IP را تفكیك می كند و آنها را برمبنای خصوصیات متفاوتی طبقه بندی می كند و سپس بسته ها را براساس ارجحیت پروتكل اینترنت با جریان انتقال، مجدداً دسته بندی می كند. طبقه بندیها براساس آدرس مبدأ و مقصد، پروتكل و شاخص فعالیت انجام می گیرد.
پردازش داده های صوتی
به خاطر پایگاههای صدا در تلفن اینترنتی، شناسایی صدا بر روی سرور شبكه انجام می شود، نه روی خود تلفن. این واقعیت به سیستم اجازه می دهد كه از میلیونها تماس پشتیبانی كند و راههای مختلفی را كه تماس گیرندگان اطلاعات را ارائه می دهند یا درخواست اطلاعات می كنند، بشناسد. تلفن اینترنتی به وسیله یك درگاه صوتی كه مستقیماً با تجهیزات جانبی ویژه ای برای اتصال به تلفن بین المللی نیازمند است. درگاه صوتی بین شبكه تلفن منتقل عمومی و شبكه پروتكل اینترنت شده قرار داده شده است. درگاه در ارسال علائم بین شبكه های تلفن، دریافت شماره های تلفن، تبدیل بین شماره های تلفن و نشانی های پروتكل اینترنت در شبكه و در تبدیل صدا به بسته ها كمك می كند.
زیرساختهای شبكه كاراو قابل اطمینان
در حال حاضر بیشتر از پنجاه درصد مشكلات شبكه داده ها به خاطر مشكلات زیربنایی ایجاد شده اند. با تلفن اینترنتی زیربنای شبكه داده ها مستلزم است تا حمل ونقل داده های بیشتری را به طور قطع نسبت به گذشته به انجام، برساند. برای كاربرد موفقیت آمیز نرم افزارهای VOIP، یك زیربنای شبكه داده های كارا و قابل اطمینان لازم است. یك راه حل برای كمك به مدیریت بهتر انتقال داده ها سیم كشی كارا و قابل اطمینان است. ابزار سنجش عملكرد شبكه از خروجی كارای شبكه است. خروجی بر میزان داده كه از سرور به استفاده كننده منتقل می شود اشاره داد. اگر از شبكه انتظار می رود كه داده ها را با سرعت یك صد مگابایت در ثانیه منتقل كند، ولی شبكه داده های كمتری را منتقل می كند و درنتیجه به كارایی شبكه لطمه وارد می شود. این تأخیرها در انتقال داده ها به طور معمول نتیجه زیربنای ساختار شبكه است كه با ارسال علائم به نقطه ای كه برای دریافت كننده قابل فهم نیست آنها را بی ارزش می كند. این باعث ارسال مجدد داده ها و تأخیرها و عملكرد ناكارای شبكه می شود.
انتقال مجدد داده ها به عنوان یك راه حل ممكن در جریان نقل و انتقال داده های صوتی و تصویری روش درستی نمی تواند باشد. لذا این نیاز وجود دارد كه بسته های اطلاعات همزمان جریان پیدا كنند، درواقع، تأخیری بیش از ۲۰۰ میلیونیم ثانیه غیرقابل قبول تلقی می شود. در حالی كه نرم افزارهای اولویت بندی بسته ها و نرم افزارهای رهیابی كمك خواهند كرد، برنامه های فشرده سازی اغلب علائم داده ها را برای فروداشت بیشتر مستعد می كند. این جنبه كار با نقل و انتقال افزایش یافته داده ها و بایستگی هایی كه تلفن اینترنتی با خود به همراه دارد بهتر خواهد شد. برای انتخاب راه حل مناسب جهت سیم كشی برای انتقال داده ها نه تنها درك درستی از ضرورت كارایی خروجی لازم است بلكه قابلیت اطمینان فاصله ایمنی ضروری است. زمانی كه میزان نقل و انتقال داده های مورد انتظار تخمین زده شد، باید سطح قابلیت اطمینان فاصله ایمن تعیین شود. این دو عامل تعیین می كنند چه راه حلی برای سیم كشی مناسب است. متأسفانه، هیچ استاندارد سیم كشی داده ها به حد كافی، ضروریات عملكرد تلفن اینترنتی را نشان نمی دهد. با این وجود منابع دیگر اطلاعات مانند Anixter Levels Program وجود دارند كه می توانند رهنمودهای لازم را تهیه كنند. Anixter Levels Lab، زیرساختهای شبكه را به وسیله اجرای نرم افزارهای واقعی در محیط های واقعی شبكه، به منظور تعیین اینكه كدام راه حل، خروجی كافی داده ها و فاصله ایمنی را تأمین می كند، آزمایش می كند.
نتیجه
بسیاری از شركتها امیدوارند بالاخره استفاده از تلفن اینترنتی آنها را به سوی كارایی بیشتر، بهره وری بیشتر و صرفه جویی در هزینه رهنمون خواهد شد. تلفن اینترنتی شبكه های اضافی و منابع اضافی شبكه را حذف می كند. مدیریت شبكه را تسهیل می كند و ارتباطات را آسان می كند.

مریم سیدی كهنه شهری


همچنین مشاهده کنید